Pénzcentrum • 2009. augusztus 19. 05:55
A külföldön már sikerre vitt úgynevezett carsharing (magyarul autótárs) kezdeményezésekről korábban már beszámoltunk. A franciák azonban ezt is továbbfejlesztenék a környezetvédelem jegyében, és hagyományos autók helyett elektromosakat állítanának a városi közlekedők szolgálatába.
Mitől jobb, mint a bérlés?
A carsharing egyfajta környezetbarát, fenntartható közlekedési rendszer, ahol egy autót több tulajdonos, pontosabban autótárs-klubtag használ, előre meghatározott időbeosztás szerint. Nagy előnye a hagyományos autóbérléshez képest, hogy nem kell az iroda nyitvatartási idejéhez, hiszen bármelyik telephelyen felvehetjük a kocsit, és szintén bárhol le is tehetjük azt, akár hajnali kettőkor is.
A jelenleg a világ közel ezer városában működő autótárs-klubok tapasztalatai, valamint a több tucat tanulmány szerint ezzel a rendszerrel tehermentesíteni lehet a városok tömegközlekedését, megoldást jelent a parkolási problémákra, és az autóforgalmat is csökkenti, mivel zömében a tömegközlekedést kiegészítve használják az autókat a klubtagok.
Ez tehát egyértelműen környezetkímélő közlekedési módszernek tekinthető, még ha az autók használat közben szennyezik is a levegőt. A franciák azonban most ezt is megpróbálják kiküszöbölni jövőre bevezetésre kerülő elektromos carsharing rendszerükkel.
Párizs főpolgármestere, Bertrand Delanoë tervei szerint 2010 év végén 4000 elektromos autót vehetnek majd igénybe a párizsiak, illetve az agglomerációban élők, mindössze fel kell markolniuk bármelyik telephelyen, és letenni azt a 700 állomás bármelyikén. Az ötletet a Vélib névre keresztelt kerékpárkölcsönző adta, amit 2007-ben vezettek be a francia fővárosban, és azóta számos egyéb város is lekoppintotta a sikeres kezdeményezést.
Az autós változat az Autolib névre hallgat majd, amit egyelőre még a környezetvédők is támogatnak, mivel azt várják tőle, hogy évente 22 ezer tonnával csökkentené a széndioxid kibocsátást.
Mennyibe kerül mindez?
Pontos adatokkal ugyan még nem szolgált a városvezetés, azonban egyes francia lapok már becslésekbe bocsátkoztak, különféle forrásokra hivatkozva. A Le Parisien szerint au1400 önkiszolgáló állomás Párizsban és a környező városokban, ahol egyben az autókat fel is lehetne tölteni, közel 9,9 millió euróba kerül majd.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az autósok két, illetve négyszemélyes autók közül választhatnak majd, amiért félóránként hozzávetőleg 1100 - 1700 forintnak megfelelő összeget kell majd fizetniük, egyszerűen a hitelkártyájuk leolvasóhoz érintésével. Ehhez először az Autolibnél be kell regisztrálniuk, igazolva, hogy rendelkeznek érvényes jogosítvánnyal, valamint be kell fizetniük egy havi tagdíjat is, ami körülbelül 4-5 ezer forintba kerül majd.
A projekt a tervek szerint PPP-konstrukcióban fog megvalósulni, ahol az állam, illetve önkormányzat mint megrendelő szerepel majd, és a tendert megnyerő magánvállalkozó fogja végrehajtani a beruházást, és az üzemeltetésért, karbantartásért is ő felel majd, profitját pedig a tagdíjakból szedi majd össze.
Az érdeklődő vállalatok között szerepel többek között az Avis autókölcsönző, a francia állami vasúttársaság, az SNCF, illetve a párizsi tömegközlekedési vállalat, az RATP is. Emellett néhány autógyár is kifejezte már érdeklődését a projekt iránt, mint elektromos autó beszállító, többek között a Daimler, a Renault és a Peugeot Citroën is.
Persze ezzel a tervvel kapcsolatban is megjelentek már negatív hangok, akik többek között azt kifogásolják, hogy bár több autógyártó is foglalkozik már elektromos autó gyártással, azonban egyik sem tömeges méretekben. A Daimler csekélyebb méretű, de hasonló projektben már részt vett: Londonba szállított már 100, elektromos Smartot, és hasonlóra készül év végéig Berlinben is. A Nissan 2010-ben jön ki az első, nem hibrid elektromos autójával, akit a Renault követ 2011-ben.
A szkeptikuson hangján szólalt meg egy másik francia városban hasonló, azonban jóval kisebb méretű projektet vezető üzletember is, aki szerint 4000 autó fenntartása, illetve a vandáloktól való megóvása nem kis feladat, hiszen a Vélib kerékpárokat is gyakran megrongálják, azonban egy elektromos autó esetében a szervizköltség jóval nagyobb, mint egy biciklié.
Néhány buzgó környezetvédő is a program ellen emelt hangot, szerintük ugyanis az elektromos autók csak rontani fognak az egyébként is dugóktól hemzsegő párizsi autóshelyzeten, különösen azért, mert a több száz állomás miatt most majd azok is autóba ülnek, akik fél órás út miatt eddig inkább a tömegközlekedést választották.