Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása.
Két univerzum találkozott szerdán Budapesten a FinnAgora magyarországi finn intézet által szervezett oktatási konferencián. Az egyik a finn oktatási rendszer képviselői, akik annak ellenére elégedetlenek saját eredményeikkel, hogy az egész világ őket csodálja, a másik pedig a magyar digitális oktatási vezető, aki úgy csökkentené a különbséget a fejlett és a lemaradt magyar iskolák között, hogy bevonná az oktatásba a gyerekek és a tanárok mobiljait illetve egyéb digitális eszközeit. Hogy mi lesz pont a szegény iskolákkal, ahol a gyerekeknek nincsenek ilyen eszközeik? Erre sajnos nem hangzott el megoldás.
Könnyű bemutatni a magyar és a finn oktatási rendszer közötti különbségeket, elég csak a 2015-ös PISA felmérés eredményeit figyelembe venni. Eszerint a magyar diákok mind a három fő kategóriában (tudományos műveltség, matematika és szövegértés) jóval az OECD-átlag alatt, míg Finnország jóval e felett teljesített.
A finn diákok ezeket az eredményeket ráadásul úgy érték el, hogy a teszt eredményei szerint jobban érzik magukat a bőrükben, mint a magyar tanulók.
Akkor járjanak a magyar gyerekek finn iskolákba?
Ennek a rövid összehasonlításnak nem az önvizsgálat volt a célja, hanem, hogy egyértelmű legyen: a finnekre érdemes odafigyelni, ha oktatásról beszélnek, még akkor is, ha természetesen nincs a birtokukban tökéletes recept, vagy egy az egyben lemásolható példa.
- hangzott el Leena Pöntymen finn oktatási szakembertől szerdán, a Budapest Music Centerben rendezett konferencián, ahol magyar és a finn oktatási szakértők és tanárok gyűltek össze. Az egyik nagy kérdés, hogy az oktatási rendszer egyáltalán meg fogja-e tudni becsülni azt, hogy amikor a diákok elhagyják az iskolát, rendelkeznek-e azokkal a készségekkel, amelyekre szükségük van, ugyanis a jelenlegi, lexikális tudás értékelésére épülő dolgozatrendszer nem feltétlenül alkalmas erre.
A jövőre való felkészülés egyik kulcsa az oktatásban a digitalizáció, ám ez sokkal többet jelent a számítógép-használatnál. Azt kell átgondolni, hogy a számítógépek hogyan fogják elősegíteni, hogy a gyerekek azt tanulják meg, amit tanítani szeretnének nekik. A konferencián hangsúlyos szerep jutott emellett a tanári szerepek átalakulásának is.
- mondta el Leena Pöntymen ezzel kapcsolatban, kiemelve, hogy milyen fontos, hogy a tanárok többet figyeljenek a gyerekekre. A változás azonban nehéz, hisz az innovatív, újszerű módszereket alkalmazó tanár egyik legfőbb ellensége az a kollégája, aki nem szeretne változást, így a szakember arra kérte az iskolaigazgatókat, hogy támogassák az újító szellemű oktatókat.
A létező rendszerek közül...
A konferencia másik előadója Pekka Peura matematika és fizika szakos tanár volt, aki elmondta, hogy szeret Finnországban tanítani. Bár a rendszer nem jó, de a sok rossz közül azért egy kicsit jobbnak látszik a többinél.
Előadásában elmondta, hogy milyen fontos a tanári autonómia. Mivel Finnországban ezt megkapja, tesztelhetett egy újítást, mely szerint nem napi házi feladatot kezdett el adni a diákoknak, hanem hét hétre előre kiadta az összes feladatot, beleértve az iskolában elvégzendőket is.
Ennek keretében olyan fontos információkhoz jutott, mint például, hogy melyik diákja élvezi a matekot (egy kislány ugyanis két hét alatt befejezte az összes feladatot), és azonosítani tudta azokat, akiknek több segítségre volt szükségük.
- mondta el a szakember, hozzátéve, hogy ez már 7-8 hónapos korban kialakul, példaként azt hozta fel, hogy a gyerekek nemzeti tananyag nélkül is megtanulnak járni, ráadásul a szülők sem igazán tanítják meg erre őket, hanem egyszerűen csak a környezetet teremtik meg hozzá.
A tanári autonómián túl fontos, hogy a gyerekek is kapjanak valamennyi önállóságot, ez a motivációjuk fenntartásához elengedhetetlen. Nem arról van szó, hogy a gyerek megválaszthatják, hogy mit akarnak tanulni, hisz akkor sokan inkább fára másznának a matematika helyett, de valamennyi döntési önállóságot meg kell hagyni a diákoknál.
Ezen túl nagyon fontos még a sokszínűség, hisz ez is segíti a diákokat és a tanárokat abban, hogy egymástól tanulhassanak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A szakember azt is elmondta, hogy három gondolat köré építi saját oktatási szemléletét:
- 1. A tanulás kemény munka, ha nem dolgoznak keményen a gyerekek a teremben, akkor valami nem működik megfelelően.
- 2. A fejlődés a társadalmi interakciókból fakad.
- 3. Azt kell mérni, ami a tanár szerint a legfontosabb, hisz a gyerekek azt fogják megtanulni, amit utána számon kérnek rajtuk.
Lesz eszköz, ha hoz magával a gyerek
A két finn előadó után Horváth Ádám következett, aki a hazai Digitális Pedagógiai Módszertani Központ vezetője. Egy érdekes ellentmondásra világított rá: mindenki Finnországba jár az oktatási rendszert megcsodálni, de a finnek mindig szidják a saját rendszerüket, szerintük ugyanis a gyerekek nem elég boldogok, illetve nem feltétlenül találják meg a saját útjukat az iskola befejezése után.
Meglátása szerinte ugyanakkor ezek valós problémák, és nem is az oktatási rendszer következő szintjén léteznek csak, hanem akkor is kell ezekkel foglalkozni, ha egyébként a körülmények nem a finn oktatási rendszer jellemzőivel egyeznek meg (példaként hozta a tanárhiányt, a beázó iskolákat és a megemelt óraszámot is).
A digitális készségek megteremtése azonban nem az informatika óra feladata, melyből amúgy is kevés van (180 óra az ajánlás, mely a második idegen nyelv 500 órás tanidejéhez képest valóban elenyészőnek tűnik). A digitális oktatásnak négy pillérre kell támaszkodnia:
- Digitális tartalomra,
- megfelelő infrastruktúrára,
- digitális módszertanra és
- digitális folyamatmenedzsmentre.
A magyar oktatási digitalizációjának felelőse elmondta, hogy míg Finnországban alacsony a diákok teljesítménye közötti különbség a legjobb és a legrosszabb iskolákban, addig Magyarországon ez a mutató az OECD-n belül a legnagyobb. Ennek megfelelően a digitális stratégia nem lehet opcionális, a megfelelő infrastruktúra megteremtését követően azt ki kell terjeszteni minden intézményre, máskülönben csak nyílna az olló a jobb és a lemaradt intézményekben tanulók teljesítménye között
A digitális oktatás természetesen sehol nem a telefonokra épül, de azért Horváth Ádám szerint azon el kell gondolkodni, hogy Magyarországon becslése szerint 40-50 milliárd forintnyi eszköz marad kihasználatlanul, amikor reggel eltetetik a gyerekekkel az okostelefonokat és a tableteket.
Az állami vezető ígérete szerint hamarosan minden iskolában lesz szélessávú internet, és a Klebersberg Központ által fenntartott intézményekben még wifit is beszerelnek. Az eszközökkel kapcsolatban azonban óriási ellentmondásba keveredett önmagával, amikor azt mondta:
Ezzel viszont vissza is kanyarodtunk ahhoz a problémához, hogy ezek szerint a digitális oktatási stratégia csak ott fog tudni teljes mértékben kibontakozni Magyarországon, ahol a diákoknak és a tanároknak megfelelő mennyiségű, az oktatásba is bevonható saját eszköz áll rendelkezésére, tehát a szegényebb, lemaradt régiókban működő iskolák még távolabb kerülnek a fővárosi vagy megye székhelyi elitiskoláktól.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.