2008 első félévében számottevő mértékben csökkent a balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által kezelt gyorsforgalmi úthálózaton, miközben annak hossza és forgalma is növekedett. A statisztikák és a szakemberek véleménye szerint azonban továbbra is egyértelműen megállapítható, hogy javarészt még mindig súlyos emberi mulasztások állnak a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények hátterében.
Az ÁAK Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon bekövetkező balesetek körülményeit és azok kiváltó okait. Az elmúlt évek során regisztrált pályaesemények értékelése és a közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók alapján elmondható, hogy az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.
Növekvő forgalom, csökkenő baleseti kockázat
Az idei első féléves adatok vizsgálatát követően megállapítható, hogy a társaság kezelésében lévő úthálózat forgalma átlagosan 9,5 százalékkal növekedett, ezzel szemben a balesetek száma 12,2 százalékkal csökkent, ami pozitív változás a megelőző esztendők tendenciájához viszonyítva. A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a személyi sérüléses balesetek száma összességében stagnálást mutat. Ennek összetevőit vizsgálva kiderül, hogy a halálos balesetek száma nem változott, a súlyos sérüléssel járó esetek száma viszont 12 százalékkal csökkent, a könnyű sérüléses esetek száma pedig 10,5 százalékkal emelkedett. A személyi sérüléses balesetek előfordulásának tekintetében az egyes útszakaszok eltérő képet mutatnak: míg az M0 (13,6%) és az M1 (32,4%) esetében jelentős csökkenés, addig az M3 (8,9%) és az M7 (21%) vonatkozásában számottevő emelkedés figyelhető meg.
A forgalom nagyságát figyelembe vevő relatív baleseti mutató is a közlekedésbiztonsági helyzet javulását jelzi az ÁAK Zrt. által kezelt gyorsforgalmi úthálózaton. Az adatokból ugyanis kiderül, hogy az 1 millió járműkilométerre jutó személyi sérüléses balesetek száma a 2007 első félévéhez képest 6,3%-kal csökkent. Ezenfelül a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények súlyosságát is figyelembe vevő súlyozott relatív baleseti mutató pedig 15,6 százalékos javulást jelez az előző év hasonló időszakához képest.
Baleseti okok
A balesetek kiváltó okait vizsgálva elmondható, hogy azok eloszlásában 2008 első félévében a 2007-es esztendőhöz képest csak csekély változás következett be. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (25%) vezeti a listát, amelyet a követési távolság be nem tartása követ (17%), míg a harmadik helyet a szabálytalan előzés (16%) miatt bekövetkező balesetek foglalják el.
A halálos balesetek leggyakoribb kiváltó okai között az utolérést, az egyéb járműütközést, a gyalogosgázolást és a szilárd tárgynak ütközést említhetjük. Érdekesség, hogy míg 2007 első félévében 5 pályaelhagyásos balesetet végződött halállal, addig idén csupán egy ilyen esetről lehet beszámolni.
Forgalombiztonsági intézkedéscsomag
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az ÁAK Zrt. továbbra is komoly erőfeszítéseket tesz a balesetek számának és súlyosságának csökkentése érdekében, ezért az elmúlt évekhez hasonlóan idén is összeállította közlekedésbiztonsági intézkedéscsomagját. Ennek sarkalatos pontjai a következők:
Megbocsátó környezet kialakítása
Bár az ÁAK Zrt. által kezelt gyorsforgalmi utak minden tekintetben megfelelnek a hatályos műszaki előírásoknak, a társaság szakemberei bizonyos útszakaszok esetében további biztonsági intézkedéseket javasolnak (útjelző táblák, oszlopok és egyéb szilárd akadályok szalagkorláttal való védése; energiaelnyelő berendezések telepítése; fakivágási program a közlekedésbiztonságilag veszélyeztetett útszakaszokon).
Sebességellenőrzés
Az idei tervek között szerepel, hogy rendőrségi sebességmérőket telepítenek az M0 autóút déli szektorában. Ezenfelül az ÁAK Zrt. közútkezelői minőségében szintén tervezi, hogy az év során sebességmérő berendezéseket állít üzembe az általa kezelt gyorsforgalmi utak mentén.
Az utoléréses és a leállósávi balesetek számának csökkentése
A halálos balesetek jelentős része akkor történik, amikor a járművek egymást utolérve ütköznek, vagy a leállósávon rohannak egymásnak. Az ilyen jellegű pályaesemények számának csökkentése érdekében az ÁAK Zrt. a jövőben nagyobb arányban kívánja használni a követési távolság betartására utaló jelzéseket és figyelmeztető berendezéseket (változtatható jelzésképű elektronikus kijelzők, út menti táblák, burkolati jelek).
Biztonsági öv viselési arányának növelése
A társaság 2008-ban is fontos szerepet vállal a biztonsági öv használatának fontosságára figyelmeztető kampányban, és továbbra is minden segítséget megad az ez irányú rendőri intézkedések és ellenőrzések lebonyolításához.
Vadgázolások csökkentése
Az ÁAK Zrt. idén kutatási programot indít az állatgázolásos balesetek jellemzőinek teljes körű feldolgozására. A szakemberek azon a véleményen vannak, hogy ennek eredményeit és tapasztalatait felhasználva nagyobb hatékonysággal lehet csökkenteni az ilyen esetek számát. Ezenfelül szintén ebben az esztendőben kerül sor az úgynevezett vadriasztó prizmák tesztelésére, amelyek irritáló fényjelek segítségével tartják távol az állatokat az autópályáktól.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
-
Ipar Napjai és Automotive Hungary – Mindenki egy helyen (x)
Hazánk legnagyobb ipari eseménye vár minden szakembert: ipari innovációk, költséghatékony megoldások, üzleti lehetőségek, networking, KKV-kat segítő pályázatok.
Portfolio Gen Z Fest 2025


