A kampány célja a felelős kiadástervezés, vásárlás és – szükség esetén – kölcsönfelvétel elősegítése annak érdekében, hogy ne terheljük „ajándék” hitellel a karácsonyi ünnepeket.
Idén novemberben fogadta el a kormány az úgynevezett pénzügyi tudatosság stratégiát, amelynek célja, hogy a magyar lakosság pénzügyi ismereteit fejlessze. Bár a stratégia kidolgozásában részt vevő szervezetek az egész magyar lakosságot szeretnék elérni, a fő hangsúly mégis az alapvető gazdasági és pénzügyi ismeretek iskolai oktatására helyeződik.
Nem újdonság, hogy jelenleg a magyar lakosság pénzügyi ismeretei, pénzügyi tudatossága hagynak kívánni valót maguk után. Az OECD által 2010-ben és 2015-ben végzett felmérésekből is kiderült, hogy bár a magyarok elméleti tudása viszonylag jónak mondható, ám a pénzügyi ismeretek gyakorlatba való átültetése a legtöbbünknek nem sikerül. Hogy mást ne mondjunk, a magyarok többsége nem képes elvégezni egy kamatos kamat kiszámítására vonatkozó pénzügyi feladatot.
Szintén problémát jelent, hogy a magyar családok többsége nem készít családi költségvetést, pénzügyeinket nem kezeljük tudatosan. Bár egyre több szó esik az öngondoskodásról, az erre való hajlandóság még mindig nem túl magas, még mindig él az a beidegződés, hogy sokan az államtól várják a segítő kezet.
Egy újabb, 2017 tavaszi felmérésből pedig kiderült, hogy bár az objektív számokat vizsgálva a különböző megközelítési módok függvényében a hitellel rendelkező magyar háztartások csupán 3-8 százaléka túlzottan eladósodott, ugyanakkor 63 százalékuk csupán 2-3 hónapig lenne képes törleszteni hiteleit a munkahely elvesztése esetén. Szintén nem túl fényes adat, miszerint jelenleg a magyar fiatalok 82 százaléka semmilyen pénzügyi oktatásban nem részesült, harmaduk pedig a szüleiktől kér pénzügyi tanácsokat.
Ezeknek a nem túl kedvező állapotoknak a javítására irányul az idén novemberben elfogadott pénzügyi tudatosság stratégia. A 7 évre tervezett stratégia célja, hogy elsősorban az oktatáson keresztül fejlessze a magyarok, és elsősorban az iskolás korúak pénzügyi tudatosságát. Az elképzelések szerint a még kidolgozás alatt álló új nemzeti alaptanterv alapján jövő szeptembertől már az iskolai oktatás részei lesznek a pénzügyi ismeretek.
A diákokon túl a pedagógusok képzésére is gondoltak: a tanárok 30 órás, ingyenes, akkreditált pénzügyi-gazdasági továbbképzési programon vehetnek részt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A stratégia fő céljai között a pénzügyi edukáció, a tudatos pénzügyi magatartás, a tudatos fogyasztási magatartás, a pénzügyi felzárkózás - amely a különböző pénzügyi termékek könnyű elérhetőségét takarja -, a körültekintő hitelfelvétel, az öngondoskodás, valamint a készpénzkímélő fizetési eszközök elterjesztése állnak.
A lakosság elérése érdekében a kötelező iskolai oktatáson túl kommunikációs kampányokat, konferenciákat fognak szervezni, de például zajlik a Pénzügyi Tanácsadói Irodahálózat fejlesztése is, ahol a fogyasztók ingyenesen kérhetnek pénzügyi tanácsokat.
A pénzügyi tudatosság fejlesztése az egész társadalom számára fontos célkitűzés, hiszen a pénzügyileg stabil háztartások megalapozzák a társadalmi stabilitást is, amely végső soron az egész ország érdeke. Így nem meglepő, hogy ilyen, és ehhez hasonló stratégiák egyre több országban kerülnek kidolgozásra.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.