Állami konkurenciát támasztana a betétgyűjtés területén a bankoknak a kormány. Egy hétfőn közzétett kormányhatározat ugyanis lehetővé tenné a Magyar Államkincstár számára a betétgyűjtést. Hogy egy "alternatív bankrendszer" létrehozásának egyik első lépéséről, a lakossági forrásgyűjtés népszerűségének meglovagolásáról, vagy egyszerű költségtakarékossági intézkedésről van-e szó, egyelőre talány. A legvalószínűbb motivációnak mégis az állami készpénzforgalom stabilabbá tétele, és nem a bankszektor meggyengítése tűnik. "Mellékhatásként" azonban komoly pénzügyi stabilitási kérdéseket is felvet a kormány szándéka, hiszen a lakossági betétállomány a bankrendszer stabilitásának egyik sarokköve. Az erősödő kiszorító hatás tovább ronthatja a gazdaság hitelellátottságát.
A hitelintézeti törvény
kimondja: ma kizárólag hitelintézet jogosult betét gyűjtésére. A kormány
hétfői határozata már csak azért is furcsa, mert a Magyar Államkincstár
nem végez hitelezési tevékenységet. Hat-hat érvet sorolunk fel az
alábbiakban, miért nem indokolt az állami betétgyűjtés elindítása,
illetve miért tarthatja mégis indokoltnak a kormány.
"Betét és más, a nyilvánosságtól származó visszafizetendő pénzeszköz gyűjtése: pénzeszközök egyedileg előre meg nem határozott személyektől történő gyűjtése oly módon, hogy azzal a betétgyűjtő tulajdonosként rendelkezhet, de köteles azt - kamattal, más előny biztosításával vagy anélkül - visszafizetni. Szövetkezet esetében a tagi kölcsön elfogadása is betétgyűjtésnek minősül, ha annak mértéke meghaladja a szövetkezetekre vonatkozó törvényben meghatározott korlátot."
Az állami betétgyűjtés elindítása ellen szóló érvek
1. Az állami forrásgyűjtés hatékony, meglévő módja
a posta, a bankok és más szereplők által végzett lakossági
állampapír-értékesítés, amit a lakossági állampapírok népszerűsége is
bizonyít (lásd az alábbi ábrát).
2. Bár egyes bankok forgalmaznak
lakossági állampapírokat, aligha végeznének betétgyűjtést egy állami
szereplő számára (ezt saját maguk számára végzik), vagyis a betétgyűjtés
az állampapír-értékesítésnél jóval szűkebb csatornán folyna.
3. A Magyar Államkincstár nem hitelez,
a betétgyűjtés a jelenlegi információk alapján csak az állam
forrásigényét elégítené ki. Ez nem indokolja a betétgyűjtési funkció
elkülönítését.
4. A hírek szerint néhány hónap múlva feláll a félig állami, félig civil alapítású "Webbank", amely lakossági betétgyűjtést is végezne, előállna tehát egyfajta párhuzamosság.
5. A központi költségvetés számára az MNB már végez számlavezetést, nincs szüksége új betételhelyezést biztosító intézményre saját készpénzállománya kezeléséhez.
6. A betétgyűjtés egyúttal számlavezetést is feltételez, ami komoly infrastruktúrát
igényel (pénzfelvevő helyek, fiókok). Ennek hiányában a bankszektor
erőteljes együttműködését feltételezi, ami jelentős költségeket
jelentene az állam számára. A kincstárnak jelenleg magára a
pénzszámla-vezetésre sincs jogosultsága, így a törvényben ezt is meg
kellene oldani.
Az állami betétgyűjtés lehetséges indokai
1.
Bizonyos kifizetések (pl. a közszféra dolgozóinak bére) miatt a
kormányzat készpénzállománya jelentős ingadozást mutat. Amennyiben a
kifizetettek egy része az államnál helyezne el betéteket akár csak
néhány napra vagy hétre, az jelentősen mérsékelné az ingadozást, stabilizálná az állam pénzállományát
(azaz a Kincstári Egységes Számlát, a KESZ-t). A lakossági betétek
jellemzően stabil forrásnak tekinthetők, felhasználásuk csökkentené az
állam rövid futamidejű forrásbevonási szükségletét
(kincstárjegy-aukciók).
2. Mivel a bankbetétek átlagos kamata (a látra szólókat is figyelembe véve) alacsonyabb a lakossági állampapírok kamatánál, olcsóbb forrásgyűjtést jelentene az állam számára.
3. Lehetséges, hogy az állampapír-forgalmazói és az értékpapír formához kapcsolódó egyéb költségeket szeretné megspórolni a kormány
(a közel 1000 milliárd forintnyi lakossági állampapír forgalmazási
költsége 1%-os közvetítői jutalékot feltételezve évi 10 milliárd forint
körül lehet). Ez azonban ellentétben áll a minél több csatornás
értékesítés céljával.
4. Az állami körbe tartozó intézmények
bankoknál vezetett számláinak, betéteinek költségeit szeretné
megtakarítani az állam. Ez azonban azt jelentené, hogy a betétek
kamatait is saját magának kellene kifizetnie, így valószínűleg drágább
rendszer lenne a mostaninál.
5. A kormány a pénzügyi szektor esetleges jövőbeni megingása esetére szeretné "biztonságban tudni" a lakossági bankbetétek minél nagyobb részét a drága betétbiztosítás igénybe vétele helyett.
6. A kormány a bankszektorban az állami szerepvállalást szeretné bővíteni, amelynek csak egyik első lépése a betétgyűjtés elindítása.
A legvalószínűbbnek a fentiek közül az állami készpénzállomány stabilizálásának szándéka tűnik: a hó eleji pénzkiáramlást (pl. munkabérek kifizetése) az ezzel egyidejű forráselhelyezés ellensúlyozná legalább részben (hiszen e pénzek az állam által vezetett számlára kerülnének). Ugyanakkor nem elhanyagolható az állami forrásbevonás olcsóbbá tételének valószínűsíthető célja sem.
Káros mellékhatások
Ami az állami pénzügyek szempontjából közvetlen módon stabilizáló tényező, az a bankszektor számára közvetetten instabilitást okozhat. Az állami forrásgyűjtés ugyanis konkurencia a banki forrásgyűjtés számára: e két megtakarítási forma futamideje és kockázata, és így kamatszintje is hasonló. Az állam 2011 ősze óta ígér rá látványosan a bankbetétekre, egy átlagos (éven belül lekötött) bankbetéthez képest nagyjából egy százalékponttal fizettek többet a kamatozó kincstárjegyek az utóbbi időben.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nehéz
eldönteni, hogy az ebből származó kiszorítási hatás vagy a lakosság
romló megtakarítási képessége áll-e a háttérben, de tény: az elmúlt egy
évben (pontosabban novembertől novemberig) a lakosság banki
betétállománya 1,5%-kal (7547,7 milliárd forintra) csökkent, miközben
állampapír-állománya csaknem megduplázódott: 96%-kal (925,6) milliárd
forintra nőtt. Az említett időszakban a lakossági bankbetétek állománya
116,2 milliárd forinttal csökkent, a lakossági állampapíroké viszont 454
milliárd forinttal emelkedett.
Mivel
a betétgyűjtés tipikusan banki tevékenység, az állami betétgyűjtés az
állampapír-értékesítésnél még nagyobb kiszorítási hatást gyakorolna a
bankbetétekre, vagyis a legnagyobb, közvetlen "áldozatok" a bankok
lennének. A bankok nagy részét jelentő részvénytársasági hitelintézetek
betétállománya tavaly szeptember végén a PSZÁF adatai alapján 12 061
milliárd forint volt, ennek 50%-a származott a lakosságtól és csak 30%-a
a vállalatoktól. Ezért különösen a lakossági megtakarítások
"megcsapolása" sértené a pénzügyi szektor betétgyűjtési tevékenységét.
Tételezzük
fel, hogy a Magyar Államkincstár a jövőben a közszféra dolgozóinak
(vagy ezzel megegyező nagyságú, vagyis közel egyötödnyi lakossági
ügyfélállomány) betétkezelését venné át! Ennek a kötelezővé tétele a
munkavállalók számára vélhetően EU-s jogba ütközne, pénzügyi értelemben
azonban talán még komolyabb hatásai lennének: becsléseink szerint 1200
milliárd forintnyi betét átáramlását jelentené a bankszektor felől az
állam felé. Minden mást változatlannak feltételezve ez 138%-ra növelné a
részvénytársasági hitelintézetek hitel/betét arányát a tavaly
szeptemberi 124%-ról. Ezen belül a lakossági hitel/betét arány 95%-ról
118%-ra emelkedne. A veszély természetesen a vállalatok esetében
(különösen az államiaknál) is fennállhat.
A lakosság ekkora arányú (20%-os) bankváltásától azonban nem kell számítani az alábbiak miatt:
- nagyarányú lakossági bankváltáshoz az államnak túl magas betéti kamatokat kellene fizetnie
- egy tavalyi felmérés szerint a magyarok mindössze 8%-a tervezett bankot váltani, és az elmúlt tíz évben a lakossági ügyfelek mindössze 31%-a váltott bankot
-
a bankváltások nagy része hitel felvételéhez kapcsolódik, ezt azonban a
Magyar Államkincstár - a pénzügyi szolgáltatások többségéhez hasonlóan -
várhatóan nem nyújt majd (pedig a bankolás rég nem egytermékes szolgáltatás).
Ha a fentiek ellenére sokan pártolnának át meglévő bankjuktól a Magyar Államkincstárhoz betételhelyezés céljából, akkor a korábbinál magasabbra növő hitel/betét arány gyorsabb hitelleépítésre kényszerítené azokat a bankokat, amelyek eddig ezen mutatójuk csökkentésére törekedtek. Egy különösen nagy volumenű állami betétgyűjtés a kiszorítási hatások miatt így egyértelműen káros lenne a gazdaság egésze számára.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.