Az ÁAK Zrt. ügyfélszolgálatához rengeteg levél érkezik, melyek tartalmi elemzése azt mutatja, hogy a matrica nélküli úthasználók nagy számban kérnek méltányosságot olyan okokra hivatkozva, amelyeket a rendelet értelmében nem lehet figyelembe venni. Az ÁAK Zrt. honlapján megtalálható a vonatkozó jogi szabályozás a www.autopalya.hu / Információk / Törvénytár menüpont alatt.
Az ÁAK Zrt. munkatársai havonta számos pótdíjfizetéssel kapcsolatos kérelmet és panaszos ügyet kezelnek, melyek közel fele a bírság elengedése érdekében megfogalmazott méltányossági kérelem illetve kifogás. Az elmúlt időszakban a levelek feldolgozásának és kiértékelésének tapasztalata azt mutatja, hogy a kérelmezők, panaszosok általában nem ismerik a pótdíjfizetésre vonatkozó jogszabályi környezetet, így azzal sincsenek tisztában, hogy mely esetekben és milyen körülmények között részesülhetnek kedvező, mondhatni méltányos elbírálásban. Az ügyek feldolgozásánál használt döntési mechanizmus, illetve a jogi szabályozás néhány alapvető elemének ismertetése sok esetben elejét veheti a későbbi hosszadalmas, felesleges és költséges levelezésnek.
Az egyik legfontosabb tudnivaló, hogy az ÁAK Zrt. nem hatóság. Ennek következtében az érvényben lévő útdíjrendelettől az ÁAK Zrt. nem térhet el, és mérlegelésre sincsen lehetősége. Ezért:
• kizárólag kötött áron értékesítheti a matricákat,
• nem változtathatja meg a díjas és díjmentes autópályaszakaszok arányát,
• nem bírálhatja felül a jogosulatlan úthasználatért fizetendő pótdíj összegét, mely a késlekedés mértékétől függően idősávosan és a határidők figyelembe vételével növekszik,
• az ügyek vizsgálatánál nem veheti figyelembe, hogy az illető autós hány alkalommal közlekedett matricával illetve matrica nélkül az autópályákon,
• nem mérlegelheti, hogy az illető szándékosan vagy véletlenül hajtott az autópályára, és hogy mekkora távolságot tett meg a díjas úton.
Abban az esetben, ha valaki a matrica megvásárlása nélkül utazott a díjköteles autópályaszakaszokon, fizetés nélkül vett igénybe egy szolgáltatást, akkor azt a GKM útdíjrendeletében (110/2005. (XII. 23.) rendelet) foglaltaknak megfelelően szankcionálni kell, ennek eszköze pedig a pótdíj. Méltányosságra a rendelet sajnos nem ad lehetőséget, ezért a korábban felsorolt szempontok alapján - a szabálytalan autópálya-használat körülményeitől függetlenül - a matrica nélküli pályahasználatért pótdíjat kell fizetni. A legtöbb esetben tehát nincs hivatkozási alap a pótdíj elengedésére, és teljesen feleslegesen ragad tollat a pótdíjfizetésre kötelezett autós.
A panaszos ügyek egyik állandó és időről időre visszatérő témája a lejárt matricák kérdése. Fontos tudnivaló, hogy a megvásárolt matricák átalánydíjszerűen, adott időszakra biztosítanak úthasználati jogot. Az érvényesség ideje a matrica típusától függően a vásárlástól, azaz az érvényesítés kezdőnapjától számított bizonyos számú napig terjed (a 4 napos matrica esetében ez a vásárlás napja plusz további 3 nap). Fontos kiemelni, hogy az érvényesség valamennyi matrica esetében a lejárat napjának 24. órájáig terjed, tehát az érvényességi időt nem órában vagy egyéb időarányosítási módszerrel kell számítani. Amennyiben valakinek lejárt a matricája, vagy - elővásárlás esetén - még nem volt érvényes, akkor pótdíjat kell fizetnie.
Igen gyakoriak a kategóriatévesztésekre visszavezethető esetek is. Az útdíjrendelet alapján különbözeti pótdíjat kell fizetni minden olyan esetben, amikor eltérő kategóriába tartozó gépjárműre vásárolnak matricát, és itt sincs helye a méltányossági mérlegelésnek.
Jellemzően az útfelújítások, a nyári szabadságolások és a nagyobb ünnepek környékén nő meg az eltévedt autósok száma. Azok, akik ritkábban vezetnek, vagy elavult térképet használnak gyakran "tévednek fel" matrica nélkül az autópályákra. Az eltévedt autósok csak abban az esetben mentesülnek a pótdíjfizetés alól, ha őket igazolhatóan valamely közlekedési hatóság kényszerből terelte a díjas autópályára (pl. a rendőrség egy nagyobb baleset kapcsán). Ezt az adott közlekedési hatóság által kiadott igazolás bizonyítja.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Sok panaszos eset keletkezik a rendszámelírásokkal kapcsolatban. Ezek alapvetően a matricavásárlásakor kapott igazolószelvény ellenőrzésének elmaradásából erednek. Két karakter eltérésig az autós mentesülhet a pótdíj fizetése alól, ha 1000 Ft adminisztrációs költség megfizetése ellenében utólagosan korrigálja a hibát a Társaság valamely ügyfélszolgálatán. Ez akkor lehetséges, ha az ellenőrzőszelvény vagy a bizonylat bemutatásával igazolni tudja a vélt elírás tényét.
A megfelelő módon át nem íratott matricák problémája szintén nagy esetszámot generál. Abban az esetben, ha a matricatulajdonosnak bármely okból megváltozik a rendszáma (pl. adás-vétel, rendszámcsere alkalmával), és érvényes matricáját nem íratja át időben az új rendszámra, pótdíjfizetési felszólítást fog kapni. Ez alól is csak abban az esetben mentesülhet, ha a Társaság egyik ügyfélszolgálatán utólag helyrehozza hibáját, mely szintén 1000 forintos adminisztrációs költséggel jár. (Adás-vételnél az illetékes hatóságnak is be kell jelenteni a változást.)
Az ÁAK Zrt. pótdíjakból származó bevétele 2005-ben több mint 1,5 Mrd forint volt. A Társaság 2006 ban eddig mintegy 1,27 Mrd forintot szedett be az Útpénztár javára az autósoktól pótdíjak formájában.
A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a szakértői vélemények szerint az ÁAK Zrt. által alkalmazott ellenőrzési módszerek szinte lehetetlenné teszik, hogy a matricával nem rendelkező autósok retorzió nélkül használják a magyar autópályákat. Annak ellenére, hogy a kiküldött pótdíjfelszólítások száma emelkedő tendenciát mutat, a panaszos levelek és méltányossági kérelmek aránya folyamatosan csökken.
A Társaság felhívja a figyelmet az idevonatkozó jogszabályi előírásra, mely szerint a díjköteles autópályaszakaszokat csak érvényes matricával lehet igénybe venni, tehát azt már a pályára való felhajtás előtt meg kell vásárolni. Fontos tudnivaló továbbá, hogy a matricát személyesen vásárlók az aláírásukkal, az sms-ben vásárlók pedig a válaszüzenetükkel igazolják az adatok (rendszám, díjkategória, érvényesség kezdete) hitelességét, ezért érdemes ezeket alaposan ellenőrizni. Az autópálya-kezelő és az autósok közös érdeke, hogy díjfizetési kötelezettségének mindenki eleget tegyen, mert csak így biztosítható a folyamatosan javuló szolgáltatási színvonal a magyar autópályákon.

Iszonyat értékes kincset rejt a magyar föld: szörnyű, ahogy elpazaroljuk, pedig használni is lehetne
Magyarország geotermikus adottságai kiemelkedőek.

Itt verte el a legtöbb magyar a játékpénzt a SZÉP-kártyákról: ez történik, ha minden zseb átjárható?
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


