Az interneten ingatlant keresők számára ingatlanportálok kínálják szolgáltatásaikat. Ezek a gyűjtőoldalak a piacra kerülő ajánlatokat teszik közzé böngészhető adatbázis formájában. Az alábbi elemzésben meghatározzuk a minőségi hirdetés kritériumait, valamint tanácsokat adunk a kereséshez. A tippek segítségével könnyebben megtalálhatjuk a vágyott ingatlant, vagy a piac legjobb ajánlatát.
A magyar internetes ingatlanközvetítés úttörője az ingatlan.com és az origoingatlan.hu volt. A szektor 1999-ben kezdett felfutni, abban az évben jött létre az ingatlan.net, majd a rákövetkező években az e-otthon.hu és a lakascentrum.hu. Ezek az oldalak mind az ingatlanhirdetésekre specializálódott gyűjtő site-ok, több tízezres hirdetési bázissal. A legjobb ingatlanportálok teljes körű, az ingatlanvásárlás és -eladás minden területére kiterjedő szolgáltatásokat kínálnak. Azonban a kifinomult keresők és széleskörű információk ellenére is szükségünk lehet különböző fogásokra, ha hamar sikerre akarjuk vinni ingatlan vásárlásunkat.
A vásárlás során elengedhetetlen az ingatlanpiac bizonyos szintű ismerete, hiszen ennek hiányában nem tudjuk megállapítani, hogy mennyire jó egy adott ajánlat. A jó piacismeret az adatbázis böngészéséhez is elengedhetetlen. "A sikeres keresés alapja, hogy ne jelöljünk be minden lehetséges választási lehetőséget - kimondottan akkor, ha nem ismerjük az ingatlanpiacot mélyrehatóan -, mert egymást részben vagy egészben kizáró paraméter ('kapcsoló') lényegesen megrövidítheti a találati listánkat. - javasolja Déry Attila, az Ingatlan.net elemzője. - A keresési feltételeket érdemes mindaddig szűkíteni, míg nagyjából 20-50 darabos találati listát kapunk, mert kb. ennyi kezelhető érdemben egyszerre. A sikertelen keresés oka lehet, ha valaki az adott területen rosszul lövi be a m2 árakat, ez (félig) üres találati halmazt eredményezhet. Ilyen esetben használjuk a kínálati ár szolgáltatást." Jó tanács, hogy ha még nem ismerjük eléggé a piacot, és nincsenek nagyon célirányos keresési preferenciáink, akkor érdemes a legkevesebb kapcsolóval élni. Mennyi pénzem van? Mit és hol keresek? Méret vagy szobaszám? Már a m2 és a szobaszám közös beállítása is járhat találatvesztéssel, ha a területen az a m2 nem jellemző a megadott szobaszámra. Abban az esetben, ha nem rendelkezünk alapvető piacismerettel, fordulhatunk ingatlanközvetítőkhöz, használhatjuk a már fent említett hirdetési bázisból számított kínálati árakat, illetve átvizsgálhatjuk a minket érdeklő területen a kiválasztott ár-, és méret-tartományba eső ingatlanokat.
A keresési trükkökhöz kapcsolódik az ingatlanok árazásának kérdése. Az online keresők többsége úgy van felépítve, hogy az árakra sávosan lehet szűrni. Ezért a sikertelen hirdetések esetén az eladóknak érdemes másik ársávba áthelyezni az ingatlant. Így újabb vevőközönséget tudnak elérni. Ezt a taktikát ismerve a vevőknek pedig érdemes a kiválasztott ársáv szomszédos sávjaiban is keresniük, hátha találnak alul- vagy túlértékelt ingatlanokat, melyekre alkudni tudnak.
A minőségi hirdetések - a hirdetésben megadott adatok pontossága, a rövid szöveges leírás tartalma, a fényképek megléte és minősége - a vevő számára is hasznosak, hiszen sok időt, fáradtságot, utazást, bosszúságot kerülhet el, ha az eladó pontos képet ad az ingatlanról.
Az első minőségi kritérium a jó kép. A kép alapján a vevő könnyebben döntheti el, hogy az ingatlan felkeltette-e érdeklődését, érdemes-e személyesen is megnéznie. Az online hirdetésekben a legtöbb szolgáltató esetében lehetőség van több kép feltöltésére is, szemben az offline (nyomtatott sajtós) hirdetésekkel. Ez azért előnyös, mert így a vevő egyszerre láthatja az ingatlan alaprajzát, a belső kialakítást, a színeket, fényviszonyokat, a kilátást. A nyomtatott hirdetésekben is hatékonyabb a jó minőségű képek használata. Ilyenkor a nagy, színes képeket megjelentető újságokat érdemes előnyben részesíteni. Már több online ingatlanportál kínál ilyen színvonalas nyomtatott megjelenési lehetőséget online hirdetőinek, mint pl. az Ingatlan.net. vagy a Lakáscentrum.
A második minőségi kritérium a tömör szöveges leírás. A leírásnak tartalmaznia kell a legfontosabb jellemzőket az ingatlanról. Figyelemfelkeltőnek és egyértelműnek kell lennie, az ingatlanról pontos és valós tulajdonságokat közölve. A félrevezető szövegek, féligazságok kezdetben lehet, hogy sok megkeresést hoznak az eladónak, azonban, ahogy kiderülnek a takargatni kívánt részletek, az érdeklődők úgy érzik, át akarják verni őket, és nagy valószínűséggel elállnak a vételtől. Az online hirdetésekben a főbb adatokon (ár, méret, földrajzi hely) kívül lehetőség van egyéb kritériumok vizsgálatára, mint pl.: garázs vagy kocsibeálló, szobák száma, tájolás, emelet, lift, komfortfokozat, fűtés típusa, közös költség. Az adatok pontokba szedése a rendezett tájékoztatás mellett a keresési feltételek szűkítését is szolgálja. Ezekben a hirdetésekben az ingatlan alapadatai gyakran az adatpontokon kívül a szöveges részben is feltüntetésre kerülnek Ez önmagában nem jelent problémát, azonban ha a két adat eltér egymástól, az már zavaró lehet.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
El is jutunk a harmadik minőségi kritériumhoz, a főbb adatok pontosságához. Az előző pontban említett adatok közötti ellentmondás, kiugró értékek mind arra engednek következtetni, hogy a hirdetésben szereplő adatok nem pontosak. Ez főleg az online hirdetési formában fordul elő, mivel a hirdetők a keresési algoritmusok működésének kihasználásával próbálnak minél előbbre kerülni a találati listában. Ilyen esetekben a hirdetők a találati gyakoriság és elsőség érdekében még az adatok pontosságát is hajlandók feláldozni. Ahhoz, hogy a vevő megállapíthassa, melyik adat lehet ferdítés, bemutatunk néhány technikát, amit a hirdetők a találati lista első helyének megszerzése érdekében használnak.
Az első, legális és a hirdetőknek egyben nagyon ajánlott technika, hogy vegyék meg az első helyet! Sok ingatlanportál kínál hirdetés kiemelési szolgáltatást, melynek egyik része, hogy hirdetésünket a találati lista első helyeire rakják. Természetesen egy tág keresésben több hirdetővel kell osztozniuk az első helyen, a lista első része azonban így is garantált. A másik, görbe út a találati lista elejére kerüléshez, ha a hirdető az ingatlan árát irreálisan alacsonyan határozza meg. Így az árra rendezett találati lista elején fog szerepelni a hirdetés. Ez a technika félrevezeti a vevőt, a pontos árat a szöveges részből kell kiderítenie, ha egyáltalán meg van adva. A hirdető elvesztheti a vevő bizalmát. Éppen ezért például az ingatlan.net minőségi szabályként bevezette, hogy az oldalára feltöltött ingatlanhirdetések esetében minimum árat (1 millió Ft) alkalmaz. A hirdetők gyakori frissítésekkel is a feltöltés időpontja alapján rendezett lista elejére kerülhetnek. Mivel maga a frissítés önmagában megengedett, és nem is feltétlenül jelenti az adatok pontatlanságát, ezért ez a technika nincs jelentősen korlátozva. A vevőnek magának kell felfedeznie, hogy az eltérő időpontú hirdetések mögött ugyanaz az ingatlan van.
A minőség negyedik dimenziója a hirdetés forrása. Közvetítők által feladott hirdetések nagyobb arányban tartalmaznak pontos adatokat. A nagy ingatlanügynökségek olyan árat alakítanak ki az eladóval közösen, mely szavatolja az ingatlan eladhatóságát. A vevő szempontjából ez azt jeleni, hogy az általuk ajánlott ingatlanok reális, piaci áron szerepelnek a hirdetésekben. A nagy cégek további előnye, hogy nagy tapasztalattal rendelkeznek az ingatlanforgalmazás területén, ezért a rajtuk keresztül lebonyolított tranzakció biztonságos és kockázatmentes. Az ingatlan.net, szemben az ingatlan.com-mal, és az ingatlanexpressz.hu-val csak közvetítőktől fogad el hirdetéseket.
Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy az internet nagy segítségünkre lehet az ingatlan vételnél. Az ingatlanportálok azonban nem végeznek el mindent helyettünk, így elengedhetetlen némi piacismeret megszerzése. A hirdetésekben pedig mind a vevők, mind az eladók számára a minőség a kulcs. A hirdetőknek nem éri meg spórolni a hirdetés minőségén, a vevőnek pedig a minőségi hirdetéseket kínáló site-okat kell előnyben részesíteniük, ha gyorsan és biztonságosan akarják lebonyolítani a tranzakciót.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.