Pénzcentrum • 2009. március 17. 12:00
Európa, Egyesült Államok - van még hely lefelé Világszerte csökkennek az autóeladások, a pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától. Magyarországnál csak Románia volt rosszabb az eladási mutatók terén Európában.
Európa
A januári 27%-os esést februárban 18%-os mérséklődés követte - áll a Concorde iparági összefoglalójában. Annak ellenére esett közel ötödével az újautó-eladás, hogy a kontinens több kormánya is eladásösztönző programokat indított. A visszaesés Kelet-Európában (-30%) nagyobb volt, mint nyugaton (-17%), a keleti régiót a román (-67%) és a magyar (-46%) eladások húzták le. A nyugat-európai értékesítés annak ellenére esett 17%-kal, hogy a Németországban bevezetett "roncsautó prémium" hatására ott 22%-kal nőttek az eladások.
Továbbra is nagyon gyengék a prémium gyártók, a BMW (-29%) és a Daimler (-30%) is szenved, míg a Volkswagen csoport (-10%) a jelenlegi autóipari recesszió "nyertesének" nevezhető.
Egyesült Államok
A februári számok sem tanúskodnak fordulatról a fogyasztói bizalom megerősödése terén. Az évesített újautó-értékesítés a várt 9,4 millió darabot alulmúlva 9,1 millió lett, utoljára 1981-ben regisztráltak ilyen kevés új autót. Az eladások drámai visszaesése a nagyobb szereplők közül semelyik autógyártót nem kerüli el, a korábban ellenállóbbnak tűnő Toyota eladásai is 40%-kal estek, ami minden idők legnagyobb év/év alapú visszaesése. Az élen most is az amerikai gyártók állnak, a GM (-53%) a Ford (-48%) és a Chrysler (44%) is gyakorlatilag megfelezte a tavalyi értékesítését. Az európai autógyártók relatíve jól teljesítettek februárban a tengerentúlon, a Volkswagen eladásai csupán 18%-kal, a Daimler-é 21%-kal, a BMW-é pedig 35%-kal estek.
A drámai eladás csökkenés mögött az autógyártók szerint már nem a hitelszűkösség áll, ha ugyanis a potenciális vevők meg is engedhetnék maguknak a hitelfelvételt, akkor sem vásárolnak jelenleg új autót a továbbra is negatív gazdasági kilátások és a várható további elbocsátások miatt.
Japán zuhan; Brazília, Kína - sikeres ösztönzők
Japán
Japánban februárban a "standard" kategóriában (1000 cm3 hengerűrtartalom felett) 41%-os csökkenéssel volt a legdrámaibb az esés, a "small" kategóriában (660-1000 cm3) 25%-os volt a zsugorodás, míg a "kei" kategória (660 cm3 alatt) csupán 9%-os mérséklődéssel relatíve rezisztensnek mondható. A három kategóriából összevont csoportban 24%-os csökkenést regisztrálhattunk, zsinórban hetedik hónapja csúsznak vissza az eladások a távol-keleti szigetországban.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A tavalyi évben a japán autóeladások 34 éves mélypontra jutottak, az idei év első két hónapja alapján 2009 még ennél is gyengébb lehet. A zsúfolt autópályák, a nehéz parkolás, az emelkedő üzemanyagárak és a kiváló tömegközlekedés mellett már évtizedek óta nehéz autóvásárlásra ösztönözni a japán fogyasztókat, a jelenlegi negatív fogyasztói hangulat pedig még inkább a csökkenő újautó regisztrációk irányába hat.
Brazília
A brazil személyautó értékesítés nemzetközi összevetésben relatíve jól teljesített, a teljes értékesítés csupán 2%-kal esett vissza februárban, köszönhetően a tavaly év végén életbe lépett adócsökkentésnek. Az IPI (iparcikkekre kivetett adó) az alacsonyabb áru modelleknél 0%-ra csökkent a korábbi 7%-ról, ami iparági szereplők szerint 20-25%-kal növelte az eladásokat, e nélkül tehát közel negyedével kevesebb újautó talált volna gazdára.
A
február nagy nyertese a Volkswagen volt, amely 10%-kal növelte
eladásait, köszönhetően annak, hogy a vállalat az adócsökkentést
100%-ban beépítette áraiba. A másik két nagy szereplő a Fiat (-11%) és
a GM (-24%) viszont mélyen alul teljesítette a piacot. Ezzel a VW
(27%-os részarány) átvette az első helyet a Fiat-tól (24%) a márkák
rangsorában, a GM (18%) pedig tovább távolodik a vezető kettőstől.
Az
adócsökkentés hatálya eredetileg március 31-ig tart, ennek
meghosszabbítása egyelőre kétséges, annak lejárta után valószínűleg
ezen a piacon is kétszámjegyű visszaeséseket láthatunk majd.
Kína
A kínai személyautó értékesítés februárban 3 egymást követő mínuszos hónap után az első emelkedést mutatta, nem is akármilyet, 24%-os mértékűt. Az értékesítés megugrása mögött több tényező is áll. Egyrészt a kínai kormányzat januárban az 1,6 literesnél kisebb motorú személyautók esetében 10%-ról 5%-ra csökkentette fogyasztáshoz kapcsolt adó mértékét. Másrészt a holdújév egyhetes szünete idén januárra, tavaly februárra esett, harmadrészt pedig a bázisidőszakban tavaly ilyenkor pusztított az elmúlt 50 év legerősebb hóvihara.
Márciusban egy újabb, több mint 700 millió dolláros kormányzati program indul, amelynek keretében a vidéki lakosságot ösztönzik idős járműveik lecserélésére. Érdemes még megjegyezni, hogy a kínai kormányzat nemrég az ország egyik vezető iparágaként definiálta az autógyártást és ezzel kapcsolatban komoly célkitűzéseket is megfogalmazott. Első lépésben a 14 vezető autógyártót rövid időn belül 10 nagyobb gyártóvá kívánják "összegyúrni" és egyfajta nemzeti bajnokokat kívánnak belőlük nevelni. A folyamat végén 2011-re 2-3 olyan gyártónak kell létrejönnie, amely éves szinten legalább 2 millió autót értékesít.