MTI • 2010. május 11. 15:02
Kerékpárkölcsönző-rendszert építenek ki Budapesten a Nagykörút és a Duna által határolt területen; a rendszer a tervek szerint jövőre indul, 1.000-1.100 kerékpárral és 70-80 úgynevezett dokkoló állomással.
A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája az MTI megkeresésére kedden közölte: a Budapesten kialakítandó kerékpárkölcsönző rendszer célja, hogy a városközpontot érintő utazásokhoz személyautó helyett minél többen vegyenek igénybe kerékpárt. A biciklik használatával ugyanis utazási idő takarítható meg, a csökkenő környezetterhelés miatt pedig javulhat a levegő minősége. A kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása része annak a folyamatnak, amellyel a városvezetés az alapvető és elkerülhetetlen közlekedési szemléletváltást ösztönözné.
Az előzetes tanulmányok szerint Budapesten a zárt kölcsönző rendszert (úgynevezett dokkoló rendszert) érdemes megvalósítani. Ennek minimális működési felülete hét négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval és a Margit körúttal.
A rendszer a belső városrészekben 70-80 úgynevezett dokkoló állomással és összesen 1.000-1.100 kerékpárral indulna. A beruházás várható költsége bruttó 1,32 milliárd forint - közölte a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája.
A Fővárosi Közgyűlés március 31-i ülésén az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő cégét, a Parking Kft. bízta meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével.
A Parking Kft.-nek a közgyűlés elé beterjesztett pénzügyi terve szerint Pesten 60, Budán 13 gyűjtőállomást alakítanának ki, állomásonként átlagosan 22 dokkolóval. A gyűjtőállomásokat egymástól 300-400 méterre alakítanák ki, közterületeken (parkolósávokban és gyalogos felületeken), a legfontosabb közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kerékpárok felvétele és leadása önkiszolgáló módon történne, bankkártya, hitelkártya, chipkártya vagy mobiltelefon használatával. Az előzetesen regisztráltak pedig egy speciális kártyával vehetnék igénybe a szolgáltatást. A kerékpárokat a hálózaton belül bármely gyűjtőállomáson le lehetne adni.
A rendszer éjjel-nappal működne, használata az első fél órára ingyenes lenne, majd fokozatosan emelkedne a kölcsönzési díj. A Parking Kft. tervei szerint a rendszer próbaüzeme 2011. júniusában kezdődhetne.
A Fővárosi Önkormányzat 2009 júniusában nyújtotta be azt az európai uniós pályázatot, amely egy nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítását szolgálja. A kormány döntése alapján a főváros pályázata hazai és uniós forrásból 900 millió forint támogatásban részesülhet. A támogatásról szóló határozattal együtt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) értesítette a fővárost, hogy a beruházás sikeres megvalósítása és üzemletetése érdekében hozzon létre egy projektcéget, vagy vonjon be közszolgáltató céget. A közgyűlés ezt követően döntött március 31-i ülésén arról, hogy a Parking Kft. bízza meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével.