31 °C Budapest
photo of beggar woman reading the book in undergrund subway

Így vennék rá a magyarokat, hogy többet adakozzanak: ezen múlhat a nehéz helyzetűek sorsa

2022. november 28. 20:32

A jelenleginél kétszer többet adakoznának a magyarok, ha megfelelően motiválnák őket, és bár 39 százalékuk már most is hajlandó többet fizetni olyan termékekért és szolgáltatásokért, amellyel jó ügyet támogatnak, a közép- és kelet-európai mezőny végén helyezkedünk el ezzel az aránnyal.

A régió és benne Magyarország hatalmas filantrópiai potenciállal rendelkezik a Social Impact Alliance for Central and Eastern Europe független agytröszt kutatása szerint, amelyet 2020-ban a lakosság körében reprezentatív módon, 2022-ben pedig a szakértők körében végeztek el. Friss jelentésük szerint a vállalatok és magánszemélyek számára leginkább a bonyolult jogi szabályozás és az adózási ösztönzők hiánya jelent akadályt a támogatási területen, a szervezet ezekkel kapcsolatban tett szakmai ajánlásokat a társadalmi felelősségvállalás hazai megerősítése érdekében.

A gazdasági válság alatt még fontosabb az adományozás ösztönzése, hogy megerősödhessenek a szociális területen szakértő szerepet betöltő civil szervezetek, és ne nőjön a leszakadók száma, ne mélyüljenek a társadalmi szakadékok. Ennek szellemében lenne érdemes változtatni néhányadózási szabályon, illetve egyszerűbbé tenni az adományozási lehetőségeket, valamint széles körben megfelelő tájékoztatást nyújtani. A most zajló jogalkotási időszak nagyszerű lehetőséget kínál minderre. Akár már a jövő évtől nagyságrendekkel nőhetne a lakossági és vállalati jótékonyság mértéke.

A „Filantrópia Közép- és Kelet-Európában 2020" (Magyarország, Csehország, Lengyelország, Szlovákia) című kutatás szerint a magyarok 66 százaléka azt várja, hogy a hazai vállalatok komolyabban elköteleződjenek a szociális területen. 46 százalékuk szívesebben vásárol társadalmi elkötelezettségű márkák termékeit és szolgáltatásait, 38 százalékuk hajlandó többet is fizetni ezekért. Fontos megjegyezni, hogy ezen igények kielégítésével a vállalatok jelentős mértékben növelhetik a társadalmi ügyekre és szervezetekre szánt adományokat.

„A vállalatoknak nagyon fontos szerepük van a társadalmi kihívások kezelésében. Arra bátorítjuk őket, hogy tartsák magukat vállalati értékeikhez és társadalmi elkötelezettségükhöz, különösen a válságok idején - mondja Pistyur Veronika, a Bridge Budapest, a Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe hazai stratégiai partnerének vezetője. - Szerencsére egyre több értékalapú vállalkozást látunk Magyarországon, amelyek kitartanak ezekben a nehéz időkben. Nagyon fontos, hogy a társadalmi szerepvállalás a reaktív és szétszórt helyett stratégiai és rendszerszintűvé váljon".

„A vállalkozások és a magánszemélyek egyre inkább hajlandóak erőforrásaikat - pénzt, időt és készségeket - bevonni a legsürgetőbb társadalmi és környezeti kihívások kezelésébe. Ennek megkönnyítése mindannyiunk érdeke - erősíti meg Anna Korzeniewska, a Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe alapítója - Reméljük, hogy a magyarországi társadalmi hatás ökoszisztémát alakító szervezetekkel együttműködve elkészített ajánlások segítenek a prioritások meghatározásában és a megfelelő intézkedések meghozatalában".

Az üzleti hálózatok, befektetők, civil szervezetek ernyőszervezetei, a tudományos élet és a társadalmi felelősségvállalást támogató szervezetek képviselőivel készített interjúk alapján a legfontosabb érdekeltek véleményét 12 megállapításban és változtatási ajánlásban gyűjtötték össze. A kutatás eredményei szerint a szociális ágazat nagymértékben függ a csökkenő állami finanszírozástól, a magán- és vállalati adományozók és alapítványok hozzájárulása pedig nem elegendő a hiányok kompenzálására és a kiegyensúlyozott működés biztosítására. Ráadásul a szereplők közötti együttműködés nem összehangolt, a különböző ágazatok egymástól függetlenül követik céljaikat. Hiányzik a szinergia, amely elősegíthetné a különböző területeken tett erőfeszítések hatásának növelését.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kutatás által azonosított legfontosabb szabályozási akadályt az jelenti, hogy az adományozott áruk és szolgáltatások nem ÁFA-mentesek, valamint, hogy a szociálisan elkötelezett vállalatokra nem vonatkoznak kedvezményes feltételek a közbeszerzési pályázatokon.

„Szem előtt tartva a vállalatok társadalmi szerepvállalásának fontosságát, javasoljuk, hogy nagyobb mértékben ösztönözzék és oktassák őket ezen a területen. A társadalmi ügyeket támogató jogi és adózási lehetőségeknek egyértelműbbnek és átláthatóbbnak kellene lenniük. Szükség van emellett a már meglévő ösztönzők népszerűsítésére és új kedvezmények bevezetésére a társadalmi tevékenységet folytató vállalatok számára, például a közbeszerzési pályázatokon alkalmazandó egyszerűsített feltételek révén" - mondja Fenyvesi László, a Dentons Réczicza Ügyvédi Iroda munkatársa.

A kutatás által azonosított három kulcsfontosságú szabályozási akadály az 1+1%-os visszatérítési rendszer technikai sajátosságai, az egyéni adományozókra vonatkozó adókedvezmények hiánya, valamint az, hogy a szociálisan elkötelezett vállalatok számára nincsenek kedvezményes feltételek a közbeszerzési pályázatokon. Pozitívumként a kutatás kiemeli, hogy a vállalkozók új generációjának tagjai (különösen a startupok) már most is nagy jelentőséget tulajdonítanak a CSR tevékenységnek és hogy ez az ágazat a jövőben várhatóan egyre professzionálisabbá válik.

„A fenntartható filantrópia fejlesztéséhez megbízható adatokra és tudásmegosztásra van szükség - mondja Liza Belozerova, a kutatást támogató Google.org európai, közel-keleti és afrikai vezetője - Közép- és Kelet-Európának valódi lehetősége van arra, hogy folytassa a filantrópia és a fenntartható társadalmi támogatás kultúrájának kiépítését. Ezért fontos, hogy a társadalom valamennyi szereplőjét stratégiai és hosszú távú módon bevonjuk".

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
BÉT: kissé csökkent a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 36,13 pontos, 0,04 százalékos csökkenéssel 96 023,77 ponton zárt kedden.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. június 4. 10:21
Ceglédi visszatér, Konok egy időre távozik, új műsorvezető érkezik Vogyerák Anikó helyett. Változik...
Holdblog  |  2025. június 3. 09:00
Ha a spekuláció szót halljuk, legtöbben rögtön a tőzsdére, kriptovalutákra vagy ingatlanpiacra gondo...
ChikansPlanet  |  2025. május 30. 09:55
Miközben egy másfél évvel ezelőtti jogszabálymódosítás nyomán lehetővé vált, hogy újra szélerőművek...
KonyhaKontrolling  |  2025. május 30. 07:48
A használat és a költség örök problémája, hogy gyakorlatban sokszor elválnak egymástól. Ez pedig szi...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 4. szerda
Bulcsú
23. hét
EZT OLVASTAD MÁR?