A mai kormányszóvivői sajtótájékoztatón Veres János pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés részleteinek bemutatásakor több kényes témát is érintett, melyek megválaszolása vagy külső, vagy belső okok miatt nem volt megnyugtató. Konkrétan hármat kívánunk megvilágítani a jelenleg rendelkezésre álló - kissé szűkös - információk alapján. Gripen-beszerzés Veres a portfolio.hu kérdésére
A mai kormányszóvivői sajtótájékoztatón Veres János pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés részleteinek bemutatásakor több kényes témát is érintett, melyek megválaszolása vagy külső, vagy belső okok miatt nem volt megnyugtató. Konkrétan hármat kívánunk megvilágítani a jelenleg rendelkezésre álló - kissé szűkös - információk alapján.
Gripen-beszerzés
Veres a portfolio.hu kérdésére elmondta, hogy a 2006-ra közölt államháztartási hiányadatoknál (eredményszemléletű korrigált: 4.7, nem korrigált: 6.1% a GDP arányában) csupán a pénzforgalmi szemléletű adatban (1582 mrd Ft) számoltak a honvédségi Gripen-beszerzések hatásával (éves bérleti díj), az eredmény-személetűben nem, holott ez igen jelentős módosító tényező lehet.
Jelenleg még nincs hivatalos Eurostat-állásfoglalás arról, hogy a haditechnikai jellegű beszerzéseket hogyan kell érvényesíteni az eredményszemléletű, azaz az uniós módszertanban. Amennyiben a fizikai szállítás időpontjában kell megtenni az elszámolást (azaz 2006-ban és 2007-ben, hiszen ekkor érkeznek a gépek Magyarországra), akkor ebben a két évben az eredményszemléletű hiányadatok a tervezettekhez képest a GDP 0.5-0.5%-pontjával tovább nőhetnek. A külföldi példák ennek irányába mutatnak. A Pénzügyminisztérium a beszerzés költségeit (100 milliárd forintos nagyságrend) a bérleti periódus ideje alatt egyenletesen kívánná szétteríteni (amely természetesen a hiányadatokat kedvezőbben érintené).
Ez a kérdéskör tehát lényegesen megváltoztatná a ma közzétett 2006-os hiányadatot (felfelé). Az MNB korábban már többször is felhívta a figyelmet ennek a tényezőnek a jelentőségére, erről bővebben ld.:
2005.05.24 11:36
A Gripen vadászgépek és a makroszámok
Szűkös büdzsé autópályára?
Kifejezetten érdekes volt a mai sajtótájékoztatón az, hogy Veres János elmondása szerint jövőre az autópálya-építésre fordított teljes összeg mindössze 200 milliárd forintot tesz ki (a GDP kb. 0.7%-a). Ebből a GDP 0.2%-ának megfelelő rész a konkrét építésre fordított összeg, szintén ekkora rész a karbantartásra kell, míg a fennmaradó rész a PPP-konstrukcióban (állami építés a magánszféra bevonásával) megvalósuló építésekhez szükséges. A fenti 200 milliárd azért is érdekes, mivel a kormány tervei szerint 2006-ban 266 km gyorsforgalmi utat adhatnak át az idei 95 km után.
Veres jelezte: azt hogy milyen szakaszok épülnek meg PPP keretében, egy még idén október körül elkészülő tanulmány alapján döntik el, de fontos kritérium lesz, hogy a PPP-szakaszoknál létezzen konkrét építési és üzemeltetési kockázat. Veres jelezte, hogy a már épülő autópálya-szakaszok PPP, illetve csak állami finanszírozási formában teljesülnek, ugyanakkor az ezt követően épülő szakaszoknál törekednek a PPP-konstrukció előtérbe kerülésére.
A pénzügyminiszter a tájékoztatón jelezte, hogy a jövő évi pénzforgalmi szemléletű hiány az eredetileg tervezett 998 milliárdról két tényezőnek tulajdoníthatóan nő 1582 milliárd forintra:
1. A költségvetés átvállalja a Nemzeti Autópálya Rt.-től annak 169 milliárd forintos - kereskedelmi bankokkal szemben fennálló - hitelét. Mint ismeretes, az NA Rt. az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek (ÁAK Rt.) átad bizonyos autópálya-szakaszokat.
Az ÁAK devizahitel-felvételből finanszírozta volna ennek kiegyenlítését, melyről a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a tervezett 3 milliárd eurós összeget jelentősen visszafogják, de az is lehet, hogy a teljes kötvénykibocsátás elmarad. Az NA Rt. viszont azért, hogy az állam felé rendezni tudja az általa átadott autópálya-szakaszok ellenértékét, még mielőtt ő megkapná az ÁAK Rt.-től a kötvénykibocsátás során bejövő összeg őt illető részét, több tételben bankhitelt vett fel, mely a költségvetésbe került, hiszen az átadott szakaszok építése során az államnak költségei voltak.
Az eddigi információk arról szóltak, hogy az átvállalandó 169 milliárdos tételt az NA Rt.-nek még az idén vissza kellene fizetnie a kereskedelmi bankoknak, ugyanakkor az átvállalás a jövő évi pénzforgalmi szemléletben jelenik meg, így ez azt jelenti, hogy az állam a hitelek átütemezését kérheti majd a bankoktól, annak várható többletterheivel együtt.
2. Az igazán érdekes tényező most jön: Veres János jelezte, hogy a kormány eddig számolt egy 415 milliárd forintos tétellel, mint költségvetési bevétel, de az a mostani bevételi tervekben már nem szerepel, ami jelentősen növeli a pénzforgalmi deficitet. Ennél konkrétabbat nem árult el erről a tételről. Valószínű azonban, hogy állami vagyonértékesítéshez kapcsolódó bevételekről lett volna szó.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.