Száz eurót, azaz körülbelül 27 ezer forintot takaríthatna meg egy európai háztartás évente, ha kihasználná a szabad villamosenergia-piac adta lehetőségeket, és szolgáltatót váltana - derül ki az Európai Bizottság tanulmányából - számol be a BruxInfo. Az is igaz, hogy hazánkban a lakossági fogyasztók részére rendkívül szűkösek a lehetőségek a szabadpiaci áramvásárlás vonatkozásban.
Az Európai Bizottság szerint évente 13 milliárd eurót spórolhatnának meg az európai háztartások, ha élnének azokkal a lehetőségekkel, amelyeket a liberalizált villamosenergia-piac nyújt nekik.
Az Európai Unió 2003-2008 között fokozatosan megnyitotta az európai villamosenergia-piacot, 2008. január elseje óta már a lakossági fogyasztók is választhatnak, hogy mely szolgáltatótól, vagy energiakereskedő cégtől szeretnék vásárolni az áramot. A tanulmány szerint viszont a többségük ezt nem teszi meg. A felmérés készítői 10-ből 6 esetben találtak a piacon olcsóbb szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy egy háztartás évente 100 eurót (27 600 Ft) takaríthatna meg, ha tájékozódna a lehetőségekről, és váltana.
A Bizottság szerint alacsony a fogyasztói tudatosság: az EU- állampolgárok harmada hasonlítja össze az elérhető szolgáltatások árát, 41 százalékuk nem tudja, hogy van-e olcsóbb áram a piacon, és csak hét európai ország van, ahol 10% fölött van a szolgáltatót váltók aránya.
Magyarország a lista legutolsó helyén szerepel Lengyelországgal együtt: a magyar és a lengyel fogyasztók mindössze 0,2%-a választott olcsóbb szolgáltatót, vagy alacsonyabb tarifát. A 2004-ben és 2007-ben csatlakozott országok közül Csehországban a legtudatosabbak a fogyasztók, a háztartások 5,2%-a mondta fel a szerződését, a 27 tagország közül pedig az írek a legaktívabbak: 28%-uk cserélt szolgáltatót.
Az Európai Bizottság megállapította, hogy az egységes piacon belül a villamosenergia-piaci szegmens a legrosszabbak között van a fogyasztói tudatosság szempontjából. Ebből kiindulva a testület a december 3-i Energia Tanács ülésére javasolni fogja, hogy a nemzeti hatóságok készítsenek tervet a lakosság hatékonyabb tájékoztatására, és ki fogja a dolgozni a legjobb megoldásokat a váltásra, az áttekinthetőbb villanyszámlákra és a jobb panaszkezelésre.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Portfolio.hu elemzői véleménye szerint ugyanakkor a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy hazánkban a lakossági fogyasztók részére rendkívül szűkösek a lehetőségek a szabadpiaci áramvásárlás vonatkozásban. Alig pár szolgáltató/kereskedő kínál szabadpiaci viszonyok között áramot lakossági fogyasztók részére. Az értékesítés ez esetekben is többnyire feltételekhez kötött, például céges flottához kell csatlakozni vagy más szolgáltatásokra is elő kell fizetni.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.