Pénzcentrum • 2020. augusztus 3. 14:33
A tervek szerint hagyományos formában indul a 2020/2021-es tanév, ám mindenre fel kell készülni, hiszen könnyen belobbanhat a járvány. Az első hullám alatt szerzett tapasztalatok azonban sokat segíthetnek, nem csak a tanároknak és a diákoknak, de a szülőknek is.
Idehaza egyelőre kedvező a járványhelyzet, de könnyen belobbanhat újra: koronavírus második hulláma épp most gyűrűzik be Európába. A szakértők véleménye azonban megoszlik azzal kapcsolatosan, hogy durvább, vagy éppen enyhébb lesz-e ez az elsőnél.
Az itthoni alacsony fertőzöttségi számok mellett kevésbé érzékelik a magyarok a járványveszélyt. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora még június végén egy online konferencián beszélt arról, hogy mivel a környező országok közül többen jelenleg is nagyon sok az új eset, a vírus ismételt behurcolásával novemberre ismét kialakulhat itthon egy járvány.
A tervek szerint
A 2020/2021-es tanév a tervek szerin a hagyományos formában idul el, ezt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is hangsúlyozta a július 30-i Kormányinfón, ám hogy utána mi lesz, egyelőre még kérdés - nem árt felkészülni a legrosszabb forgatókönyvre. Remélhetőleg hagyományosan, normál munkarendben lehet elkezdeni az új tanévet, de arra is fel kell készülni, hogy esetleg ismét digitális oktatásra kell átállniuk az iskoláknak a koronavírus-járvány miatt - közölte a köznevelésért felelős államtitkár július 13-án. És lehet ugyan, hogy a második hullám erősebb lesz, tovább tart, mint az első (bár ez ellen sokat tehetünk, ha betartjuk a védekezési javaslatokat), egy nagy előnyünk már biztosan van:
Mindenkinek nehéz
A járvány első hulláma, a március és az április senkinek sem volt könnyű, de aki iskolás korú kisgyermeket nevelt, az egészen biztosan nem sírja vissza ezt az időszakot. A koronavírus járvány rengeteg hiányosságra világított rá az egészségügyi munkaerőhiánytól kezdve, az otthoni munkavégzést megnehezítő tényezőkön át, az online szolgáltatások szegényességén keresztül egészen a digitális kompetenciák elégtelenségéig. Nem csak a digitális oktatást, hanem a az online térben való boldogulást általánosságban nehezítette meg, hogy hiányoznak ezek a készségek - és nem csak az idősebb korosztályban. A magyar fiatalok digitális kompetenciát tekintve sereghajtók az EU-ban: náluk csak az olasz, török, bolgár és román fiatalok készségei hiányosabbak.
És kompetenciára ugyan nem lehet szert tenni pár hét alatt, de ha tudatosítunk magunkban egy-két fontos dolgot, és felkészülünk, akkor nem csak a gyermekeink, de a saját dolgunkat is megkönnyíthetjük:
"Azt kell belátni először minden érintett félnek, hogy ebben a speciális helyzetben a szülő-tanár, szülő-intézmény, szülő-szülő kommunikációt sokkal hatékonyabbá kell tenni.
- mondta el a Pénzcentrumnak Váczi Dorka, az Újpedagógia trénere. Éppen ezért a szülőknek azt javasolja, ha tehetik, próbáljanak hatni az intézményre akár az osztályfőnökön keresztül, akár közös szülői fellépéssel a vezetők felé azzal kapcsolatban, hogy az iskola minden pedagógusa egységes módon és platformon, kijelölt idősávban kommunikáljon a gyerekekkel.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Gondolják végig a lehetőségeiket, mi az, ami rajtuk áll, az ő hatáskörük, ami ezen a területen kívül esik, abba próbáljanak nem rágódni, illetve a tanárral együtt keresni a konszenzusos megoldást. Ilyen lehet például a gyerek digitális kompetenciája. Ha a pedagógus olyan felületet használ, amit a gyerek nem ért (ennek a hátterében sok minden lehet), akkor érdemes erre is visszajelzést adni, hiszen a koronavírus által kialakult oktatási helyzetre senki nem volt érdemben felkészülve.
Ha lehetőségük van eszközbeszerzésre, olyan eszközt szerezzenek, amin egyszerű tanulni, hosszabb távon jobb befektetés egy notebook/laptop, ugyanakkor ha ez túl nagy kiadás, kezdetnek egy tablet is megteszi. Ha ennél nehezebb egzisztenciális körülményeik vannak, kezdjenek már most eszközgyűjtésbe az iskolai vagy helyi közösséggel, ez a megoldás vidéken kifejezetten hatékonyan is tud működni.
A képernyőidő
Ám ebben a helyzetben sem mindegy, mennyi időt tölt egy gyerek az ezköz előtt. A szakember azt javasolja, amennyiben lehet, a szülők próbálják racionalizálni a képernyőidőt, amiben a játék is benne van.
-javasolja az Újpedagógia trénere. Készítsenek a szülők óratervet, mikor mivel foglalkozik a gyerek. Ez ez a keretezés biztonságot tud nyújtani a szülőnek is, és a gyereknek is. Ha egy feladatmennyiséget nem sikerül elvégezni bizonyos időkeret alatt, akkor jelezzék vissza az inzétmények, hogy sok a feladat.