A hazai utakra terelheti a szlovákiai kamionforgalom egy részét a jövőre északi szomszédunknál bevezetésre kerülő elektronikus útdíjfizetési rendszer.
Csehország és több más európai ország mintájára 2010. január 1-jétől kezdve Szlovákia is kilometer alapú elektronikus útdíj fizetési rendszert vezet be mintegy 2400km hosszú gyorsforgalmi- és főútvonal hálózatán. A díj mértéke 6,3-20,9 eurocent (17 és 56 forint) között alakul kilométerenként, a jármű súlyától függően. Útdíjat a 3,5 tonna feletti össztömegű teherautóknak, és a kilencnél több személy szállítására alkalmas buszoknak kell fizetniük.
A matricás rendszerhez képest borsosnak mondható kilométer alapú tarifa a dél-szlovák kelet-nyugati irányú kamionforgalmat a magyar utakra irányíthatja. Az Állami Autópálya-kezelő hat éve sürgeti, hogy a magyarországi gyorsforgalmi úthálózaton is dolgozzanak ki a teherforgalom számára egy elektronikus rendszert, mivel a matricás rendszerben a tarifák ára tovább nem emelhető, így a hazai utak áron alul használódnak el - írja a Napi.
Összehasonlításképpen egy magyarországi éves matrica ára a 12 tonna össztömeg feletti - D4 kategóriájú - kamionok számára idén 198 ezer forintba kerül. Ezzel szemben január 1-jétől Szlovákiában ugyanebben a kategóriában - a tengelyszám és károsanyag kibocsátási kategória függvényében - 48 és 56 forint közötti áron gurulhatnak kamionok.
Ez azt jelenti, hogy éves szinten még a legkorszerűbb járművek is csak valamivel több, mint 4000 kilométert futhatnak a magyar matrica áráért a szlovák utakon. Ez a távolság pedig bagatell egy rendesen kihasznált teherautónak, így valós korlátot csak a kerülő miatti plusz fogyasztásban megjelenő költségnövekedés fog jelenteni a szlovák fuvarozóknak.

Indulhat a tippelés meddig bírja a Petőfi híd: a felújítás tervezésének megpályáztatására sincs pénz
Budapest vezetése egyelőre nem tudja megkezdeni a súlyosan korrodálódott Petőfi híd felújítását.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


