Csökkenő autóeladások, trükkös hitelkonstrukciók, bedőlt hitelek, visszavett autók, szövevényes adóztatás és emelkedő díjak. Röviden talán így tudnánk összefoglalni a hazai autópiac helyzetét. A szakértők véleménye helyenként eltér ettől. Nézzük tehát kívülállóként mit is láthatunk, merre tart a hazai autópiac.
Hol vannak már azok " a régi szép idők" mikor 30 százalékos kezdőrészlettel és 5 éves futamidőkkel szórták a népnek az autókat, casco nélkül pedig még az ártáblákat sem nézhettük meg. Aztán, ahogy lenni szokott, egyre több embernek támadt igénye a Dacia és Lada korszak után egy modernebb gépjárműre. Manapság már 0 százalékos kezdőrészlettel és 120 hónapos futamidővel is juthatunk autóhoz. Az akciós 0 százalékos THM-ekről nem is beszélve.
A reformoknak köszönhetően sokan húzzák szorosabbra a nadrágszíjat. Ezért aztán a finanszírozók kénytelenek újabb konstrukciókkal vásárlásra buzdítani a lakosságot. Egyre többen hirdetnek alacsony törlesztőrészletet, azonban az hamar kiderül, csupán az első néhány hónapra szól ez az ajánlat utána pedig duplára emelkedik a még jó néhány éven keresztül fizetendő havi járandóság.
Az "engedékeny" finanszírozási formák és a hazai eladósodási hajlandóság nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy tavaly mintegy 40 ezer autót kelljen visszavenni. A korábbi évekénél gyengébb eredményért elsősorban az autólízing - a negyedik negyedévben különösen szembeötlő, 11 százalékos - visszaesése felelős. E szektor részaránya a teljes piacból 62 százalékra mérséklődött. Ennek eredményeként több márkakereskedő is csődbe ment. Az eladások is csökkentek, idénre 180-190 ezer autóval számolnak a becslések, ami jövőre akár 160-170 ezer darabra mérséklődhet.
Az újautó piac mellett meg kell emlékeznünk a használt autókról is. Hazánkban évente mintegy 300 ezer használtautó cserél gazdát. Hozzávetőlegesen 150 ezer az autópiacokon, illetve hirdetések útján kerül az új tulajdonosokhoz.
Mintegy 2000 használtautó kereskedő próbálkozik a hazai piacon több-kevesebb sikerrel. Helyzetüket, az újautók kedvező finanszírozási konstrukciói mellett, a visszavett és külföldről behozott autók miatti túlkínálat és a multik megjelenése is rontja.
A hazai használtkocsi-forgalmat élénkíthetik az új uniós tagok: tömegesen járnak a német és olasz piacokra autókért a román és bolgár kereskedők, emiatt némi drágulás tapasztalható. Az egyre élénkülő kivitelben a Romániából érkezők máris jelentősen részt vállaltak. Itthon a használtautó-piac túlkínálata miatt várható 4-5 százalékos az áresés.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ezért egyre több kereskedő szélesíti a szolgáltatás palettáját és a készpénzes felvásárlás, hitelközvetítés és teljes körű ügyintézés mellé garanciát is vállalnak az általuk forgalmazott gépkocsikra. Azonban a sorsukat nem kerülhetik el, a csökkenő kereslet és növekvő kínálat sokuk "életébe" kerül majd.
Az autópiac fekete báránya
Ami a legtöbb fejtörést okozza a hazai kereskedőknek, az a regisztrációs adó. Igaz, az Európai Unió tavaly októberében hozott bírósági ítéletének hatására fel kellett oldani a külföldről behozható használt autók évjárat-korlátozását. Ezzel egyidejűleg Magyarországot kötelezték a használt autókra kivetett indokolatlanul magas, már beszedett regisztrációs adó egy részének visszafizetésére.
2007. január elsejétől megszűnt az évjárat-korlátozás, és lekerültek a tiltólistáról az 1996 előtt gyártott autók. Az új avulási számítások szerint az értékarányosabb tarifáknak köszönhetően 2007. február 5-től az öregebb kocsik adótételei is enyhülnek majd, ám mindezek sem dobják meg a használtak importját.
Miközben az új autóknál 6,2 százalékkal magasabb lesz a regisztrációs adó, a használtaknál, különösen a 9 és 14 év közöttieknél csökkenni fog, némely esetben akár százezer forinttal is. A baj csak az, hogy egy ilyen idős autót nem éri meg külföldről behozni, mivel a rárakodó terhek és felmerülő költségek miatt már nem versenyképes a hazai piacon. Tehát nem kell az ilyen típusú autók behozatali dömpingjétől tartani.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.