Európai befektetési alapok és külföldön forgalomba hozott nyíltvégű befektetési értékpapírok belföldi forgalomba hozatalának és folyamatos forgalmazásának feltételeiről, illetve aktivitásáról készített összefoglaló elemzést a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
A Tpt. vonatkozó 252. §-ának rendelkezései értelmében a külföldön létrehozott befektetési alap vagy más kollektív befektetési forma által forgalomba hozott kollektív befektetési értékpapír (non-UCITS) nyilvános belföldi forgalomba hozatalához és forgalmazásához, illetőleg szabályozott piacra történő bevezetéséhez - az Európai Unió másik tagállamában létrehozott európai befektetési alap vagy annak megfelelő kollektív befektetési forma által forgalomba hozott kollektív befektetési értékpapír kivételével - a Felügyelet engedélye szükséges. Az Európai Unió másik tagállamában létrehozott európai befektetési alap vagy annak megfelelő kollektív befektetési forma (UCITS III.) által forgalomba hozott kollektív befektetési értékpapírt - a Felügyelet előzetes értesítésével - Magyarországon forgalomba hozhatja, és ez esetben nem kell alkalmazni a Tpt. 252. §. rendelkezéseit.
A non-UCITS és UCITS alapok magyarországi belföldön történő forgalomba hozatalára, illetőleg forgalmazására igénybe vett forgalmazók (11 forgalmazó) adatszolgáltatása alapján elemeztük, hogy azok milyen állományokat értékesítettek a Magyarországon regisztrált/engedélyezett kollektív befektetési értékpapírokból, illetve az értékesítés milyen jutalékstruktúra mellett folyik.
Adataink alapján elmondható, hogy azon alapok kerültek az elmúlt években Magyarországon regisztrációra/engedélyezésre, amelyek kibocsátójának tulajdonosi csoportja érdekeltségekkel rendelkezik hazánkban is, és ezáltal biztosított az értékpapírok disztribúciója. A befektetések szofisztikáltsága és devizaneme miatt ezen alapok eddig jellemzően a hazai pénzügyi szolgáltatók privát banki részlege által kínált termékeit bővítették, így a mai napig nem tekinthetőek klasszikus értelemben vett "retail" terméknek.
A 2006. április végére vonatkozó számadatok alapján a UCITS és non-UCITS alapok hazai állománya 61,2 milliárd forint volt, amely jelenleg elhanyagolható a hazai befektetési alapok arányához képest (összességében 2,8%, azonban a regisztrált alapok száma (123 külföldi versus 184 hazai alap) már mutatja, hogy középtávon számolni kell velük a hazai alapok konkurenciájaként.
A befektetési állományok devizák szerinti megoszlásából kitűnik, hogy az euróban denominált befektetések a legnépszerűbbek. A forintban kimutatott állomány a K&H Bank Rt. által forgalmazott, a bank külföldi tulajdonosi csoportjához tartozó luxemburgi alapkezelő társaság, Fund Partners által a magyar piacra európai befektetési alapként létrehozott zártvégű garantált alapokat jelenti, amely a második legnagyobb részesedésű forgalmazóvá teszi a K&H Bank Rt.-t.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az egyes forgalmazók által kínált alapok számát tekintve megállapítható, hogy a legnagyobb kínálattal a Raiffeisen Bank Zrt., a BNP Paribas Hungária Bank Zrt. és a Citibank Zrt. rendelkezik.
A jutalékstruktúra a nemzetközi forgalmazásban megszokott mértékeket tükrözik. Jellemzően igaz, hogy nagyobb befektetési volumen kisebb forgalomba hozatali jutalékot jelent a befektetőnek, illetve maximum mértékek alkalmazásánál, adott ügyfél esetében akár el is tekinthet a forgalmazó a jutaléktól. A jutalékok mértéke jelentős befolyásoló tényező a piaci részesedés tekintetében is. A magasabb vételi jutalékok nagyobb mértékű ösztönzést jelentenek az értékesítésben.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Portfolio Gen Z Fest 2025


