Pénzcentrum • 2012. január 11. 10:47
Segítünk spórolni Soha nem látott magasságba emelkedett mától a hazai benzin (422 forintra) és gázolajár (444 forintra). Ilyen jelentős mértékű áremelésre (melyet nem adóemelés okozott) az utóbbi négy évben nem volt példa - a Pénzcentrum.hu most (is) segít: okos vezetéssel és néhány hasznos praktikával a benzinnel is spórolhatunk.
Szerdától bruttó 10 forinttal emelte a MOL a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi listaárát. Ilyen jelentős mértékű áremelésre az utóbbi négy évben nem került sor, leszámítva a 2009. júliusi és 2010. januári jövedéki adó és áfa emeléseket.
Bár az egyes kutak árképzése egymástól eltérő, az autósok nagyjából ugyanilyen mértékű változással (+10 Ft) szembesülnek majd a benzin és a gázolaj esetében az állomásokon. Ez azt jelenti, hogy a benzint országszerte már átlagosan 421-422 forintos, a gázolajat pedig 444-445 forintos literenkénti áron tankolhatjuk. (Az áremelkedés okaival cikkünk második oldalán foglalkozunk).
12 tipp 2012-re: így spórolj a benzinnel
1. A gépjárművezetés során több olyan elem is adódik, amelynél kis odafigyeléssel már jelentős eredmények érhetők el. A legfontosabb, hogy mindig kerüljük a felesleges elindulásokat és megállásokat, és minél egyenletesebb tempóban igyekezzünk haladni. A piros lámpa előtti araszolás például többszörösére növeli a fogyasztást, hiszen egy alkalom helyett három-négyszer is elindul az autó, mielőtt mozgásba lendülne.
2. A nagy fékezések szintén növelik a fogyasztást, ezért mindig igyekezzünk kellő követési távolságot tartani, hogy legyen időnk alkalmazkodni a forgalmi helyzet változásaihoz. Célszerű megtervezni az útvonalat is annak érdekében, hogy elkerüljük a felesleges oda-vissza utakat. Hasznos kellék ehhez a navigációs rendszer - ez a berendezés ma már egyre olcsóbb (a legtöbb okostelefonban is van ilyen program), ráadásul a modern készülékek a dugókat is segítenek elkerülni.
3. Országúton és autópályán sem éri meg száguldozni. Ha 100 kilométeres távolságot 140 km/óra helyett 120 km/óra sebességgel teszünk meg, csupán nyolc perccel érünk később célba, viszont megtakarítunk nagyjából 1500 forintot. Az is nagyon fontos, hogy 130-140 km/óra felett hatványozottan nő a balesetveszély, vagyis a kicsit visszafogottabb tempó a kockázatokat is csökkenti.
4. A takarékos üzemeltetésnek persze alapeleme a gépjármű kifogástalan műszaki állapota is: fontos, hogy a keréknyomást - hideg guminál - mindig ellenőrizzük, hiszen az előírtnál alacsonyabb nyomású gumik jelentős túlfogyasztást okoznak. A gyújtógyertyák cseréjével sem éri meg megvárni, míg meghibásodnak: egy kopott gyertya szintén jelentős túlfogyasztást tud okozni, csakúgy, mint az erősen szennyezett légszűrő. A légellenállást növelő tartozékokat (tetőcsomagtartó, kerékpártartó) csak addig hagyjuk az autón, amíg szükséges.
5. A hosszú alapjárati üzem szintén kerülendő: a motor bemelegítését - néhány másodpercnyi járatás után - inkább már menet közben, a terhelést fokozatosan növelve végezzük. Ha látjuk, hogy a megállás 25 másodpercnél hosszabbnak ígérkezik (például vasúti átjáróban), akkor érdemes leállítani a motort, hiszen az újraindítással ekkor már kevesebb üzemanyag fogy, mint a járatással.
6. Nem szabad guruló raktárnak használni az autót. Minden, a használatához nem nélkülözhetetlen tárgyat ki kell belőle pakolni, ugyanis minden kilogramm növeli a fogyasztást. Az autógyárak legújabb modelljeikkel kapcsolatban már büszkén hangoztatják, hogy az nem lett nehezebb a több és jobb felszereltsége ellenére sem. Vannak olyan gyártók is, amely egyenesen a tömegcsökkentésben látják az üdvözítő megoldást, a hibrid és egyéb alternatív hajtások előtt, mellett. Amin nem szabad spórolni, az viszont a jármű kivilágítása, minden napszakban, minden úton. Annyival nem fogyaszt többet a felkapcsolt lámpák miatt, mint amit nyerni lehet egy elmaradt balesettel!
7.Használj alacsony viszkozitású motorolajat! Hatékonyabban keni a motor mozgó alkatrészeit, mint a hagyományos olajak, és csökkenti a súrlódást is. A legjobb olajak az üzemanyag fogyasztást és a széndioxid kibocsátást több mint 2,5 százalékkal csökkenthetik.
8. Használd takarékosan a légkondicionálót, ami az üzemanyag fogyasztást és a széndioxid kibocsátást körülbelül 5 százalékkal növeli. Ha az autóban túl meleg van, vezess néhány percig leeresztett ablakokkal, majd húzd fel az ablakokat, és csak ezt követően kapcsolja be a légkondicionálót. Ezzel megtakarítod azt az üzemanyag mennyiséget, amely a hőmérséklet kezdeti csökkentéséhez szükséges.
9. Ne melegítsd autód álló helyzetben! A bemelegítésre felhasznált üzemanyag mennyisége nagyobb, mint amit a hideg motorral induló autó fogyaszt.
10. Lehetőleg kerüld a rövid autóutakat, mert az üzemanyag fogyasztás és a széndioxid kibocsátás aránytalanul magasabb, ha a motor még hideg. A kutatások azt mutatják, hogy két városi autóútból az egyik három kilométeresnél rövidebb, ezt a távot könnyen meg lehet tenni kerékpárral vagy gyalog.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
11.Tankolj többet! Ha mindig csak egy kicsit tankolsz, gyakrabban kell benzinkúthoz járnod, ami felesleges utakat jelent. Arra is figyelj, hogy hol tankolsz. A benzin literenkénti árában akár 20-30 forint különbséget is találsz.
12. Új autó vásárlásakor vedd figyelembe az új autó üzemanyag takarékosságát! Az európai jogszabályok szerint új autók esetében az autógyártóknak a bemutató termekben és a hirdetésekben fel kell tüntetniük a széndioxid kibocsátásra és üzemanyag fogyasztásra vonatkozó információkat.
Ezért drágul a benzin
Sokkol a benzinár: ezeket a kutakat jobb, ha elkerülöd - KATTINTS!
Hatalmas áremelkedés - Miért?
December vége óta a hazai üzemanyagárak a literenkénti hat forintos terhet jelentő áfa-emeléssel együtt összesen már több mint húsz forinttal emelkedtek (a benzin 27, a gázolaj 22 forinttal) soha nem látott ármagasságokba. A lendületes emelkedés hátterében három tényező húzódik meg:
1. A forint árfolyama jelentős mértékben gyengült az euróhoz és dollárhoz képest, mely a Magyarországgal kapcsolatos befektetői aggodalmakkal van összefüggésben. Tavaly év végén 223 forintot kellett adni egy dollárért, az utóbbi napokban viszont már 240 forintba került egy dollár.
2. Az iráni atomprogrammal kapcsolatban egyre nagyobb geopolitikai feszültségeket lehet tapasztalni, ami segít az olajár tartósan magas szinteken való stabilizálódásának. A nyugati országok szankciókkal sújtják Iránt, a finomítók megpróbálnak más forrásokból olajat szerezni, ami miatt Irán a jelentős olajforgalmat bonyolító Hormuzi-szoros lezárásával fenyeget. A világ olajforgalmának közel 40%-át bonyolító szoros hajóforgalmának megbénítása komoly csapást jelentene az olajpiac számára, hirtelen emelkedést generálva az olaj árában.
Miközben az olaj ára magas szinteken tartózkodik, Európában a finanszírozási forrásainak elapadása miatt a svájci Petroplus finomítói bezárásokat jelentett be múlt héten. Az európai finomítói kapacitások 4,4%-át tudhatja magáénak a társaság, így ezek kiesése a benzin és gázolaj árának (olajárénál is nagyobb) emelkedését generálhatja.
3.
Január 1-től a 25%-os áfa-kulcsot 27%-ra emelték, ami a hazai
üzemanyagárak esetében literenként hat forintos áremelést jelentett. A
benzin és gázolaj adótartalma így tovább emelkedett a literenkénti 200
forint feletti magasságokba, ráadásul a gázolaj a november elsejei
jövedéki adó emelés hatására mostanra nagyjából beérte a benzint.