Csökkenő autóeladások, trükkös hitelkonstrukciók, bedőlt hitelek, visszavett autók, szövevényes adóztatás és emelkedő díjak. Röviden talán így tudnánk összefoglalni a hazai autópiac helyzetét. A szakértők véleménye helyenként eltér ettől. Nézzük tehát kívülállóként mit is láthatunk, merre tart a hazai autópiac.
Hol vannak már azok " a régi szép idők" mikor 30 százalékos kezdőrészlettel és 5 éves futamidőkkel szórták a népnek az autókat, casco nélkül pedig még az ártáblákat sem nézhettük meg. Aztán, ahogy lenni szokott, egyre több embernek támadt igénye a Dacia és Lada korszak után egy modernebb gépjárműre. Manapság már 0 százalékos kezdőrészlettel és 120 hónapos futamidővel is juthatunk autóhoz. Az akciós 0 százalékos THM-ekről nem is beszélve.
A reformoknak köszönhetően sokan húzzák szorosabbra a nadrágszíjat. Ezért aztán a finanszírozók kénytelenek újabb konstrukciókkal vásárlásra buzdítani a lakosságot. Egyre többen hirdetnek alacsony törlesztőrészletet, azonban az hamar kiderül, csupán az első néhány hónapra szól ez az ajánlat utána pedig duplára emelkedik a még jó néhány éven keresztül fizetendő havi járandóság.
Az "engedékeny" finanszírozási formák és a hazai eladósodási hajlandóság nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy tavaly mintegy 40 ezer autót kelljen visszavenni. A korábbi évekénél gyengébb eredményért elsősorban az autólízing - a negyedik negyedévben különösen szembeötlő, 11 százalékos - visszaesése felelős. E szektor részaránya a teljes piacból 62 százalékra mérséklődött. Ennek eredményeként több márkakereskedő is csődbe ment. Az eladások is csökkentek, idénre 180-190 ezer autóval számolnak a becslések, ami jövőre akár 160-170 ezer darabra mérséklődhet.
Az újautó piac mellett meg kell emlékeznünk a használt autókról is. Hazánkban évente mintegy 300 ezer használtautó cserél gazdát. Hozzávetőlegesen 150 ezer az autópiacokon, illetve hirdetések útján kerül az új tulajdonosokhoz.
Mintegy 2000 használtautó kereskedő próbálkozik a hazai piacon több-kevesebb sikerrel. Helyzetüket, az újautók kedvező finanszírozási konstrukciói mellett, a visszavett és külföldről behozott autók miatti túlkínálat és a multik megjelenése is rontja.
A hazai használtkocsi-forgalmat élénkíthetik az új uniós tagok: tömegesen járnak a német és olasz piacokra autókért a román és bolgár kereskedők, emiatt némi drágulás tapasztalható. Az egyre élénkülő kivitelben a Romániából érkezők máris jelentősen részt vállaltak. Itthon a használtautó-piac túlkínálata miatt várható 4-5 százalékos az áresés.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ezért egyre több kereskedő szélesíti a szolgáltatás palettáját és a készpénzes felvásárlás, hitelközvetítés és teljes körű ügyintézés mellé garanciát is vállalnak az általuk forgalmazott gépkocsikra. Azonban a sorsukat nem kerülhetik el, a csökkenő kereslet és növekvő kínálat sokuk "életébe" kerül majd.
Az autópiac fekete báránya
Ami a legtöbb fejtörést okozza a hazai kereskedőknek, az a regisztrációs adó. Igaz, az Európai Unió tavaly októberében hozott bírósági ítéletének hatására fel kellett oldani a külföldről behozható használt autók évjárat-korlátozását. Ezzel egyidejűleg Magyarországot kötelezték a használt autókra kivetett indokolatlanul magas, már beszedett regisztrációs adó egy részének visszafizetésére.
2007. január elsejétől megszűnt az évjárat-korlátozás, és lekerültek a tiltólistáról az 1996 előtt gyártott autók. Az új avulási számítások szerint az értékarányosabb tarifáknak köszönhetően 2007. február 5-től az öregebb kocsik adótételei is enyhülnek majd, ám mindezek sem dobják meg a használtak importját.
Miközben az új autóknál 6,2 százalékkal magasabb lesz a regisztrációs adó, a használtaknál, különösen a 9 és 14 év közöttieknél csökkenni fog, némely esetben akár százezer forinttal is. A baj csak az, hogy egy ilyen idős autót nem éri meg külföldről behozni, mivel a rárakodó terhek és felmerülő költségek miatt már nem versenyképes a hazai piacon. Tehát nem kell az ilyen típusú autók behozatali dömpingjétől tartani.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Ez Magyarország egyik legkedvezőbb vállalati hitelterméke (x)
Már igényelhető a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram akár 30 százalék vissza nem térítendő támogatással kombinált kamatmentes kölcsöne az MFB Pont Plusz hálózatban.


