Bár a magyar lakosság majdnem fele szerint idén nehezebb lesz előteremteni a nyaralás költségeit, továbbra is sokan tartják fontosnak a hosszabb pihenést.

Felértékelődik a pénzügyi tervezés szerepe a gazdasági nehézségek idején: a magyarok több mint fele rendszeresen vezeti a háztartás bevételeit és kiadásait.
Felértékelődik a pénzügyi tervezés szerepe a gazdasági nehézségek idején: a magyarok több mint fele rendszeresen vezeti a háztartás bevételeit és kiadásait – állapította meg a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalatának (International Personal Finance – IPF) 500 fős mintán végzett, kor, nem és régió tekintetében reprezentatív kutatása, amelyet 2023 májusában a Kantar készített.
A kutatás során 2023 májusában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérték fel, melyből kiderült, hogy minden negyedik magyar lenullázza a bankszámláját hónap végére, ráadásul a lakosság negyede egész évben nem tud megtakarítani. Ennek ismeretében talán nem meglepő, hogy egyre többen nyitották ki otthon a kockás füzetet, és vezetik a bevételeiket és kiadásaikat.
A magyarok 23,6 százaléka minden egyes kiadását megtervezi – világított rá a kutatás. A megkérdezettek 36,4 százaléka pedig a főbb kiadások előtt veszi számba, hogy az még belefér-e a családi büdzsébe. A magyarok 28,9 százaléka csak néhány kiadást tervez meg előre, míg csupán 8,7 százalék válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tervezi meg a költségeket.
A férfiak a mindennapi költségekben, a nők a nagyobb kiadásoknál megfontoltabbak
A kutatás rámutatott, hogy ugyan nem sokkal, mindössze fél százalékkal, de a nők jobban hajlanak a pénzügyi tervezés irányába. Míg a férfiak jobban nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban. A kutatók azt is kiderítették, hogy a férfiak hajlamosabbak kiengedni kezeik közül a pénzügyi gyeplőt, ugyanis minden tizedik férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket. A nők esetében ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5 százalék.
A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18–34 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi tervezésről van szó, csak 12,2 százalékuk tart számon minden kiadást, és 38,6 százalékra tehető azoknak a száma, akik a nagyobb kiadások előtt gondolkodnak el azon, hogy meddig ér a takaró. Minden ötödik 35-54 év közötti megkérdezett vezet napi költségvetést, míg az 55–75 évesek a pénzügyi tudatosság zászlóvivői, 36,3 százalékuk vezeti rendszeresen kiadásait. A kor előrehaladtával tehát jobban megnéznek a magyarok minden garast, ami összefügghet a nyugdíj közelségével, és a nyomában várható jövedelemcsökkenéssel, amely egyfajta kényszert támaszt a takarékoskodásra.
Kinek a felelőssége a pénzügyi oktatás?
A megkérdezettek mintegy fele állítja, hogy magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismeretei vonatkozásában. Ez az arány magasabb a férfiak, a rendszeres megtakarítók, valamint az olyanok körében, akiknek a hó végére sok pénze marad.
A válaszadók közel fele (48,2 százalék) szerint a pénzügyi oktatás elsősorban az iskolák felelőssége, míg a kormány és a pénzintézetek felelősségét nagyjából egyenlő mértékűnek ítélik meg. A megkérdezettek 18,3 százaléka szerint az egyének felelőssége a tájékozódás, míg 12,2 százalék a civil szervezetekre hagyatkozna.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Kihez forduljunk pénzügyi tanácsért?
Az államnak fontos a pénzügyi edukáció, „a lakossági ügyfelek megtakarítására vonatkozó pénzügyi edukációs figyelemfelhívásról” szóló rendeletben például azt írták elő, hogy a magyarországi székhelyű hitelintézeteknek idén október 1. és december 31. között egy figyelemfelhívó értesítést kell küldeniük a bankszámlaszerződéssel rendelkező természetes személyek számára. Az értesítésben a hitelintézetnek számítással, áttekinthető táblázatos formában be kell mutatnia, hogy a meghatározott referencia-időszakban mekkora hozamot érhetett volna el, aki állampapírt vásárolt vagy jegyzett és folyamatosan tartott.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénziránytű Alapítványa pedig többek között tanártovábbképzéssel, tankönyvfejlesztéssel és színes programokkal segíti az egyének és a családok felelős, megalapozott anyagi döntéseit, pénzügyi tudatosságát.
Mire takarékoskodunk?
A kutatásban azt is megkérdezték, hogy mire költenék a válaszadók a megtakarított pénzüket. Ebből kiderült, hogy a többségük, csaknem 30 százalék, lakásvásárlásra vagy felújításra gyűjt, közel minden ötödik válaszadó pedig nyaralásra és utazásra tesz félre. A megkérdezettek 17,5 százaléka a gyermekei életkezdésének támogatására szánja a megtakarításait, 11,3 százalék pedig autót szeretne vásárolni. A válaszadók több mint ötödének semmilyen megtakarítása sincs.
Korosztály szerint a 18-34 évesek közül gyűjtenek arányaiban a legtöbben lakásvásárlásra vagy felújításra, pontosan 38,4 százalék. Megtakarítások alapján pedig azok tesznek félre lakáscélra, akik a hónap végén csak egy kis összeget tudnak félretenni. Legkevésbé azok gondolkodnak ingatlancélú kiadásokban, akik a hónap végén semmilyen megtakarításra sem számíthatnak, ez a magyarok egynegyede.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.


