Ingyen autó szalonállapotban: "csak vigye a portáról"!

Pénzcentrum2009. március 12. 05:55

Sokan már tavaly év közben kongatták a vészharangot, hogy a magyarországi autófinanszírozással előbb-utóbb nagy baj lesz, de a kegyelemdöfést csak a válság adta meg az ágazatnak. A bűnüldöző szerveknek egyre nagyobb gondot okozott az autóhitel csalások felgöngyölítése, ennek ellenére csak januártól szigorították a finanszírozási feltételeket. A forint gyengülésével sokan már nem képesek fizetni a megemelkedett töresztőrészleteket, ezek az autótulajdonosok már fizetnének is csak valaki vigye az autót a nyakukról.

Elérhetjük, hogy az eladó fizet

A finanszírozási feltételek szigorítása egyrészt véget vetett az önerő nélküli 120 hónapos kamikáze hiteleknek, másrészt súlyos nehezéket helyezett az újautó értékesítők egyébként is süllyedő hajójára. Mára oda jutottunk, hogy a hitelre vett autójuktól szabadulni vágyó tulajdonosok inkább fizetnek a vevőnek "csak vigye a portáról" - ahogy áll az egyik hirdetésben.

Az MKB Euroleasing által készített grafikon jól szemlélteti a 10 éves futamidőre hitelből vásárolt gépkocsik esetében az autó értéke és a fennálló hiteltartozás közötti különbséget.

A nulla forintos önerővel, hosszú futamidőre és alacsony kezdőrészletekkel kínált ajánlatoktól sokan elcsábultak, nem vettek tudomást arról, hogy az autójuk értéke éveken át meg sem közelíti a fennálló tartozásukat.

A vásárlók közül sokan úgy gondolták, hogy semmi gond, mert ha nem tudják fizetni a részleteket, akkor a bank visszaveszi az autót és mi történhet. De csak az autó visszavételét követően döbbennek rá, hogy a jármű piaci értéke nem fedezi a hiteltartozást, ezért a finanszírozónak további követelései lehetnek. Emiatt nem biztos, hogy jó üzlet ma - még ingyen sem - egy újszerű autó.

A használt autókat tartalmaz hirdetési felületeken egymást érik a nulla forintért elvihető autók, de a hitelátvállalás nem mindig jó megoldás. Próbálkozásunkra az egyik keresőoldalon több száz ilyen hirdetést találtunk. A vevőnek ilyenkor mérlegelni kell az autó aktuális piaci értékét és össze kell azt vetni a fennálló tartozásról szóló banki igazolással. Amennyiben a végeredmény negatív egyenleget mutat, magyarul több rajta a tartozás, mint amennyit ér, akkor el kell felejteni az üzletet, hacsak az eladó ki nem fizeti a különbözetet.

A tudatos vásárlók is bedőltek

Az ilyen esetekben nem mindig csak a vevő a hibás, hiszen nem várható el minden autóvásárlótól a hosszú távú pénzügyi tervezés művészetének alapos ismerete. Aki tavaly nyáron 140-150 forintos frank, vagy 230-240 forintos euró árfolyam mellett finanszíroztatta meg új autóját, az mára az árfolyamgyengülés miatt is 25-40 %-os fennálló tartozás-növekedést könyvelhetett el.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Korábban is előfordult, hogy valaki áron alul, hitellel terhet jármű esetén ingyen próbált meg túladni az autóján, de ezek mögött egyéni élethelyzeteket lehetett felfedezni. A jelenleg tapasztalható ingyen kínált autó-hullám személyes gondokból országos jelenséggé, magasabb szintű problémává duzzadt.

A biztosnak hitt finanszírozás és a vállalható törlesztőrészlet néhány hónap alatt megváltozott, a fizetnivalók az egekbe szöktek. A magyar autóvásárlókra egyébként is jellemző volt a pénztárca által megengedettnél eggyel nagyobb autó vásárlása, de a jelenlegi helyzet a válság miatt már minimum két kategóriával magasabb autóra vonatkozó terheket ró a vásárlókra.

Begyorsulhat a válságspirál

A munkanélküliség növekedésével tovább emelkedik azoknak a fizetésképtelenné váló autóhiteleseknek a száma, akik mielőbb próbálnak szabadulni a duzzadó terhet jelentő járműtől. Sokak szerint azok a félre-, vagy alulinformált kisemberek jártak a legrosszabbul, akik könnyen bedőltek a kihagyhatatlannak beállított ajánlatoknak és szemrebbenés nélkül aláírták az eléjük tett szerződéseket.

Az ingyen autókat hirdetők jelenleg pengeélen táncolnak, autójuk értéke sok esetben már most sem fedezi a fennálló tartozásukat. Az idő előre haladtával a helyzet csak tovább súlyosbodhat, a piacon egyre több ilyen terhet cipelő autó jelenhet meg. A fenntartási és üzemeltetési költségekre fordítható keret folyamatosan csökken, a részletek törlesztése pedig szinte megoldhatatlan feladattá válik.

Ha bank visszaveszi a kocsikat és megpróbálja az egyébként is telített használtautó piacon értékesíteni azokat, akkor az csak mélyen ár alatt sikerülhet. A válságspirál begyorsul, de ez sem a banknak, sem a tulajdonosnak, sem az autópiacnak nem tesz jót. Akár tervezett előre valaki, akár nem most meg kell próbálni leküzdeni a válságot.

Címkék: