Orosz Márton • 2009. december 15. 11:02
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. értékesítési mutatóiból kiderül, hogy novemberig bezárólag az előző év hasonló időszakához képest az eladott e-matricák darabszáma és a realizált árbevétel is csökkent. Az eladási adatok enyhe lejtmenete mellett az autópályák forgalma is mintegy 3 százalékos visszaesést mutat.
Az ÁAK Zrt. értékesítési adatai alapján elmondható, hogy továbbra is kevesebb e-matricát vásárolnak az úthasználók, mint egy évvel korábban. Bár a negyedéves és a féléves mutatószámokhoz képest a csökkenés üteme kissé mérséklődött, 2009 első tizenegy hónapjában, az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy 1 százalékkal kevesebb úthasználati jogosultságot szereztek be, ami 3 százalékos bevétel-visszaesést eredményezett. Ez a 2008-as 40,9 milliárd forinttal szemben 2009-ben közel 38,9 milliárd forintos nettó összeget jelent.
A legszembetűnőbb csökkenés a havi és a teherautók számára érvényes 1 napos e matricák forgalmában tapasztalható: az elsőből 6, míg a másodikból 3 százalékkal fogyott kevesebb az év első 11 hónapjában. A felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladott darabszámánál stagnálás, ugyanakkor a 4 napos változatnál enyhe, egy százalékos emelkedés figyelhető meg.
Ha kategóriánként vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a teherautókra érvényes D2-ből 2, a D4-ből pedig 5 százalékkal fogyott kevesebb. Ezzel ellentétben a szintén teherautókra érvényes D3-ból 10, míg a személyautókra érvényes D1-es e-matricákból 1 százalékkal vásároltak többet az úthasználók. A D3-as kategóriában tapasztalható jelentős forgalomnövekedés mögött valószínűleg az áll, hogy az eddig D4-es kategóriába tartozó (12 tonna feletti) teherautókkal fuvaroztató cégek gazdaságossági megfontolásokból részben D3-as járművekre álltak át (7,5 és 12 tonna között).
Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest. Az úthálózaton 2009. első 11 hónapjában az átlagos csökkenés 3% körüli volt, de az egyes pályaszakaszok ettől eltérő mértéket mutatnak. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán figyelhető meg, amelyen 2009. január-november között átlagosan 7-9 százalékkal közlekedett kevesebb jármű, mint az előző esztendő hasonló időszakában. Szintén visszaesés tapasztalható az M7-es autópálya Budapest - Székesfehérvár szakaszán, melynek mértéke megközelítőleg 6 százalék, míg az M3-as autópályára általában csak minimális mértékű csökkenés jellemző.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az újonnan átadott pályaszakaszok térségében ezzel szemben jelentős forgalomnövekedés mutatkozik: az M7-es autópálya 206-232 km szelvényei között és az M70 autóúton közel másfélszeresére, az M0 autóút 30 41 km-szelvényei között pedig duplájára növekedett a forgalom a 2008-as adatokhoz képest. Kiemelendő még az M0 autóút déli szektorának forgalmi helyzete is, ahol 2009-ben a tavalyi esztendő első felével összehasonlítva közel azonos számú jármű közlekedett. A felsorolt szakaszokon kívül említést érdemel az M0 autóút 2008 őszén átadott keleti és északi szektora, amelyek esetében korábbi adatokkal való összehasonlításra ugyan nincs lehetőség, de információértékkel bír, hogy a közel 40 000 jármű / nap forgalom igazolja a szakemberek előzetes várakozását.