Európaszerte különböző útdíjfizetési rendszerekkel, s árakkal szembesülhetnek az utazók. Megnéztünk néhány országot: mi, hol, mennyi?
A fizetési díj megállapításának módja szerint megkülönböztethetőek a zónás rendszerek (általában városokban), távolságon, illetve a használat időtartamán alapuló rendszerek.
Zónás rendszer
Elsőként zónás rendszert Szingapúrban vezettek be, 1975-ben, azóta ezt a rendszert már felváltotta a jelenleg működő ERP nevű rendszer, amely elektronikus alapú, s a megtett távolság alapján kell fizetni. A mostani rendszer meglehetősen bonyolultnak tűnhet első ránézésre, mert külön díjszabás érvényes hétköznap, hétvégén, valamint napon belül különböző órákban, különböző területeken, illetve különböző járművekre.
Norvégiában több városban is fizetni kell ahhoz, hogy a belvárosba gépjárművel lehessen bejutni, az úgynevezett Toll Road System árai városonként különbözőek. Osloban 15 norvég korona, míg Stavangerben 5 norvég korona a napidíj.
Zónás alapú rendszer Londonban is található. 2003-ban, a belváros közlekedési gondjainak enyhítése érdekében (sikeresen) került bevezetésre. A díj megfizetésére akkor van szükség, ha London belvárosába szeretnénk bejutni valamilyen gépjármű segítségével, hétköznap 7 és 18:30 között. 8 fontos (3 117,6 forint) átalánydíjat kell fizetni egy napra. Az eddigi rendszer sikerén felbuzdulva, 2007 februárjától kiterjesztik a zóna határait.
Autópályák
Európa egyes autópályáin fizetni kell az út igénybevételért. Egyes helyeken ezt a hagyományos, matricás vagy kapus rendszerrel lehet megtenni, de akad olyan ország is, ahol már kiépítették az elektronikus rendszert is.
Ausztria
Az osztrák autópályákon és gyorsforgalmi utakon matricás rendszer van érvényben, egységes díjakat kell fizetni, az üzemeltető mindenütt az ASFINAG (Autobahnen- und Schnellstraßen- Finanzierungs- Aktiengesellschaft). Mivel a tehergépkocsi-forgalom egyre nagyobb mértékű, ezért Ausztriában már bevezették a megtett távolság pontos mérésén alapuló díjfizetési rendszert e járművek számára. A járművekbe egy úgynevezett OBU-t (On-board Unit, fedélzeti egység) kell beszerelni, ennek költsége 5 euró. A díjszedés mikrohullámú technológián alapszik, az itt beépített OBU-k Németországban már nem használhatóak.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Franciaország
Franciaországban összesen 13 szolgáltatóval találkozhatunk az autópályákon, és az alagutakon, de például a Szajnán való átkeléshez két hídon is fizetni kell. A szolgáltatók honlapjaikon feltüntetik a tarifákat, és egyben a különböző fizetési módokat is, hiszen már Franciaországban is lehet elektronikus fizetést választani. Némely honlapon kalkulátorral segítik az utazókat. A díjak a megtenni kívánt távolságtól függenek, így például az ESCOTA (Société des Autoroutes Estérel, Côte d'Azur, Provence, Alpes, Dél-Franciaország) hálózatán 45,5 km 6 euró, míg 192,3 km megtétele 18 euróba kerül.
Németország
A német autópályák híresek arról, hogy nincs sebességkorlátozás. Azt már kevesebben tudják, hogy a személyautókkal közlekedőknek nincs díjfizetési kötelezettségük. A tehergépjárműveknek viszont már fizetni kell, itt az OBU 300 euróba kerül, mivel GPS-en alapul a mérési technológia. A drágább készülék viszont használható Ausztria autópályáin is.
Norvégia
Norvégiában is kettős rendszer érvényesül. Egyrészt léteznek a fizetőkapuk, másrészt létezik az AutoPASS névvel illetett elektronikus díjbeszedési rendszer. Ha valaki az elektronikus rendszert választja, akkor a kényelmesebb fizetésen túl, az áthaladáskor kedvezményes díjat kell fizetnie.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.