Az országos közúthálózat kétharmadán a burkolat állapota nem felel meg az előírásoknak. A felújítások forintmilliárdokat emésztenek fel, a jelenlegi ütemben mégis 15-20 év kellene minden út rendbetételéhez.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. január elején mintegy 50 ezer kátyút tartott nyilván az autópályák nélkül 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton. Ami nem is olyan sok, ha figyelembe vesszük, hogy a szélsőséges decemberi időjárás kedvezett az úthibák kialakulásának - naponta 1000-1500 keletkezett. A statisztikák azt mutatják: az autósok kilométerenként egy-két gödörrel találkozhatnak. A volán mögül viszont ennél sokkal többet látni - írta a Népszabadság.
Utoljára tavaly októberben mérték fel a közútkezelők az állami utak állapotát. Az Országos Közúti Adatbank (OKA) adatai szerint a közúthálózat több mint felén, 15 810 kilométeren rossz a burkolat. Ezenfelül van még mintegy 3423 kilométer, amelynek minősége nem felel meg az előírásoknak. A tűrhető - közepes - osztályzatot az utak ötöde, 6094 kilométer kapta meg. Megfelelő állapotban csupán 1388 kilométert, az utak kevesebb mint öt százalékát találták a szakértők. A jó minősítést pedig 2717 kilométer, a hálózat kilenc százaléka érdemelte ki. Az ellenőrzést csak 82,4 kilométer közút kerülte el.
A legtöbb, 1472 kilométer rossz útja Szabolcs-Szatmár-Bereg, a legkevesebb, 447 kilométer Heves megyének van. Jó útból viszont Pest megyében van a legtöbb - igaz, az autósok itt is csak 340,8 kilométeren roboghatnak zavartalanul.
A magyar utak túlkorosak: a hálózat átlagéletkora negyven év, a burkolatoké pedig meghaladja a húsz évet. A szakaszok többségének legfelső burkolatrétegét utoljára 20-25 éve újították fel. Ez egy évtizeddel több a többnyire alkalmazott aszfaltburkolatok elvárható élettartamánál.
Kátyúbúl 2007-ben 450 ezret szüntettek meg a közútkezelők. Ez akkor 4,3 milliárd forintba került. Egy évvel később 575 ezer kátyút kellett betömni az állami közutakon, mintegy hatmilliárd forintért. Tavaly pedig már 6,3 milliárd forintot költöttek 740 ezer ilyen úthiba felszámolására.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az Új Magyarország fejlesztési terv regionális operatív programja (ROP) keretében 50 milliárd forintot használtak fel 73 projektben 180 útszakasz 1100 kilométerének felújítására. Tavaly év végéig ebből 159 szakasz 1003 kilométerét átadtak a forgalomnak. További 21 útszakasz 76 kilométere a tervek szerint az idén tavasszal készül el. Emellett az elmúlt két évben az Útpénztár 30,5 milliárd forintjából 950 kilométer fő- és mellékutat építettek át, hatmilliárd forintot pedig 151 közúti híd felújítására költöttek.
A két év alatt felújított kétezer kilométernyi út nem kevés. Ha azonban az utak rendbetételének üteme nem változik, a Magyar Közút (vagy utódszervezete) még 15-20 év múlva is az úthálózat ma meglévő hibáinak kijavításán dolgozik majd. Márpedig egyelőre nincs garancia arra, hogy a kormány a következő években többet költhet az ország útjaira. A ROP keretében 2009-2010-re összesen 1300 kilométer mellékút felújítását tervezik. A 2013-ig tartó akciótervben mintegy 200 milliárd forint felhasználásával számolnak. Ezt fejelhetik meg az Útpénztár forrásai. Ezekről azonban egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy az idén tavasszal nyolcmilliárd forintból 600 kilométeren javítanák az utak burkolatát, és az év végéig 1,6 milliárd forintot fordítanak 30 híd felújítására.

Iszonyat értékes kincset rejt a magyar föld: szörnyű, ahogy elpazaroljuk, pedig használni is lehetne
Magyarország geotermikus adottságai kiemelkedőek.

Itt verte el a legtöbb magyar a játékpénzt a SZÉP-kártyákról: ez történik, ha minden zseb átjárható?
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


