Pénzcentrum • 2013. június 13. 17:02
Másfél millió forintra büntette meg a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége azt a gázszolgáltatót, mely évekig nem küldött számlát egy fogyasztónak, majd egyben követelt tőle 900 ezer forintot - írja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
A gázszolgáltató számlázása ellen nyújtott be panaszt egy fogyasztó a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez. Kiderült, hogy a szolgáltató sem 2010-ben, sem 2011-ben nem olvastatta le a mérőóra állását, 2011-ben egyetlen részszámlát sem küldött ki a fogyasztónak. A mulasztást a földgáz-kereskedő 2012 márciusában pótolta, majd 900 ezer forintot meghaladó számlát küldött ki a fogyasztónak.
A szabálytalan eljárás ügyében lefolytatott vizsgálat másfél milliós fogyasztóvédelmi bírsággal zárult: a napokban jogerőre emelkedett döntés szerint ennyit kell a szolgáltatónak fizetnie a mulasztásért.
A kiszabott bírság azonban nem mentesíti a fogyasztót sem a számla kifizetése alól - hangsúlyozza a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség közleményében. Az elszámolási kötelezettség nagyon fontos feladata a szolgáltatónak, melynek elmulasztása komoly jogkövetkezményekkel jár.
- A fogyasztók számára a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége azt tanácsolja, hogy a számlázás elmaradását jelezzék a földgáz-kereskedő felé, mivel a felhasznált földgázmennyiség árát - függetlenül a fogyasztóvédelmi eljárásban megállapított jogsértés miatt kirótt szankciótól - előbb-utóbb ki kell fizetni.
A hasonló esetek elkerülése érdekében a hatékony hatósági fellépés mellett igen fontos a tudatos fogyasztói magatartás tanúsítása is, figyelnünk kell arra, hogy a szolgáltató a számlákat kiállítja-e; azokon a megfelelő mérőállások szerepelnek-e. Különösen fontos az éves elszámoló számla kiállítása, tekintettel arra, hogy ezen szolgáltatási területen is évente egyszer történik a mérőállás leolvasása és ez alapján a tényleges fogyasztás elszámolása.
Az ügy jelzésértékű abban a tekintetben is, hogy a részszámlázás elmulasztása is jelentős hátrányt okoz a fogyasztónak, hiszen az éves elszámolási időszakon belül kiállított számlákkal az év során elfogyasztott energiamennyiséget fizetjük meg. A részszámlázás biztosítja azt, hogy - az évente egyszer történő elszámolás mellett - a felhasznált gázmennyiség díja folyamatosan rendezve legyen.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az ügyben a hatósági eljárás meginduláskor a fogyasztó kérelmére már folyamatban volt a fogyasztásmérő berendezés pontossági vizsgálata. - Ezzel kapcsolatban érdemes tudnunk azt, hogy amennyiben a szakértői vizsgálat megállapítja, hogy a gázmérő az elfogyasztott földgáz-mennyiséget pontatlanul mérte, vagyis a készülék hibás, akkor a szolgáltatónak az elszámolást módosítania kell.
Az elszámolás helyesbítése során meg kell állapítani a hibás mérés időtartamát, melynek vonatkozásában a vállalkozás pótelszámolási kötelezettsége fennáll. Ha objektív módon megállapítható a meghibásodás időpontja, akkor ettől az időponttól kezdődően a mérő leszereléséig terjed a pótkalkulációs időszak, ellenkező esetben a fogyasztó és a szolgáltató közös becslése az irányadó, ilyen jellegű megegyezés hiányában egy év tekinthető hibás mérés időszakának. Hangsúlyozandó hogy amennyiben a vizsgálat a mérőberendezést megfelelőnek találja, az ellenőrzés költségeit viselnünk kell - közölte a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége.