Young man or teenager in a white t-shirt wearing virtual reality Headset during the VR experience in Neon fluorescent ultra violet purple and blue colors. Virtual reality glasses for create Metaverse  in AR and VR. Close up.

Ismeretlen veszélyekkel járhat az új technológia használata az ügyfeleknek: mit csinál a metaverzum?

2022. szeptember 13. 17:31

A metaverzum még távoli víziónak tűnik, ám egyes kapcsolódó technológiai megoldások már jelenleg is komoly üzleti lehetőséget tartogatnak. A PwC legfrissebb felmérésben 5000 amerikai fogyasztó és 1000 üzleti vezető bevonásával vizsgálta, hogy a két csoport hogyan indul neki a metaverzum megismerésének. A válaszokból kiderül, hogy az üzleti vezetők 66%-a szerint vállalatuk jelenleg is aktívan foglalkozik a metaverzummal, míg a fogyasztók 50%-a tartja érdekesnek a lehetőségeit. A felhasználási területeket tekintve a vállalatok figyelme elsősorban a belső felhasználásra és tartalomgyártásra irányul, míg a fogyasztók legnagyobb arányban a digitális helyszínek felfedezése iránt érdeklődnek.

A PwC globális felmérése során megkérdezett üzleti vezetők 66%-a mondta, hogy vállalata elkötelezett a metaverzumhoz kapcsolódó aktivitásokban, és többségük szerint már most, de legkésőbb három éven belül a metaverzum az üzleti stratégiájuk része lesz. 

„Fontos kiemelni, hogy »igazi« metaverzum egyelőre nem létezik. A felmérésből az is kiderült, hogy bár egyes technológiai elemek már elérhetőek és az ügyfelek, valamint az üzleti vezetők nagy része érdeklődik is irántuk, ugyanakkor a megkérdezett fogyasztók mindössze 9%-a, míg a vezetők 23%-a válaszolta, hogy tisztában van a metaverzum fogalmával és aktívan követi is a fejleményeit” – mutat rá Kanti Péter, a PwC Magyarország telekommunikáció, média és technológia szakértője.

A felmérés során a vizsgált üzleti vezetők fele nyilatkozott úgy, hogy vállalatuk jelenleg is rendelkezik a metaverzummal, NFT-kkel vagy kriptovalutákkal foglalkozó feladatkörökkel, illetve jelentős részük (32%) tervezi, hogy ilyen típusú munkakört hoz létre a közeljövőben.

Mást várnak a fogyasztók, mint a vállalatok

A metaverzum ismertségének növekedésével egyre többen fogalmaznak meg konkrét elvárásokat, igényeket a technológia felé. A PwC kutatása alapján a fogyasztói oldal legnagyobb arányban – mintegy 65%-ban – az új, digitális helyszínek felfedezését tartja a legérdekesebb felhasználási területnek. Miközben a videójátékozás és a különböző szórakozási lehetőségek csak a hatodik és a hetedik helyet foglalják el a rangsorban. További érdekesség, hogy míg a fogyasztók 53%-a szívesen lépne interakcióba a számára ismerős márkákkal a metaverzumban, addig a fizikai termékek eladása és vásárlása iránti érdeklődés csak 46%, a digitális termékek iránt pedig 39%.

„A fogyasztói elvárásokhoz képest a vállalatok másként közelítenek a metaverzumhoz. Az üzleti oldal figyelme leginkább a metaverzum saját, belső felhasználására és tartalomgyártásra irányul, ami alacsonyabb kockázattal és költséggel teszi lehetővé az új technológiával való kísérletezést” – tette hozzá Kanti Péter.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A vállalatvezetők legnagyobb arányban, 42%-ban az onboarding és egyéb tréningek támogatásában látják a metaverzum hasznát, amit a kollégákkal való interakciók elősegítése követ 36%-kal. A fogyasztók számára szóló tartalom készítését csupán a harmadik helyen említették (szintén 36%-os arányban), míg a termékekhez kapcsolódó tevékenységek csak a prioritások végén kaptak helyet.

Az adatvédelmi kockázatoktól tartanak leginkább a felhasználók

A felmérés a metaverzummal szembeni legjelentősebb félelmekre és veszélyekre is kitér. A vállalati és fogyasztói oldalon egyaránt a kiberbiztonsági és az adatvédelmi kockázatok szerepelnek az első helyeken. A válaszokból kiderül, hogy a fogyasztók számára megbízható adatvédelmi megoldások és biztosítékok kellenek ahhoz, hogy bizalmat szavazzanak a metaverzumnak.

Míg a vezetők többsége várakozással tekint a metaverzumra, addig a fogyasztók megítélése vegyesebb képet mutat. Fogyasztói oldalon annak ellenére, hogy a válaszadók 50%-a izgalmas lehetőségként gondol rá, 64%-uk tart a technológia társadalmi hatásaitól. 61%-uk pedig egyetért azzal az állítással, miszerint a metaverzum leginkább a fiatalabb generációknak szól. A válaszok alapján tehát úgy tűnik, fogyasztói oldalon a metaverzum iránti optimizmus félelemmel párosul, ami a PwC Magyarország szakértője szerint az internet megjelenésével és gyors fejlődésével kapcsolatos korábbi tapasztalatokból eredhet.

Robbanásszerű változás helyett folyamatos fejlődés

A kutatás arra is rámutat, hogy az USA-ban az üzleti vezetők komoly lehetőségeket látnak a metaverzumban, hiszen a válaszadók több mint fele gondolja úgy, hogy a metaverzum vagy az internet következő megtestesülése lesz vagy teljesen forradalmasítja az üzleti folyamatok működését. Kanti Péter szerint forradalom helyett egy több éven át tartó folyamatos evolúcióként tekinthetünk a metaverzumra, amelyben az egyes a metaverzumot felépítő új technológiák különböző időpontokban jelennek meg és változó ütemezéssel lassan válnak széles körben is elterjedtté.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?