Óriási tévhit, hogy a közjegyző feladata az örökölt vagyontárgyak felkutatása, ez valójában az örökösök feladata - hívta fel a figyelmet egy szakértő.
Egyre több magyar diák szerezhet az iskolai oktatás keretein belül pénzügyi ismereteket már általános iskolában is. A Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett tankönyvek olyan témákat érintenek, mint a háztartások pénzügyei, hitelek, befektetések, vagy az öngondoskodás. A Pénzcentrum most Daruka Magdolna, egyetemi docens, a pénzügyi oktatás-módszertanában jártas szakember segítségével járt utána, mennyiben hasznosak a tanárok, illetve a diákok számára ebben az életkorban ezek a tankönyvek.
Már az elmúlt tanév adatai szerint is 1500 iskolában 200 ezer diák tanulhatott pénzügyi ismereteket a Pénziránytű Alapítvány által fejlesztett, 7-10. évfolyamos diákoknak szóló, akkreditált pénzügyi-gazdasági tankönyvekből és munkafüzetekből. A növekvő igényt és érdeklődést jelzi, hogy a 2019 szeptemberétől induló tanévre ezekből a könyvekből és munkafüzetekből további 68 ezer példányt rendeltek az iskolák, és az online letöltések száma eddig már meghaladta a 60 ezret.
- írja az előszó. Valóban, a tankönyv első fele érinti a családok, háztartások gazdálkodásának, pénzügyeinek, bevételeinek, kiadásainak, vásárlásainak kérdését. Bemutatja például, hogyan lehet egyensúlyt teremteni a költségvetésben.
Ezután áttér a megtakarítások, befektetések témájára, körbejárja a hitel témakörét. A tankönyv egyik alfejezete arról szól, milyen gazdasági kockázatoknak van kitéve egy család. Végül a tizenévesek lehetséges bevételeiről és ezek felhasználásáról értekezik.
A második rész a nemzetgazdaság működésének bemutatásával kezd, majd belevág a piacgazdaság fogalmainak magyarázásába. A következő fejezet világpiaci kitekintést ad. Tíz oldalt szentel annak is a tankönyv, hogy bemutassa az állam szerepét a gazdaságban, majd ezután felhívja az egyén gazdasági és társadalmi szerepére is a diákok figyelmét.
A 7-8. osztályos generációt a tankönyv úgy igyekszik megszólítani, hogy kerettörténetet is ad a pénzügyi ismeretekhez: a diákok képzeletben felvételt nyerhetnek a Szuperhősképző Intézetbe ("közkedvelt nevén a Hősképző"). A tankönyv által bemutatott hősjelöltekkel közösen oldhatják meg a diákok a feladatokat.
Pénzcentrum: Melyek azok a pénzügyi témakörök, amellyel jó, ha egy 7-8. osztályos tanuló már találkozik az iskolában, tanul róluk?
Daruka Magdolna: Véleményem szerint minél korábban meg kell kezdeni a gazdasági, pénzügyi ismeretekkel való foglalkozást a gyerekekkel (hangsúlyozom, hogy nemcsak pénzügyi, hanem gazdasági ismeretek is kellenek). A 7-8. osztályos tanulókkal ezeket a kérdéseket az egyén, a tanuló szemszögéből beszélném meg. A tanuló személyes fogyasztásából kiindulva eljutni a pénzügyi fogalmakig, összefüggésekig.
Gondolok például arra, hogy mibe kerül az (pl. a legújabb okos telefon), amit éppen annyira szeretne megkapni, ezért mennyit kell dolgozni szüleinek, ennek függvényében tényleg szüksége van-e arra, amire vágyik, tud-e segíteni abban a szülőknek (pl. saját megtakarítással), hogy a szükséges pénz összegyűljön. Hogyan tudna ő bekapcsolódni a család gazdálkodásába.
Érdemes megbeszélni mit tehetne ő személyesen a fenntarthatóságért. Célszerű lenne arról is beszélgetni velük, hogy a társadalmi, gazdasági, kulturális különbségek hogyan jelennek meg a fogyasztásban, érzékenyíteni őket arra, hogy a különböző társadalmi rétegekben, földrajzi régiókban, országokban nagyon eltérő életszínvonalon, fogyasztási szinten élnek emberek.
A 8. osztályos tanulókkal már érdemes lenne arról is beszélni, hogy a családok, szülők anyagi helyzete milyen tényezőktől függ. Ennek során rámutatni a képzettség - jövedelem kapcsolatára, rávezetni a gyerekeket arra, hogy tanulásuk hogyan függ össze jövőbeni anyagi helyzetükkel, milyen értékteremtő tevékenységet tud folytatni egy 8. osztályos tanuló.
PC: A Küldetések a pénz világában című tankönyv két nagy részre bontja a tudnivalókat: első része a családok pénzügyeivel, a második rész a nemzetgazdaság működésével, szereplőivel, kapcsolataival foglalkozik. Hogyan illeszthetők be ezek a témák az oktatásba?
D. M.: Azt gondolom, hogy némi fantáziával sok színtér jelenhet meg egy iskolában a témakörök feldolgozására. A jelenlegi NAT (Nemzeti Alaptanterv) szerint a közoktatásban a történelem és földrajz tantárgyakban kerülnek elő többé-kevésbé részletesen ezek az ismeretkörök. Ezeken az órákon kívül még az osztályfőnöki órák (ahol megmaradtak) adhatnak teret órarend szerint.
Például matematika órán lehetne a példák szövege ezekkel kapcsolatos. (Mellesleg így a matematikai is ismeretek jobban kötődhetnének a mindennapi gyakorlathoz.) Magyar nyelv- és irodalom órákon is számos olyan regény, vers kerül be a tananyagba, amely közvetlenül vagy közvetve gazdasági, pénzügyi vonatkozással bír. Ezeknél érdemes megállni, s a felmerülő kérdéseket megbeszélni.
Vetélkedők, versenyek (osztály, iskolai, vagy éppen iskolák közötti), intenzív heti programoknak, projektmunkák során jó témája lehet bármely témakör.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
PC: A családok pénzügyeivel foglalkozó részen belül kerülnek elő olyan témák, mint a háztartások fogalma, erőforrásai; családok bevételei, kiadásai, költségvetése; megtakarítások, befektetések; hitelekkel kapcsolatos tudnivalók; gazdasági kockázatok; és a diákok lehetséges bevételei, és azok felhasználása. Mit lenne érdemes még egy 7. osztályos gyermek számára megtanítani ezeken túl?
Fontosnak tartom, hogy a gyerekek számára ne csak a pénz jelenjen meg értékként, a pénzszerzés értékteremtő tevékenységként.
Érzékenyítés történhet itt is, hogyan tudnak ők segíteni azokon, akiknek kevesebb van, illetve azt megértetni, hogy ha valkinek kevesebb van, a szegényebb rétegbe tartozik, az nem csak rajta és családján múlik.
PC: A nemzetgazdasággal foglalkozó részben erőforrásokról; a növekedés fenntarthatóságáról; a piacgazdaság fogalmáról és a piac szerepéről; a pénz fogalmáról, és szerepéről; gazdasági kapcsolatokról és szereplőkről; a külkereskedelemről; az állam szerepvállalásáról és költségvetéséről; illetve az egyén szerepéről van szó a gazdaságban és társadalomban. Mit lenne érdemes még egy 8. osztályos gyermek számára megtanítani ezeken túl?
Ez a felsorolás már önmagában túl tömény, de még érdemes lenne beszélni az infláció, gazdasági válság, technikai haladás fogalmáról, rövid- és hosszú távú hatásáról.
Természetesen mindezt úgy, hogy a középpontban az egyén és a család állna (például: ezek hogyan befolyásolhatják a család gazdasági helyzetét, potenciális bevételeit, kiadásait, fel lehet-e készülni ezekre, stb.).
PC: Az általános iskolás oktatásban korábban - háztartástan órán - volt hagyománya a pénzügyi nevelésnek, manapság viszont ezek a tankönyvek és ismeretek elavultak. 2017-ben viszont a Pénziránytű Alapítvány jelentkezett ezzel az új tankönyvvel, amelyet a statisztikák szerint tavaly 1500 iskolában 200 ezer diák forgatott (a 9-10. osztályosoknak szóló kiadványaikat is ide értve). Az új, a fiatalok nyelvén szóló tankönyv alkalmas rá, hogy egy diák ez alapján elboldoguljon a pénz világában?
Igen. Fontos ismeretek elsajátítását segíti színes, korszerű módszerekkel, példákkal és igényes kivitelezéssel.
PC: Ritkaság, hogy általános iskolában pénzügyi előképzettségű pedagógus tanítson. Ez a tankönyv megfelelő segítség annak a tanárnak, aki vállalja ezeknek az óráknak a megtartását? Tud ebből a tankönyvből olyasvalaki tanítani, akinek nincs ilyen képzettsége?
A 7-8. osztályosoknak szükséges gazdasági és pénzügyi ismeretek tanításának-tanulásának folyamatát jól támogatja a tankönyv. Úgy gondolom, hogy egy tájékozott, naprakész ismeretekkel rendelkező pedagógus - különösen, ha ismeri a korszerű tanulási-tanítási módszereket, és eszközöket - jól ki tudja alakítani azt a tanulási környezetet, amelyben a gyerekek hatékonyan ismerkedhetnek meg ezekkel a nehéznek tűnő, de a mindennapi életben nélkülözhetetlen ismeretekkel.
Ennek ellenére érdemes rövid képzésekkel segíteni a kollégákat munkájukban. A Budapesti Corvinus Egyetemen már kialakítottunk egy ilyen továbbképzést fölrajz és történelem szakos kollégáknak.

Magyar érettségi 2025: itt vannak a megoldások, ezeket a feladatokat kellett megoldaniuk a diákoknak
240 perc után véget ért az idei magyarérettségi. Mutatjuk, hogyan kellett megoldani az első rész feladatait a szaktanár szerint.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az újratölthető flakonok a kozmetikai iparba is betörtek (+Videó)
A Respray flakonokat már 30 üzletben tölthetjük újra.


