Egy boldog, elégedett dolgozó kevesebbet hiányzik, ellenállóbb a stresszel szemben, termelékenyebb és kreatívabb,
Élelmes magyar fiataloknak áll a világ: ez sokkal fontosabb, mint a diploma vagy a kapcsolatok
Ambiciózus, pénzügyileg tudatos gyerekek kontra kiábrándult, boldogságra vágyó szülők – reprezentatív kutatás mérte fel, mit gondolnak a sikerről és a boldogságról a Z generációs tinédzserek és az X generációhoz tartozó szüleik.
Elsősorban a lehetőségek kihasználása kell a sikerhez a 15-19 éves tinik szülei szerint, akik a kemény munkát szinte egyáltalán nem, a diplomát és a jó szakmát pedig harmadannyira tartják fontosnak manapság, mint azt, hogy valaki élelmes legyen – derül ki az UniCredit Bank reprezentatív felméréséből, amely a felnőttkor küszöbén álló nagykamaszokat (Z generáció) és szüleiket (X generáció) faggatta a sikeresség és boldogság kérdéséről.
Tényleg szemesnek áll a világ?
A szülők 66 százaléka szerint a siker első számú kulcsa, ha valaki él a kínálkozó lehetőségekkel, míg jó szakma vagy diploma mindössze a válaszadók harmada (33, illetve 27 százaléka) szerint szükségeltetik a sikerhez. A kemény munka jelentősége a szülők szerint eltörpül: mindössze 6 százalékuk véli úgy, hogy sok munkával sikeres lehet a gyermeke. A lehetőségek ügyes kihasználása után a szülők a legnagyobb fontosságot annak tulajdonítják, hogy gyermekük okuljon a saját hibáiból, valamint azt, hogy megtanuljon a pénzzel bánni (57-57%).
Ezzel szemben a Z generációs magyar fiatalok többsége szerint az lehet igazán sikeres, aki jól tud bánni a pénzzel és az emberekkel: a válaszadók 71, illetőleg 56 százaléka nyilatkozott így. A megkérdezett fiatalok harmada véli úgy, hogy vállalkozóként sikeres lehetne (33%), ám ezzel mindössze a szülők 12 százaléka ért egyet. A megkérdezett tinik a szüleiknél jóval nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a szakmaválasztásnak és a felsőfokú tanulmányoknak is: 51 százalékuk szerint egy jó szakma, 43 százalékuk szerint egy diploma sikeressé teheti őket a jövőben.
Nem elég, hogy alaposan eltér a Z generációs fiatalok és szüleik sikerről alkotott véleménye, de a szülők a sikernek is jóval kisebb jelentőséget tulajdonítanak, mint a boldogságnak: míg 55 százalékuk szerint az a legfontosabb, hogy a gyermekük boldog legyen, a sikerről már csak mindössze 7 százalékuk gondolja ugyanezt.
Boldog az, aki szabad és akit szeretnek – ebben minden megkérdezett generáció egyetért
Hogy melyik négy dolog kell manapság leginkább ahhoz, hogy boldogok legyünk, abban teljesen egyetértenek a mai tinik és szüleik. A felmérés szerint ma tíz szülőből és nagykamaszból nyolc úgy véli: az boldog igazán, aki azzal foglalkozhat, amit a legjobban szeret csinálni. A szerető családot, mint a legfőbb boldogságforrást a második helyre sorolta a szülők 80 és a gyerekek 77 százaléka.
Mindkét csoportnál harmadik helyre került a „szabad, kötöttségek nélküli élet”, amit a gyerekek fontosabbnak tartanak a boldogságuk szempontjából (48%), mint a szüleik (40%). Szintén egybehangzó módon, a negyedik helyre sorolták a harmonikus párkapcsolatot mindkét korcsoport tagjai, a gyerekek némileg magasabb arányban (43%) mint a felnőttek (39%).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A boldog élet további építőköveiről azonban már eltér a szülők és a gyermekek véleménye: előbbieknél a párkapcsolatot rögtön a családalapítás és gyermeknevelés követi a rangsorban (28%), míg a fiatalok nagyobb fontosságot (39%) tulajdonítanak annak, hogy sok pénzük legyen.
Míg tehát a pénz szerepe és a pénzügyi tudatosság több kérdés kapcsán is kiemelt szerepet játszik a gyerekek életszemléletében, addig a szülőknél a pénz, mint „a boldogság egyik forrása” a ranglétra legalsó fokára került: mindössze 14 százalékuk szerint fontos a boldogsághoz az anyagi jólét. Meglepő, de ezzel kapcsolatban alig van különbség a nehéz anyagi körülmények között élő szülők és a jómódúak között: előbbieknek mindössze 17 százaléka, és utóbbiaknak is csak 12 százaléka szerint kell sok pénz a boldogsághoz.
Szülőnek lenni nehéz
Amellett, hogy a szülők többsége mindenek felett boldognak szeretné látni a gyermekét, a megkérdezett szülők kétharmada abban is egyetértett, hogy sokkal nehezebb szülőnek lenni most, mint azt annak idején gondolta volna. Ez kiemelten érvényes azokra a szülőkre, akik szerint a gyermeküknek nincs szilárd jövőképe (46%), illetve azokra, akik úgy vélik, a gyermekük nem jól bánik a pénzzel (58%).
A reprezentatív felmérésből kirajzolódik, hogy a saját szülői szerepüket sokkal felhőtlenebbnek és problémamentesebbnek élik meg azok a szülők, akik így vagy úgy, de el tudták juttatni gyermeküket a pénzügyi tudatosságnak egy általuk megfelelőnek ítélt fokára – még azzal együtt is, hogy többségük szerint a sikernél fontosabb a boldogság, ehhez pedig sokkal inkább szeretet és szabadság kell, mint pénz.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.