Nyugdíjvita: ki nevet a végén? - Ringbe száll az Alkotmánybíróság

Pénzcentrum2011. július 12. 04:44

Reményt ébresztettek a magánnyugdíj-pénztári tagokban is az állami nyugdíjrendszer tervezett átalakításáról nemrégiben napvilágot látott elképzelések: mégiscsak viszontlátnak valamit abból a járulékból, amelyet ellátási kötelezettség nélkül elvon tőlük az állam? Szakértők szerint egyelőre még nem érdemes beleélniük magukat az érintetteknek a számukra kedvező változtatásokba. Sorsdöntő lehet, hogyan határoz az Alkotmánybíróság, amely ma kezdi el tárgyalni a nyugdíjrendszer átalakításának jogszerűségét vitató beadványokat.

A jövőbeni állami nyugdíjrendszer alapja az egyéni számla lesz - derült ki a Pénzcentrum.hu által június 29-én megszellőztetett, a Nemzeti Erőforrás Minisztériumi által készített koncepcióból. A tervek szerint a számlán csak a munkavállalók által befizetett nyugdíjjárulékot írnák jóvá, s a nyugdíjjogosultság megállapításánál csak ezt az összeget vennék figyelembe.

A javaslat szerint újraszámolnák az egyéni és a munkáltatói járulék nagyságát. Az öregségi nyugdíjra befizetett egyéni járulék körülbelül 20 százalék lenne, szemben a jelenlegi 10 százalékkal. Fő csapásirány szerint ezt úgy valósítanák meg, hogy a munkáltató által ma lerótt járulék egy részét áttennék a munkavállaló bérébe, vagyis "felbruttósítanák" a járulékkal a jövedelmet.

A cikk, amely elindította a vitákat és találgatásokat: Állami nyugdíjpara: jön a szuperbruttó szuperbruttója KATTINTS!

Duplájára növekedhet a magánnyugdíj-pénztári tagdíj is?

Sorsdöntő határozatot hozhat
az Alkotmánybíróság
Ma kezdi el tárgyalni az Alkotmánybíróság a magánnyugdíj-pénztári rendszer átszervezése miatt benyújtott felülvizsgálati kérelmeket. A taláros testület határozattervezetet vitat meg, nem pedig végzést - írta a Népszabadság. Szakértők szerint ennek nagy jelentősége van.
Végzésről ugyanis akkor szokott tárgyalni a testület, amikor nem tudja érdemben megvitatni az előterjesztést. Úgy tűnik, hogy az alkotmánybírák a módosított alaptörvény mellett is látnak mozgásteret, hogy érdemben foglalkozzanak a beadványokkal.
Elenyésző az esélye annak, hogy a tavaly év végén elfogadott, a vegyes nyugdíjrendszer egészét újraértelmező jogszabálycsomagot megsemmisítsék, annak viszont annál nagyobb, hogy a nyugdíjpénztári tagok számára kulcsfontosságú kérdésekben akár az állam ellen döntsenek. Ilyen kérdés lehet a pénztárban maradók nyugdíjjogosultsága: ők a hatályos jogszabályok szerint a pénztárban maradásukkal lemondtak arról, hogy a továbbiakban az állami nyugdíjrendszerben jogosultságot szerezzenek - attól függetlenül, hogy a munkaadójuk változatlanul az állami alapba fizeti utánuk a járulékot. Szakemberek azt mondják, elképzelhető, hogy ezt a rendelkezést megsemmisíti az Alkotmánybíróság.

Ezen a ponton indultak meg a találgatások, hogy a magánnyugdíj-pénztári befizetésekre milyen hatással lenne, ha 20 százalékra emelnék a munkavállalóktól levont nyugdíjjárulékot. Jelenleg az állami és a magánpénztárakba is ugyanannyi, 10 százalék járulék, illetve tagdíj folyik be. Felmerül a kérdés, hogy ha az állami pénztárba befolyó járulék a duplájára emelkedne, a magánnyugdíj-pénztári tagdíjra is ugyanez vonatkozna-e.

Szabics Zsolt, a Portfolio.hu elemzője háromféle forgatókönyvvel számol. Úgy véli, egyelőre csak találgatni lehet, hogy ebben a kérdésben milyen szándék vezérli a kormányt.

Az egyik lehetséges irány, hogy megduplázzák az egyéni nyugdíjjárulékot, de a magánnyugdíj-pénztári tagdíjbefizetés továbbra is 10 százalék maradna, a különbözet pedig az állami kasszát gazdagítaná. Alkotmányossági aggályok merülhetnének fel, ha két ugyanakkora egyéni járulékot fizető közül az egyik magánszemély kapna állami nyugdíjat a magasabb egyéni járulék fejében, a másik viszont nem.

Meglepő lépés lenne, ha helyzetbe hozná a kormány a pénztártagokat

A másik forgatókönyv az lehetne, ha a magánnyugdíj-pénztári tagok esetében is elismernék a tagok jogosultságát a magasabb nyugdíj megszerzésére. Ez esetben két lehetőség adódna: vagy a teljes 20 százaléknyi járulékot a nyugdíjpénztárakhoz utalják, vagy vegyesen 10 százalékot a nyugdíjpénztárakba, 10 százalékot pedig az állami egyéni számlára.

Ekkor viszont ismételten járna állami nyugdíj a magánpénztári tagoknak is. Ez a lépés nagyon meglepő lenne az elmúlt hónapokban elfogadott törvénymódosítások fényében, amelyek azt a célt szolgálták, hogy az állami és a magánnyugdíj-pénztári tagság között kellően nagy legyen a különbség.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 917 331 forintot 10 éves futamidőre már 6,55 százalékos THM-el,  havi 214 520 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,73% a THM, míg a MagNet Banknál 6,85%; az Erste Banknál 6,91%, a K&H Banknál 6,98%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az elemző megjegyzi: a pénztárakban maradók is megkapják a 2011. december előtti állami nyugdíjjogosultságukat. Tehát a korábban szerzett jövedelmeik és befizetéseik után nyugdíjra lesznek jogosultak. Ha az egyéni számlás rendszer megvalósul, akkor a pénztártagok számára is elvileg kéne ilyen számlákat vezetni, ahol nyilvántartanák a korábbi járulékfizetéseiket.

 



Diszkriminatív lehet, ha csak az államiaknak jutna a munkáltatói járulékból

Első ránézésre a harmadik megoldás lenne a legegyszerűbb, mégpedig az, ha nem változna a munkavállalói, illetve a munkáltatói nyugdíjjárulék mértéke, hanem az egyéni befizetéseket kiegészítenék a munkáltatói hozzájárulások egy részével. A munkáltatói hozzájárulás egy részének elkülönítése az egyéni számlákon viszont a pénztártagok számára is nyugdíjjogosultságot teremtene.

Márpedig ezt szerette volna elkerülni a parlamenti többség azzal a törvénymódosítással, hogy 2011. december 1-től a munkáltatói járulékot nyugdíj-hozzájárulásra kereszteli át, amihez nem kapcsolódik közvetlen ellenszolgáltatás. Ez ahhoz kellett, hogy meg lehessen szüntetni a magánnyugdíj-pénztári tagok állami nyugdíjjogosultságát. A járulékbefizetés után ugyanis ellenszolgáltatás jár. Alkotmányossági aggályokat vetne fel az a rendelkezés, ha csak az állami nyugdíjrendszerben írnák jóvá az egyéni számlákon a munkáltató hozzájárulásból átcsoportosított összeget - elmélkedik Szabics Zsolt.

Oszkó Péter, volt pénzügyminiszter szerint negyedik forgatókönyvvel is lehetne számolni. Eszerint csak az állami nyugdíjrendszerben lévőknél dupláznák meg az egyéni járulékot, a magánpénztári tagoknál maradna a 10 százalékos tagdíjbefizetés. Ebben az esetben viszont a pénztártagoknak jelentősen emelkedne a nettó keresetük, a növekményt megtakaríthatnák idős korukra például önkéntes nyugdíjpénztárban. Oszkó úgy véli, abszolút diszkriminatív lenne, ha az állami egyéni nyugdíjszámlákon elhelyezett pénzt úgy növelnék meg, hogy a munkáltatói hozzájárulás egy részét csoportosítanák át, ebből viszont kihagynák a magánpénztári tagokat.

 

Címkék:
oszkó péter,