A Deloitte európai építőiparra és infrastruktúrára szakosodott csoportja nemrégiben közzétette évente kiadott jelentését, amely az építőipari cégek teljesítményét vizsgálja. A tanulmány árbevétel alapján rangsorolja a 100 legnagyobb európai építőipari vállalatot, és megvizsgálja azokat az akadályokat, amelyeket az egyre több kihívást jelentő építőiparban ezeknek a cégeknek le kell küzdeniük.
Az élenjárók
A tavalyi évhez hasonlóan Franciaország négy vállalattal jár az élen a tíz első európai építőipari cég közül, míg az Egyesült Királyság továbbra is dominálja a top 100 helyeket. Nyolcvanhárom társaság árbevétel növekedésről számolt be, köztük a spanyol Ferrovial Csoport a legnagyobb relatív építőiparból származó árbevétellel (4,0 milliárd euró). 2006-ban az átlag nettó bevétel 5,1% volt - a 2005-ös 3,7%-hoz képest. Bár a legnagyobb nemzetközi társaságok nettó bevétele növekedett a szektor más szereplőihez képest, az átlagos 2-5 milliárd eurós árbevétellel rendelkező társaságok magasabb nettó nyereségszintet értek el.
Új piacokra lépés
A legnagyobb vállalatok jelentős nemzetközi tevékenységet folytatnak, és új piacok felé terjeszkednek. Az Európai Unió számos korábbi kelet-közép európai szocialista gazdaságot magába foglaló bővítése és a kapcsolódó fejlődés rengeteg új lehetőséget kínál. A kelet-közép európai építőipari piac növekedése a következő évek során várhatóan folytatódni fog, különösen a középvállalatok esetében. Az európai építőipari vállalatok számára kínálkozó lehetőségek mellett egyúttal olyan kihívásokkal is szembe kell nézniük, amelyek megoldása elengedhetetlen a sikeres stratégiák megvalósításához.
Az Egyesült Államok infrastrukturális piaca
Az európai építőipari vállalatok előtt megnyílnak a lehetőségek, hogy betörjenek az Egyesült Államok piacára - ahol számos nagyobb vállalat már jelen van. Az Egyesült Államokban egyre nagyobb figyelmet szentelnek a szállítmányozási módszereknek - nem csak a növekvő forgalmi torlódások elkerülésére, hanem az elöregedő autópálya-hálózat javításának érdekében. Mivel az ilyen kezdeményezések költségei folyamatosan emelkednek, az ilyen projektek esetén a hagyományos finanszírozási formák egyre inkább átadják helyüket az állami-magán partnerkapcsolatokon (Public Private Partnership / PPP) alapuló finanszírozásnak, még ha az európainál lassabb ütemben is. Az európai építőipari vállalatok, nagyobb PPP tapasztalatuknál fogva előnyös helyzetben vannak, hogy mindezt hasznukra fordítsák.
Egyesült királyságbeli fúziós és felvásárlási (M&A) tevékenység
A Deloitte 2007-es, egyesült királyságbeli pénzügyi vezetőkkel és csoport finanszírozási igazgatókkal készített felmérése szerint a tőkebefektetések után a fúziók és felvásárlások szerepelnek a következő év toplistáján. A tanulmány áttekinti az elmúlt évben 2007 július végéig az Egyesült Királyságban folytatott M&A tevékenységet az amerikai másodlagos jelzálogpiac eseményei által generált globális részvénypiaci volatilitást megelőzően. Folyamatos tevékenység jellemzi a kivitelezési, építőipari és építőipari termékeket gyártó alszektorokat elsősorban a stabil piaci viszonyoknak, a tőkeáttételes finanszírozás lankadatlan lendületének és a kihívást jelentő üzleti céloknak köszönhetően. A tevékenység hátterében az építőipari megrendelések számának emelkedése, az infrastrukturális piac várható növekedése és az állami lakásépítési tevékenység fellendülése áll.
Előre tekintve erős az iparági optimizmus annak ellenére, hogy a következő évre szerényebb növekedés várható az építőiparban. Öt kamatemelés az előrejelzések szerint lassítja majd a fogyasztáson alapuló építőipari szektorokat, mint a magán lakásépítés, javítási és karbantartási tevékenység, valamint nagyobb óvatosság várható az ingatlan-befektetők részéről is. Az építőipari termékek gyártói azonban egyöntetűen pozitívan nyilatkoztak a következő évben várható termelési növekedésről.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A működőtőke kezelése
Az idén további olyan építőipari cégekről hallhattunk, amelyek veszteségesek, illetve jelentős korrekciókat kellett végezniük mérlegükben; ez lényeges fejlemény, hiszen a kivitelezők olyan versenypiacon működnek, ahol igen magasak az elemzők elvárásai, a közzétett eredményeket pedig kritikusan bírálják. A jelentés a hatékony készpénz és működőtőke kezelés fokozódó jelentőségét vizsgálja a hagyományos mércék mellett, mint az árbevétel illetve a profit.
A felelős vállalatirányítás javulása
Az erős irányítás mindig is kulcsfontosságú volt a projektek sikerét tekintve, azonban a hitelpiacok nemrégiben történt megrendülése nyomán valószínű, hogy szigorodni fognak a hitelezési feltételek, és a finanszírozók nagyobb bizonyosságot kívánnak majd a projekt menetét biztosító feltételek és a kockázatok kezelése terén.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.