A jelenlegi turbulens gazdasági körülmények az egész régiót óvatosságra intik, ami Magyarországra fokozottan jellemző.

Egyetlen játék is gyökeresen megváltoztathatja, amit a pénzről eddig hittél: sosem késő belevágni
A társasjátékok ma reneszánszukat élik, ezrével jelennek meg minden évben újabb termékek a legváltozatosabb témákban, mechanizmusokkal. Ezek közt stratégiai játék van, melynek szerves része pénz, vagy valamilyen más erőforrás gyűjtése, a vásárlás vagy csere, azonban kifejezetten üzleti témájú kevés van. Egyre népszerűbbek és elterjedtebbek az edukációs célú játékok, amelyek képesek fejleszteni a játékosok készségeit, akár a pénzügyek, üzleti élet, beruházások terén. Pedig játszva is rengeteget lehet tanulni, amelyet sosem éső elkezdeni. A Pénzcentrum most Rácz Csabával, a MiniCRM vezérigazgatójával kérdezte arról, hogy mekkora az érdeklődés a magyar társasjátékos körökben az üzleti témájú játékok iránt, mit adhat egy ilyen játék azoknak, akik kipróbálnák magukat az üzleti életben.
Pénzcentrum: Most jelent meg az első magyar tervezésű üzleti, stratégiai, vállalkozásépítő társasjátékotok, a Cégépítők. Hogy látjátok, van érdeklődés a piacon az ehhez a kategóriához tartozó, üzleti témájú játékok iránt?
Rácz Csaba: Minden várakozásunkat felülmúlta az érdeklődés. Az eredetileg legyártott 1000 darab lassan el is fogy, januárban indul az újranyomás. Ismereteink szerint évente 2-3000 társasjáték jelenik meg a hazai piacon, ezért elég nehéz kitűnni. A Cégépítők sikerét minden bizonnyal annak köszönheti, hogy az első magyar stratégiai-üzleti játék, és emellett rendkívül könnyen megtanulható és szórakoztató.
A társasjátékok amellett, hogy szórakoztatóak, rengeteget lehet tanulni is belőlük, akár pénzügyekről, gazdálkodásról, üzleti stratégiáról. Szerintetek felnőtt korban is lehetséges, ha valaki nem konyít a pénzügyekhez, nincs affinitása az üzlethez, fejlődni ebben a játékokon keresztül?
Tanulással bármelyik életkorban lehet fejlődni, manapság pedig a tanulás egyre terjedőbb formája a gamifikáció. A pénzügyi készségek is jó eséllyel fejleszthetők játékos módon, de ahhoz, hogy valaki sikeres vállalkozó legyen, biztosan kell egyfajta „alapvéna”. Ez nem feltétlenül olyan, mint a biciklizés.
Ebben a játékban kockázat nélkül próbálhatja ki bárki, hol tart tudásban, stratégiában, illetve milyen következményei lehetnek a döntéseinek. A játék egy üzleti évet fed le, és csak a játékosok döntésein és azok kölcsönhatásán múlik, milyen lesz a játék. Szándékosan nincs benne tuti recept a nyerésre: olyan játékmenetet szerettünk volna kialakítani, amelyet a játékostársak határoznak meg – ezért is építettük bele azt a tapasztalatot, amelyet a megoldásaink fejlesztése során szereztünk több mint 2000 KKV-ügyfelünktől. A társasjátékunk minden alkalom új kihívást tartogat, amikor leülünk a családdal, gyerekekkel, barátokkal, hogy megnézzük, ki hogyan szerepel, ha stratégiáról van szó.
Miben lehet fejlődni például a társasjátékozás közben, ami a való életben is hasznos lehet, akár pénzügyekben vagy az üzletben?
Jelentős és kevéssé érdemi információk szelektálásában, fontossági sorrendek felállításában, a tervezésben és az újratervezésben. Például hogyan használom fel a meglévő erőforrásokat? Kellőképpen tudok-e figyelni a hatékonyságra? A céljaim érdekébe tudom-e rendelni a rendelkezésemre álló eszközöket vagy elveszek a játékban?
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ebben segítenek a játékosoknak a CRM kártyák, amelyek valójában szuperképességek, hiszen mi döntjük el az adott játékban hogyan használjuk és mire fordítjuk őket. Ezeket jól felhasználva versenyelőnybe kerülhetünk. Ahogy a való életben egy vállalkozás számára a MiniCRM rendszer átláthatóságot ad, javítja a hatékonyságot, a játékban is sokat lendíthet az előmenetelen. Még stratégiát is adhat egy olyan helyzetben, amelyre nincs jó stratégiánk.
Megjelent már ez az igény szerintetek a társasjáték piacon, hogy valaki önfejlesztési céllal vásároljon játékot, nem elsősorban szórakozásra?
Az önfejlesztés egyre relevánsabb igény a társasjátékok piacán is. Győri Zoltánnak, akit felkértünk a Cégépítők megtervezésére, nemrég jelent meg egy önfejlesztő társasjátéka, de trénerek és coachok is jöttek már elő ilyenekkel. Ahogy említettem, mind gyakoribb, hogy a gamifikációra építenek képzéseket, gondoljunk csak a gyerekek élményalapú oktatására! Nem kivétel ez alól az önfejlesztés sem.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


