Megfordult a világ: a túl alacsony díjak miatt sírnak a taxisok!

2010. március 25. 05:30

Két éve még a maximált tarifák emeléséért lobbiztak a taxitársaságok, mostanra azonban már minimumtarifák meghatározásáért küzdenek, mondván, a krízis miatt kialakult "öngyilkos" árverseny rengeteg kisvállalkozót véreztet ki a piacról. Valóban akkora lenne az árverseny? Összehasonlítottuk a tarifákat, lássuk, melyik társaságnál, mennyiért taxizhatunk!

2008 nyarán a BKIK Taxis Szakmai Kollégiuma és a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége közösen kezdeményezték a Fővárosi Közgyűlésnél a taxi hatósági maximált árának változtatását. Az 1998-ban elrendelt személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árán ugyanis 2000 óta nem emeltek, amit a taxisok az azóta bekövetkezett benzinár emelkedés, illetve infláció miatt elfogadhatatlannak tartottak.

Ennek megfelelően a maximum 300 forintos alapdíjat, a kilométerenkénti legfeljebb 240 forintos viteldíjat, valamint a percenkénti 60 forintban maximált várakozási díjat egyaránt jelentősen, rendre: 500, 260, 86 forintra szerették volna emelni.

Idén februárban azonban már az árak másik oldalán folyó ádáz harc miatt emelték fel hangjukat a taxisok, amikor demonstrációt tartottak Budapesten. A felvonulást a Budapesti Taxis Szövetség szervezte, hogy nyomatékot adjanak a Főpolgármesteri Hivatalnak, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak, valamint a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Kht.-nak átadott petíciójuknak, melyben - többek között - egy BKV-jegy árával azonos fix-, vagy minimumtarifa bevezetését követelték, annak elkerülésére, hogy egyes társaságok az önköltségi szint alatti árat alkalmazhassanak.

Fix tarifák bevezetéséről az elmúlt években már többször szó esett, az ötletet azonban több támadás érte, többek között a Gazdasági Versenyhivatal részéről is, mondván, az egységár a szolgáltatási színvonal egységesedése helyett - a verseny megszűntével - inkább annak romlásához vezetne.

De nem csak a minimum árak kikötését szeretnék elérni a fővárosi személyfuvarozók, hanem a drosztengedélyek kiadásának befagyasztását is. Erre szerintük azért van szükség, mert jelenleg Budapesten hozzávetőleg 1400 taxiállomás van, miközben engedéllyel közel 6000 taxis rendelkezik, akik tehát a drosztengedély kiváltásával olyan szolgáltatásért fizetnek, melyet nem is tudnak igénybe venni.

Nagyot változott a világ tehát két év alatt: míg 2008-ban még a korlátlan áremelésnek gátat szabó rendelet ellen ágáltak, addig mára a dömping árat alkalmazó versenytársakat szeretnék megregulázni a taxisok.

Mennyit kell kitermelnie egy taxisnak?

Utasként talán nem gondoljuk végig, hogy mi mindent kell fedeznie a tarifákból befolyt összegnek. Egyrészt a gépkocsi fenntartási díjat (amibe sokszor a hiteltörlesztés, vagy lízingdíj is beletartozik), az üzemanyagot, az elhasználódott gumikat, a biztosítási díjakat, a hatóságok által megkövetelt adó- és járulékterheket, az évente 25.000 forintért kiváltható droszthasználati engedélyt, a kötelező gépjárművizsga költségeit, a taxitársaságok tagdíjait, de az autóba szerelt elektronikus berendezéseket is. Ezek a tételek havonta akár több százezer forintot is kitehetnek.

Mikor mi ketyeg?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A taxis tarifa sokszor emlegetett három összetevője az alapdíj, a kilométerdíj, és a várakozási díj. Ezek közül a fix alapdíj hivatott fedezni azokat a költségeket, amelyek nem közvetlenül a futás teljesítménnyel állnak összefüggésben. Ez jelenleg majdnem minden taxitársaságnál a maximális 300 forint, függetlenül attól, hogy leintjük a taxit, telefonon hívjuk, vagy törzsutasként szállunk az autóba.

A kilométerdíj a tarifaplafonig szintén szabadon meghatározható tarifaelem, ennek függvényében határozódik meg azonban a várakozási díj, mely az előbbi egynegyede lehet.

Talán kevesen tudják, hogy várakozási díjat nem csak akkor fizetünk, ha a megrendelt autónak várnia kell ránk, de akkor is, ha az autó sebessége meghatározott szint - 15 km/óra - alá csökken. Ez tehát azt jelenti, hogy piros lámpánál, vagy dugóban álldogálásnál nem a kilométerdíjat, hanem a várakozási díjat fizetjük, ami bizony percenként ketyeg.

Ma Budapesten ez a rengeteg dugó miatt meglehetősen gyakran fordul elő, így aztán koránt sem lehetünk biztosak abban, hogy azonos útvonalat ugyannyiért tehetünk meg, de még csak megközelítő összeget sem könnyű mondani autóba szállás előtt.

Lássuk a számokat!

Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük néhány budapesti taxitársaság viteldíjait. Mivel az utcai leintés esetében szinte mindegyik a plafonként meghatározott díjért szállítja utasait, ezért csak a telefonos rendelés esetében alkalmazott árakat, valamint a kedvezményes tarifákat tüntettük fel.

A számok önmagukért beszélnek. Természetesen hozzá kell tenni, hogy az alacsonyabb tarifákat alkalmazó cégek általában jóval kisebb autóflottával rendelkeznek, ami telefonos rendelésnél az autók kiszállási idejét lényegesen növelheti, de időben megrendelt jármű esetében ez nem feltétlenül jelent problémát. Aki tehát nem tart az ismeretlen, piacon újonnan megjelenő társaságoktól, a nagyokétól jóval kedvezőbb tarifákkal is utazhat, köszönhetően az "ádáz" árversenynek.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?