8 °C Budapest

Akár 40 forintot is fizethetünk kilométerenként az autópályán

Pénzcentrum
2007. március 23. 10:30

A költségvetés kilencvenmilliárd forintjába kerülhet, ezért az Országgyűlés jóváhagyását kéri az elektronikus útdíjrendszer kiépítéséhez a kormány - írja a Népszabadság.

Az elektronikus útdíjrendszernek legkésőbb 2009 januárjára 3100 kilométer autópályán, autóúton és főúton kellene kiépülnie. A becslések szerint 26,4 milliárd forintba kerülő beruházás megvalósítása magánbefektetők feladata lenne, a rendszer tenderét kiíró KKK csupán a megtett úttal arányos díjakat számlázó rendszer szolgáltatásaiért fizetne. Méghozzá öt éven keresztül, összesen 69,3 milliárd forint értékben.

A költségvetésnek az Európai Unió (EU) irányelveinek megfelelő, a megtett úttal arányos díjszedés bevezetése öszszesen 92,8 milliárd forintjába kerülne 2013-ig. Kiépítése mellett szól azonban, hogy a számítások szerint a szolgáltatói díjak és egyéb költségek elszámolása után a rendszer öt év alatt 235 milliárd forint nettó bevétellel gazdagítaná az államkasszát.

Emellett az előterjesztés szerint a rendszer hozzájárulhatna a közúti visszaélések, bűncselekmények visszaszorításához is. A gyorshajtók számára üzenetértékű lehet, hogy a 130 kilométer/órás engedélyezett sebességű sztrádák új ellenőrző rendszerének képesnek kell lennie a 200 kilométeres sebességgel haladó járművek 95 százalékának azonosítására is. További előny lehet: megszűnne a jelenlegi átalánydíjas matricás rendszer "igazságtalansága". Azaz, míg ma az autópályákon gyakran közlekedők éppen annyiért válthatnak matricát, mint az alkalmi úthasználók, az új rendszerben minden autós az általa igénybe vett szolgáltatásoknak megfelelő díjat fizeti majd.

Mivel a matricás rendszer a személygépkocsik számára 2013-ig fennmarad, ezzel az igazsággal elsőként a tehergépkocsik, autóbuszok üzemben tartói szembesülnek. Mai árakon számolva a 3,5 tonnánál nagyobb kéttengelyes tehergépkocsik és az összes autóbusz kilométerenként 27 forintért használhatja majd a díjas útszakaszokat. A 3,5 tonna feletti háromtengelyesek 33, a négy- vagy többtengelyesek 40 forintot fizethetnek kilométerenként.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A gazdasági tárcánál úgy számolnak: ha az Országgyűlés április közepéig megadja a felhatalmazást a szolgáltatásvásárlási tender kiírására, a tárgyalásos eljárás győztesével az év vége előtt aláírhatják a szerződést. Az optimista forgatókönyvek szerint így a rendszer már 2008 végén indulhat.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 16. péntek
Mózes, Botond
20. hét
Május 16.
A fény világnapja
EZT OLVASTAD MÁR?