A Magyar Telekom nyárra minden ügyfele számára elérhetővé tette az 5G-hálózatot, függetlenül a díjcsomagtól.

Figyelem, sorra verik át a magyar férfiakat! A pénzért zsarolástól sem riadnak meg a csalók
Egy felmérés szerint a megkérdezettek közel 36%-át károsították már meg csalók, és a növekedés a férfiak esetében szembetűnő különösen: a másfél évvel ezelőtti adatokhoz képest megduplázódott! Pozitív változás ugyanakkor, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként végre csökkent a kibercsalások kárösszege.
A Médiaunió Alapítvány az Ipsos Zrt.-vel közös, ezer fő bevonásával végzett felmérésben vizsgálta az internetezők tudatosságát, s noha az elmúlt időszakban érezhetően megnövekedett a veszélyekre figyelmeztető felhívások és cikkek száma, az eredmények ismételten rávilágítottak arra, hogy a digitális fenyegetések még mindig komoly problémát jelentenek.
Pedig a válaszadók többsége kifejezetten magabiztos: a nőknek több mint 80, a férfiaknak pedig közel 90%-a gondolja magát közepesen vagy nagyon tájékozottnak a kiberbiztonsági kockázatokkal kapcsolatban. S bár bizakodásra adhat okot, hogy a megkérdezettek csaknem 90%-a tényleg ismeri az árulkodó jeleket – mint például túl kedvező ajánlatok, bizalmas információk vagy bankszámla adatok iránti érdeklődés, magyartalan szövegezés, sürgetés –, a további eredmények sajnos rácáfolnak minderre: a férfiak 39, a nők 32%-a vált csalás áldozatává (másfél éve 20, illetve 23% volt az arány)!
Az egyik legnagyobb biztonsági kockázatot jelentő tényezőt, a jelszókezelési szokásokat illetően pedig gyakorlatilag semmi sem változott az elmúlt két évben: a felhasználók 57%-a még mindig több platformon használja ugyanazt a jelszót – ez alig 1,5%-os csökkenés a korábbi eredményekhez képest.
Mitől félünk a legjobban?
A kutatás szerint a legtöbben – a válaszadók 71%-a – a bankkártyaadataik biztonságát féltik legjobban, ami érthető is, hiszen ezek kiszivárgása azonnali és fájdalmas következményekkel járhat. Érdekes módon sokkal kevésbé aggódnak más személyes adataik miatt: mindössze 30%-uk tart attól, hogy jelszavaik, online profiljaik vagy fényképeik illetéktelen kezekbe kerülhetnek.
Ez a hozzáállás azért veszélyes, mert a személyes információk megszerzése gyakran az első lépés a komolyabb visszaélések, például a zsarolás felé. A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel támadnak, sokszor lopott profilokról és AI-eszközök segítségével, a technológia fejlődésével pedig csak rosszabb lesz a helyzet. Hiába a biztonsági rendszerek, ha a csalók kezébe adjuk a mindent nyitó kulcsot, magunkat sodorjuk veszélybe
– mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője, „A kulcs te vagy!” kampány vezetője.
Az online biztonság fenntartásáért a válaszadók az egyén mellett egyenlő arányban tartják felelősnek az állami szerveket és a technológiai cégeket is. Izgalmas eredmény ugyanakkor, hogy az egyéni felelősségtudat aránya a kor előrehaladtával látványosan növekszik: míg a 18-29 éveseknek csak 33%-a, a 30-39 éves korosztály 39%-a, a 40-49 évesek 48%-a, a 60 évnél idősebbeknek közel 60%-a érzi magát felelősnek személyes online biztonsága fenntartásáért.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Fontos hangsúlyozni, hogy a pénzügyi és adatvédelem közös felelősségünk. A bankok folyamatosan fejlesztik biztonsági rendszereiket, de az ügyfeleknek is proaktívan kell védeniük saját adataikat. Ha önként, óvatlanságból vagy hiszékenységből osztanak meg érzékeny információkat illetéktelenekkel, hiába minden intézményszintű óvintézkedés
– hívta fel a figyelmet Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese, a KiberPajzs Program társ-projektgazdája.
A kutatás rávilágít, hogy az online fenyegetések továbbra is komoly problémát jelentenek, sokan még mindig nincsenek tisztában a digitális világ veszélyeivel vagy nem ismerik fel őket időben. Ugyanakkor van két kifejezetten pozitív, reményt adó tendencia is!
Az egyik, hogy a felhasználók 60%-a aktívan jelenti a közösségi médiában a félrevezető vagy csaló tartalmakat, ami azt mutatja, hogy a csalások magas száma ellenére is egyre többen ismerik fel a digitális térben rejlő veszélyeket. A másik pozitív változás, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként – a növekedési trendet megtörve – 2024 harmadik negyedévében éves alapon végre csökkent a kibercsalások kárösszege.
A fiatalok vannak leginkább veszélyben
A kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a digitális bennszülötteknek tartott fiatalabb generáció tagjai – annak ellenére, hogy rutinos internethasználók – nagyobb arányban válnak online csalás áldozatává! A felmérés szerint a 18-29 évesek körében jóval magasabb az érintettek száma az idősebb korosztályhoz képest: közel 44%-ukat károsították már meg valamilyen formában. Ennek egyik fő oka, hogy intenzívebben használják az internetet, több digitális szolgáltatáshoz férnek hozzá és gyakrabban osztanak meg személyes adatokat

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


