Magyarország az uniós napenergia-piacon igen rossz helyen szerepel, köszönhetően annak, hogy hazánk sereghajtó a technológiának nyújtott támogatások terén. 2010-es adatok alapján kb. 150 ezer négyzetméter beépített felületről beszélhetünk az országban, amelyek összkapacitása 800-1000 kW-ra becsülhető. A hazai piacon jelenleg több mint 300 szereplő van, többnyire forgalmazók. A piaci keresletet leginkább a támogatások mértéke határozza meg. A lakosság számára jelenleg nincs élő pályázat - derült ki az Energiaklub szervezésében tegnap tartott sajtóbeszélgetésen.
A hazai és uniós napenergia-piacról készített összeállítást mutatott be tegnap az Energiaklub. A bemutatott anyag szerint a napenergia egyértelműen azon országokban volt képes teret hódítani, ahol komoly állami támogatás állt a technológia mögött. Ezt a tendenciát jól szemlélteti, hogy Németország vezet a napenergia-hasznosítás terén (a beépített kapacitások alapján). Magyarország a többi uniós tagországhoz képest a legalacsonyabb átvételi tarifát (támogatást) nyújtja a technológiának, ennek eredményeképpen a hazánkban beépített kapacitásmennyiség is igen csekély.
Az Energiaklub által a hazai napenergia-piacról készített tanulmányból kiderül, hogy egyre több szereplő jelenik meg, főként forgalmazói oldalról. A napkollektorok kelendőbbek, mint a napelemek, amelyek főként az árelőnynek tudható be. Az állami szerepvállalás, főként a finanszírozás oldaláról meghatározó a technológia hazai terjedésében.
2010-es adatok alapján kb. 150 ezer négyzetméter beépített felületről beszélhetünk, amelye összkapacitása 800-1000 kW közöttire becsülhető. Az Energiaklub kb. 300 céget tart számon a hazai napenergia-piacon, amelyeket kérdőívekkel fel is kerestek a tanulmány készítése során. A visszaküldött kérdőívek szerint a szereplő úgy vélik, hogy mostanra már telítődött a hazai piac, ennek ellenére a profitkilátásaikkal kapcsolatban pozitívan nyilatkoztak. A cégek meghatározó része, közel 100%-a hazai KKV. A vásárlások legnagyobb része a lakossági szegmensből kerül ki, a vállalati szegmens egyelőre nem aktív. A KEOP pályázatoknak köszönhetően az önkormányzati szegmens is az utóbbi időben egyre inkább megjelenik a napenergia-piacon.
A versenytényezők között egyértelműen az ár a legmeghatározóbb, a minőség többnyire háttérbe szorult. A kereslet alakulására leginkább az állami támogatások mértéke van hatással. A gazdasági válság, a körbetartozások, illetve a forint árfolyamának mozgása szintén befolyásolta a piacot az elmúlt évben.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az Energiaklub megállapítása szerint a piacot egyre inkább növekedő árérzékenység jellemzi, amellyel párhuzamosan az állami támogatásoktól való függés is erősödik. A vásárlói döntésekben csökken a környezettudatosság szerepe. Pozitív fejlemény, hogy egyre kevesebb panasz érkezik az elosztótársaságokra a napelemek hálózati csatlakozásával összefüggésben. A Nemzeti Cselekvési Terv szerint a most meglévő 0,9 MW-os hazai napelem-kapacitásnak 2020-ra 63MW-ra kellene növekednie. A napkollektorok esetében hasonló növekedéssel számol a stratégia, a mostani 0,2 PJ-ról 3,4 PJ-t irányoztak el.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.


