2 °C Budapest

Sokan ezért bukják a lakásvásárlást: pedig csak egy apróság

Pénzcentrum
2015. szeptember 28. 06:06

A lakások árának várható fellendülése és az alacsony hitelkamatok miatt sokan adják fejüket lakásvásárlásra. Azt talán nem is sejtik, hogy az adás-vétel folyamata mennyire bonyolult folyamat, így nekik mutatjuk, hogyan bonyolíthatják le új otthonuk megvételét.

Az ingatlanok adás-vétele bonyolult folyamat, és sokszor hónapokig tartó folyamat. Emiatt nem árt résen lenni, ugyanis ha hibázunk, akár milliókat is bukhatunk, sőt az is előfordulhat, hogy nem lehet miénk a kiválasztott lakás.

Már a lakás kiválasztásakor résen kell lenni

Vannak olyan alapvető kérdések, amelyeket a lakás megvétele előtt (akár már az első megtekintéskor) érdemes tisztázni:

  • Érdemes kikérni a tulajdoni lapot, hogy meggyőződjünk, tényleg a tulajdonos akarja eladni nekünk az ingatlant, mivel az adás-vételi szerződést csak ő(k) írhatják alá.
  • Társasháznál érdemes elkérni az alapító okiratot és egyeztetni a közös képviselővel, hogy van-e közös költség tartozás

Mi az első teendő, ha kiválasztottuk a lakást?

Ha megtaláltuk a nekünk megfelelő lakást, akkor először is érdemes foglalót letenni. A foglaló lényege, hogy amikor a szerződés végül megvalósul, akkor a foglaló értéke beleszámít a vételárba, viszont, ha a szerződés meghiúsul, akkor két lehetséges kimenetel van:

  • Ha az eladó miatt nem jön létre a szerződés, akkor az átadott foglaló kétszeresét köteles visszafizetni a vevőnek.
  • Ha a vevő hibájából nem jön létre a szerződés, akkor a foglaló az eladónál marad.
  • Előfordulhat az is, hogy mind a két fél hibájából, vagy valamilyen külső körülmény hatására hiúsul meg a szerződés, ilyenkor a Vis Major esete lép fel, és a foglaló visszajár a vevőnek.

Lényeges megkülönböztetni a foglalót és az előleget. Míg előbbihez aláírt adásvételi szerződésre van szükség, addig az utóbbinál erre nincs feltétlenül szükség, sőt, a szerződéskötés előtt átadott pénz minden esetben előlegnek számít. Ha a szerződés nem jön létre, akkor mindegy, hogy melyik fél volt a hibás, az előleget vissza kell fizetni.

Minden megállapodást rögzítsünk írásban, bármiről is legyen szó, mivel ha a másik fél visszalépne, vagy a megállapodást nem tartaná be, akkor így van írásos alapunk megtámadni azt. Ilyen megállapodás lehet például, hogy a 200 ezer forintos közös költség tartozás miatt a vételárból ekkora engedményt ad az eladó, vagy például, hogy melyik bútorok maradnak az ingatlanban az átadáskor.


A foglaló letétele után az ügyvéd elkészíti az adás-vételi szerződést, azonban ekkor még nem feltétlenül kell kifizetni az egész vételárat. A szerződésben ugyanis megállapodhatunk abban, hogy részletekben fizetjük ki a lakás árát. Erre különösen akkor kell figyelnünk, ha hitelt veszünk fel a vásárláshoz, illetve, ha vissza nem térítendő Családok Otthonteremtési Kedvezményét (CSOK) igénylünk, ugyanis ez utóbbi folyamata sokszor (az újdonság miatt) akár hónapokig is eltarthat. A szerződés aláírásakor kerül rögzítésre a birtokbaadás, ami a vételi részletek átadásának időpontjától is függ, ekkor történik meg a közüzemi órák rögzítése, átírása is.

A szerződés megkötése után a földhivatal felé be kell jelenteni az adás-vételt, ez az ügyvéd feladata az eljárás maga pedig 30 napig tart. Ha valamilyen okból gyorsabban le szeretnénk zárni a vásárlást, akkor van lehetőség soron kívüli eljárást kérnünk. Ha több részletben fizetjük ki a lakást, akkor gyakran elidegenítési és terhelési tilalmat köthet ki az eladó, ami megakadályozza, hogy amíg meg nem kapta a teljes vételárat addig nem tudjuk eladni az ingatlant, vagy plusz jelzáloggal terhelni. A lakás vásárlására felvett hitelre ez nem vonatkozik, de ha kölcsönből vesszük az ingatlant erre hívjuk fel az eladó figyelmét is.

Nem árt egyébként már az ingatlan kiválasztása előtt felkeresnünk a bankunkat vagy egy hitelközvetítőt, hogy tudjuk, mekkora összeget tudunk felvenni a banktól. Ez ugyanis alapvetően meghatározza azt is, hogy mennyibe kerülhet majd az új otthonunk.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Mennyit kell fizetnünk ezért?

A legnagyobb kiadás az általános illeték, amely a terhekkel nem csökkentett forgalmi érték 4 százaléka, vagyis egy 15 millió forint értékű lakás után 600 ezer forintot kell fizetnünk. Ezt persze csökkenthetjük, vagy akár el is kerülhetjük, ha a vásárlás előtt vagy után egy éven belül eladjuk egy másik ingatlanunkat.

Az illeték alapját a vásárolt és az eladott lakás értékének különbözete adja. Ha tehát egy 10 millió forintos lakásból egy 15 milliósba költözünk, akkor az illeték alapja 5 millió forint lesz, vagyis 200 ezer forintot kell fizetnünk az államnak.

Az illeték mértéke egyébként csökkenthető az állami támogatás mértékével, így ha 1 millió forintot kapunk CSOK-ra, akkor 4 millió forint után fizetünk illetéket, vagyis 160 ezer forint lesz a fizetendőnk. További kedvezményeket kapunk ha:

  • Nem múltunk el 35 évesek, akkor az illeték felét kell csak megfizetnünk az ingatlan 15 millió forint alatti részére.
  • Építési telket veszünk és 4 éven belül lakást építünk rajta.
  • Csupán haszonélvezetet kapunk a lakásra.
  • Új lakás esetén 30 millió forint alatt csak a 15 millió forint feletti rész után kell megfizetni az illetéket, és ha a lakás értéke nem éri el a 15 millió forintot, akkor teljes mentességet kapunk.

Ezekkel a költségekkel számoljunk lakásvásárláskor:

  • Adásvételi szerződés elkészítésének ügyvédi munkadíja: jellemzően a vételár 0,5-1,5 százaléka.
  • Tulajdonjog bejegyzés illetéke a földhivatal felé: 6 600 forint.
  • Építési engedély köteles építkezés és bővítés esetén: az építési/bővítési engedély költsége.
  • Az energiatanúsítvány az ingatlan típusától függően: 15-30 ezer forintos szakértői díj.
  • Hatósági bizonyítvány kiadása: hatósági eljárási illeték 20 ezer forint ("C" energetikai minősítésűnél kedvezőtlenebb energiaosztályú egylakásos lakóépület (pl. családi ház) esetén).
  • OEP igazolás a legalább 180 napos TB jogviszonyról: 3 ezer forint.
  • NAV igazolás arról, hogy nincs köztartozásunk: 2 ezer forint.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?