Pénzcentrum • 2010. március 23. 16:58
Véget ért a British Airways dolgozóinak három napos sztrájkja, azonban a gépek személyzetének sztrájkba hajló kedve rohamosan terjedő betegségnek tűnik a többi légitársaság tagjai közt is.
Hétfő éjfélkor véget ért, szombaton azonban újra indulhat a British Airways légiutas-kísérőinek sztrájkja, amennyiben nem sikerül megegyezni a cég vezetésével. A munkabeszüntetési hajlam azonban nagyon fertőző betegségnek tűnik idén tavasszal. A TAP Portugal dolgozói ötnapos sztrájkra szólítottak fel péntektől, az Alitalia pedig kénytelen volt hétfőn néhány járatát törölni, mivel a kabinszemélyzet négy órás figyelmeztető sztrájkot tartott. Az Air France pedig egyelőre elhárította a sztrájkveszélyt, miután sikerült a gépen dolgozókat visszacsábítani a tárgyalóasztal mellé. Biztos megoldás azonban még a francia cégnél sem körvonalazódik.
Az európai légitársaságokra alaposan rájár a rúd az utóbbi időszakban. A válság miatt csökkenő bevételek és a bizonytalan gazdasági kilátás miatt alaposan meghúzták a nadrágszíjat, amit a dolgozók elég rendesen megéreztek. Az európai nagy légitársaságok legfőbb gondja a munkaerőköltség, ennél csak üzemanyagra költenek többet. Azon a költségsoron azonban nehéz faragni, nem úgy a dolgozói fizetéseken. Az optimalizálás keretében azonban a legnagyobb légitársaságok eljutottak egy olyan pontra, ami már a munkavállalóiknál is kiverte a biztosítékot.
A cégek azonban kettős szorításban vergődnek. Egyrészt egy hosszadalmas sztrájk a társaság végét is jelentheti, mivel az utasok átpártolnak a konkurenciához. Ha azonban engednek a fizetések területén, kénytelenek lesznek magasabb jegyárakkal kompenzálni a költségeket, ami a fapados vetélytársak malmára hajtja a vizet. (A diszkont légitársaságok piacát vezető ír Ryanair sietett is leszögezni, hogy náluk elképzelhetetlen lenne a sztrájk.)
Mivel egy hatásos sztrájk bármikor átvághatja a szép terveinket egy tavaszi hosszú hétvégéről, hiába van meg a repülőjegyünk hosszú hónapok óta, érdemes fokozottabban odafigyelni a szektorból érkező hírekre. Egyelőre úgy tűnik, a légiversenyben a fapadosok állnak jobban, különösen, ha tovább folytatják az eddigi héjastratégiájukat, melynek keretében szuperakciós jegyeket kínálnak azoknak, akik a sztrájk miatt lemaradnak járataikról.