2 °C Budapest

Tragédia, mi megy a magyar iskolákban: aki szegény, annak lőttek

2018. január 30. 14:00

Egy OECD-s munkaanyag arra kereste a választ, hogy a szegénységben élő általános és középiskolás diákok mekkora része tud jó eredményt elérni az oktatásban. Magyarországon nem sokan, de a szervezet tagállamainak átlaga sem túl combos. A megoldásra is adtak tippeket.

A világ legfejlettebb országait tömörítő OECD nemzetközi szervezet publikált egy munkaanyagot, amely a diákok rugalmasságát, ellenálló képességét vizsgálta. Mivel az anyag egy folyamatban lévő vizsgálat előzetes eredménye, ezért nem tekinthető az OECD hivatalos álláspontjának, de közzétételét az OECD oktatási igazgatóságának vezetője, Andreas Schleicher hagyta jóvá, így kijelenthető, hogy fontos anyagról van szó, melynek célja, többek között, hogy vitát generáljon.

A diákok rugalmasságát, ellenálló képességét (angolul resilience) azzal a módszerrel vizsgálták, hogy vették a legszegényebb diákokat és megnézték, hogy közülük, szegénységük és külső körülményeik ellenére, hányan tudnak mégis jó tanulmányi eredményeket elérni.

  • Egy korábbi OECD-s kutatás eredményei alapján azokat a diákokat sorolták a szegények közé, akik a korábban kialakított gazdasági, szociális és kulturális indexük alapján az alsó negyedben végeztek. Fontos, hogy ez a szint nem nemzetközileg, hanem országonként külön-külön került meghatározásra.
  • Jó tanulmányi eredménynek pedig azt vették, ha egy diák az OECD-s tanulmányi felmérés, a PISA-teszt, mindhárom fő területén, azaz olvasásban, matematikában és tudományokban is legalább a tanulók felsőházába  került, tehát, amikor sorba állították az összes tesztkitöltő eredményét, akkor az adott diák eredménye jobb volt, mint a középsőé.

Ezt az eredményt tekintik annak a szintnek a felmérésen, ami megfelelően készíti fel a diákokat arra, hogy életük későbbi részében sikeresek legyenek.

Magyarországon 100 szegény diákból mindösszesen 14 tudta hozni ezt a szintet, ezzel szemben az összes tagállam átlaga 25,2, hazánk tehát ennek az értéknek mindösszesen az 56 százalékát hozta.

Ezzel, ha rangsoroljuk az OECD-tagokat, akkor Magyarország a 35 tagországból a 32. helyezést érte el. Nálunk nehezebb dolga egy szegény diáknak csak Mexikóban, Chilében és Törökországban van. Az észak-amerikai országban a rossz társadalmi csoportból származó diákok 3,5, Törökországban és Chilében pedig egységesen 7,2 százaléka ér el jó tanulmányi eredményt.

Itt azonban még nincs vége a rossz híreknek. Az egyébként újfajta metodológia alapján elvégezték korábbi évekre is a mérést (PISA-teszt három évente készül), ami alapján megállapítható, hogy hazánk esetében az eredmény 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 
  • 2012-höz képest 4,6 százalékpontot,
  • 2009-hez képest 6,2-t,
  • 2006-hoz képest pedig 6,9-et romlott.

Ez azt jelenti, hogy a magyar oktatási rendszerben egy diák egyre kevésbé tud megfelelő tudást és képességeket összeszedni, amennyiben szegény családból, rossz társadalmi környezetből származik.

Az OECD által kiadott friss munkaanyagból az is kiderül, hogy egyes tanulmányok szerint, a szociálisan legelesettebb diákok eredményeire jó hatással van, ha olyan iskolába járnak, amely szoros együttműködést alakít ki a diákokkal, családjaikkal és a helyi közösségekkel, egy 2005-ös kutatás pedig ezen belül a diákokra dedikált mentorok és tanácsadók szerepét emelte ki a siker zálogaként. 

A cikk eredeti verziójában Chilét kihagytuk a Magyarországnál rosszabbul teljesítő országok közül, a hibáért elnézést kérünk.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?