A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 132,42 pontos, 0,17 százalékos emelkedéssel, 79 229,24 ponton zárt csütörtökön.
Az év közepén bejelentette a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy kidolgoz egy programot annak érdekében, hogy fejlessze a lakosság pénzügyi tudatosságát. A Pénzcentrum megpróbált utánajárni, hogy fog mindez megvalósulni a gyakorlatban.
A pénzügyi tudatosság fontossága nem kérdés. Muszáj foglalkozni azzal, hogyan kezeljük okosan a pénzügyeinket, jól válasszunk hitelt, befektetést, és vásárlásnál is kellő körültekintéssel hozzunk döntést.
A banki és pénzügyi termékek viszont az utóbbi néhány évtizedben elöntötték a piacot. És a jelenleginél már csak bonyolultabbak és összetettebbek lesznek a termékek. Ha nem gondoljuk át kellően a döntést, annak csúnya bukás és anyagi katasztrófa is lehet a vége. Pedig az új fizetési megoldások, a hitel- és befektetési lehetőségek alapvetően mind az érdekeinket szolgálják. Ha tudunk vele bánni.
Csúnyán lemaradtunk
Az OECD egy friss elemzése szerint borzalmas a magyarok pénzügyi tudatossága: a 30 vizsgált ország közül a 22. helyet sikerült megszereznünk. Még az átlagnál is rosszabbul teljesítettünk, és holtversenyben végeztünk Grúziával.
Sok felnőtt is csak nehezen tud eligazodni ebben a világban, ennek az egyik fő oka, hogy gyermekként nem volt előtte példa, és felnőtt fejjel kellett magát beleásnia a hitelekbe, befektetések, kötvények és részvények világába. A pénzügyi tudatosság a fiatal magyar felnőttek körében is lesújtó, a befektetésekről pedig többségüknek halvány fogalma sincs. A probléma társadalmi szintű.
"Hatalmas szakadékok tátongnak a különböző hátterű diákok és családjaik között. Interjú alapú felméréseim azt mutatják, hogy egyes kisvárosokban a szakközép/szakmunkásképzők diákjainak már 60 százaléka dolgozik valamilyen állásban. Az elszegényedés egyes területeken oly mértékű, hogy 16 évesen, azért veszik ki a szülők a gyerekeiket az iskolából, hogy el tudják küldeni őket valamilyen alkalmi munkára, és így eltartsák a családot. Kérdés, hogy egy ilyen gazdasági mikroklímában, milyen esélyei van egy gyereknek, hogy fejlődjön a pénzügyi tudatossága?
- mondta a Pénzcentrumnak Mihály Nikolett gazdaságpszichológus.
A kormány felismerte, hogy itt bizony nagy a gond, és ha nem szeretné a következő évtizedekben százezrek hitelmentését menedzselni, akkor valamit tenni kell. Idén bejelentette a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztéséért koncepciót dolgoznak ki az év végéig. Konkrét elképzelés azonban még nem látott napvilágot.
A Pénzcentrum megkereste a minisztériumot néhány, a koncepciót érintő kérdéssel. Például, hogy készült-e kutatás, vagy felmérés, amiből pontos képet lehet kapni, ilyen szinten áll a lakosság pénzügyi tudatossága, hol van nagy hiányosság. Hogyan néz majd ki a gyakorlatban ez a koncepció, és hogyan jut majd el a célközönséghez. Szép terveket igen, konkrétumot azonban nem sikerült megtudni.
A kormány ezért erősíteni szeretné a hazai lakosság pénzügyi kultúráját. A cél érdekében hosszú távú, átfogó nemzeti stratégia készítéséről döntöttünk. A pénzügyi tudatosság fejlesztése a lakosság egészére kiterjedő állami feladat. Magában foglalja a pénzügyi ismeretek, valamint a lakosság pénzügyi magatartásának átfogó, hosszú távú, a stratégiai és a gazdaságpolitikai célokkal összhangban álló fejlesztését.
A stratégia kidolgozását elősegíti, hogy már ma is vannak olyan intézmények és programok, melyek közreműködnek a pénzügyi tudatosság fejlesztésében. Például a Magyar Bankszövetség és a Pénzirányítű Alapítvány Pénz7 nevű programsorozatának keretében országszerte általános- és középiskolákban szerveznek nagy sikerrel tematikus órákat. A jelenlegi programok azonban nem épülnek egymásra, vagy nem megfelelően egészítik ki egymást. Ezért a pénzügyi tudatosság további fejlesztése érdekében egységes szemlélet, irányítás és kidolgozott rendszer szükséges.
A Nemzetgazdasági Minisztérium munkatársai jelenleg dolgoznak a stratégia elemein. A munkában számítunk az állami társszervek mellett a kereskedelmi bankok támogatására is, hiszen közös érdek a pénzügyi tudatosság erősítése. A stratégiának képesnek kell lennie azonosítani a legfőbb hiányosságokat, és ezekre építve olyan elérhető célokat kitűzni az előttünk álló 5-7 éves periódusra, amely elősegíti a tudatos pénzügyi gondolkodást Magyarországon.
Célunk a pénzügyi ismeretek könnyebben elérhetővé tétele és azok előtérbe helyezése a háztartások számára egy-egy döntés meghozatalakor, amely reméljük javulást hoz az emberek pénzügyi magatartása terén, ezzel is hozzájárulva az ország jövőjének biztosabbá tételéhez."
A koncepció részletei tehát még váratnak magukra. Viszont ahogy a minisztérium is utalt a levelében, az iskolákban már elkezdődött a pénzügyi tudatosságra nevelés. Előbb nézzük a hivatalos tényeket, utána részletezzük, hogy mi ezzel a probléma.
Pénz7 Programsorozat:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- A Magyar Bankszövetség és a Pénziránytű Alapítvány közösen indított, jövő márciusban lesz a harmadik Pénz7.
- A cél, hogy a fiatalok figyelmét felhívják a pénzügyi tudatosságra.
- Általános és középiskolák jelentkezhetnek.
- Ha csatlakozik, vállalja az iskola, hogy azon a héten osztályonként legalább 1 órát tart a témában.
- Segédanyagot az Emmi biztosít.
- Jövőre a korszerű pénzkezelés lesz a központi téma, de kiegészül vállalkozói, kompetenciafejlesztő és gazdálkodási témákkal is.
Az MTI-ben a témahét bejelentését azzal vezették fel, hogy "a bankszövetség tájékoztatása szerint a korábbi évek kedvező tapasztalatai alapján az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás témahétként beemelte a kezdeményezést a 2016-17-es tanév rendjébe."
Ezzel csupán annyi a probléma, hogy semmilyen hatástanulmány, vagy objektív vélemény nem jelent meg arról, hogy ezek a témahetek valóban sikeresek és hatékonyak. Szóval továbbra is kérdés, hogy a gyerekek ilyenkor tanulnak-e olyat, amit valóban segíti őket abban, hogy pénzügyileg tudatosak legyünk.
A Pénziránytű Alapítvány egyébként idén megjelentetett egy tankönyvet a témában, Iránytű a pénzügyekhez címmel. A könyv pdf formátumban egyébként bárki számára elérhető az alapítvány honlapján. Azt a tantárgyat, ahol ebből a könyvből tanulnak válaszhatóként veheti fel a diák. Tehát messze nem biztos, hogy minden diák részesül ilyen jellegű oktatásban.
A pénzügyi tudatosság kialakításához viszont a szülők is nagyban hozzájárulhatnak. Sőt, meghatározó az ő szerepük, és mindaz, amit otthon látnak.
- mondta Mihály Nikolett.
Tehát érdemes minél korábban elkezdeni a pénzügyi tudatosságra nevelést, ésez nem kizárólag az iskolák dolga, hanem otthon, a szülők is sokat tehetnet azért, hogy gyermekeik jól gazdálkodjanak majd felnőttkorukban.
Címlapkép: GettyImages Hungary
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.