A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 132,42 pontos, 0,17 százalékos emelkedéssel, 79 229,24 ponton zárt csütörtökön.
Egyre közeleg a határidő, amikortól pofonegyszerűvé kéne, hogy váljon bankot váltani Magyarországon. Bankváltás esetén még a munkáltatónknak is jelzik mostantól, hogy más helyre kérjük a fizetésünket. Ugyanakkor, ha továbbra sem változtatnak az azonosítási szabályokon, akkor kétséges, hogy az új szabályozás eléri-e a célját. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk második részében a bankok, a szabályozó és a felügyelet is elmondja véleményét.
Három hét sincs már hátra október 29-ig, amikor életbe lép egy augusztusi kormányhatározat a bankváltási folyamat egyszerűbbé tételéről, mely mind a 9,4 millió hazai bankszámla-tulajdonost érinteni fogja. Az egyszerűsített bankváltás nem számít újdonságnak itthon, hiszen 2009 óta létezik egy bankszövetségi ajánlás, amely alapján elvileg egyszerűen válthatunk bankot. A folyamat lényege, hogy elegendő a kiszemelt új bank részére egy meghatalmazást adni, és az a régi bakunktól kapott adatok alapján beállítja csoportos beszedési megbízásainkat, állandó átutalásainkat, sőt, még a régi számlát is bezárja helyettünk.
Október 29-én nemcsak a határidők változnak meg (rövidülnek), hanem a munkáltatónkat is értesítik bankváltás esetén arról, hogy az új számlánkra kérjük a váltást követően a fizetésünket.
KATTINTS! Kifogáscunamival láncolják magukhoz lakossági ügyfeleiket a bankok
Ahogy előző cikkünkben olvasható, a folyamatnak van két problémásnak tűnő pontja, és egyik sem változik meg az új szabályozással.
- Az a bank, ahonnan el szeretnénk hozni a bankszámlát, gyakran nem működik együtt az új bankkal, mert hiányosnak találja a részére elküldött adatokat, esetleg a meghatalmazáson szereplő aláírás nem egyezik a saját rendszerében tárolt aláírásmintával.
- Másik probléma, hogy a régi bankszámla végleges bezárását gyakran megakasztja a régi bank, mert az ügyfél tartozik neki pénzzel, akár csak néhány száz forinttal.
Ezekre a problémákra a Pénzcentrum egy banki forrása hívta fel a figyelmünket, és azt is elmondta, hogy a folyamat bizonytalansága miatt a banki tanácsadók sokszor nem ajánlják az egyszerűsített bankváltást ügyfeleik részére.
Szerinte azonban lenne megoldás a helyzetre:
Forrásunk legfontosabbnak azt tartaná, ha a szabályozás tartalmazna két rendelkezést:
- Egy bank ne kérdőjelezhesse meg egy másik bank beazonosítási folyamatát, tehát, ha az új banknak adott aláírásminta nem is egyezik tökéletesen a régi bank rendszerében tárolttal, mehessen tovább a folyamat.
- A másik fontos rendelkezés az lenne, hogy akár néhány ezer forint tartozás miatt ne lehessen megakasztani a bankszámla bezárásának folyamatát. Nem igaz, hogy egy bankszámla bezárása után ne lenne lehetősége a régi banknak beszednie a járandóságát, elegendő lenne, ha beillesztené a követelést saját behajtási folyamataiba.
Megkérdeztük a nagyobb magyar bankokat, hogy hányan veszik igénybe az egyszerűsített bankváltási folyamatot illetve tapasztalják-e azokat a problémákat, amelyekről a Pénzcentrum értesült.
A CIB Bank, a Pénzcentrum kérdésére közölte, hogy száznál kevesebb olyan eset volt az elmúlt két évben, amikor a bankváltási folyamatból adódóan, más banknál kellett eljárniuk új ügyfelük meghatalmazása alapján, de az esetek 40 százalékában nem jártak sikerrel.
A CIB Bank tapasztalatai alapján a másik pénzintézet leginkább a következő három okból utasította el az együttműködést:
- Azonosító okmányok adatai eltértek,
- nem a bejelentett módon írt alá a számlatulajdonos vagy
- jogosultság probléma fakadt abból, hogy a számlához társtulajdonos is tartozott.
- tette hozzá a bank arra a kérdésre válaszolva, hogy ők milyen okokból utasították el más bankok ilyen jellegű megkereséseit az elmúlt két évben.
A Budapest Banknál 25 olyan esetet regisztráltak 2015. január 1. óta, amikor hozzájuk vitte volna az ügyfél a bankszámláját, de a bankváltási folyamatot a régi bank megakasztotta. Erre a 25 sikertelen kísérletre 33 sikeres kísérlet jutott, így a sikerességi mutató itt is a CIB Banknál tapasztaltakéhoz hasonló, 57 százalék.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Budapest Bank is arról számolt be, hogy a sikertelenség oka leggyakrabban az volt, hogy a másik banknak nem sikerült beazonosítania az ügyfelet, esetleg a bankváltáshoz kapcsolódó lényegi körülmény hiányzott, például nem volt áthozható beszedési vagy átutalási megbízás.
Az említett időszakban egyébként 67 esetben utasították el egy másik bank megkeresését valamilyen hibára hivatkozva, de mindezt 174 esetből tették, így a velük kapcsolatos sikerességi mutató is 60 százalék körül alakult.
- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére a legnagyobb magyar bank. Bár a sikerességi rátát firtató kérdésünkre nem válaszolt a bank, azt láthatjuk, hogy a folyamat az OTP ügyfelei körében sem örvend óriási népszerűségnek.
Az Unicredit nem közölt konkrét adatokat, de a többi bankhoz hasonló választ adtak az együttműködés akadályaival kapcsoaltban.
Mindemellett a Bankszövetség, mintha egy másik szektor tapasztalatait küldte volna el részünkre.
Azt is megírták, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) konzultált velük az új szabályozás megjelenését megelőzően, ugyanakkor az NGM számára tett javaslataikat, vagy a minisztérium számára írt véleményüket nem küldték el a Pénzcentrumnak.
Ezt Binder István, a Magyar Nemzet Bank felügyeleti szóvivője írta a Pénzcentrum megkeresésére.
Az októberi változásokról természetesen megkérdeztük az NGM-et is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az új szabályozás kialakítása előtt kikkel konzultáltak, valamint mik voltak azok a megállapítások, amiket orvosolni szerettek volna. Válaszukból kiderült, hogy az egyszerűsített bankváltással kapcsolatban szerintük is mutatkoztak problémák, de az adategyeztetés, az aláírásminta és a számlazárás akadályozásának problémakörét nem említették.
A cikksorozat következő részében azzal foglalkozunk majd, hogy miben különbözik a bankváltás és a telekommunikációs szolgáltató váltásának folyamata.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.