A szülők 58%-a számára stresszt okoz a gyermekfelügyelet megszervezése a szünidő alatt

Ezt követelik a magyarok a munkahelyeiken: ha nem kapják meg, váltanak, bajban lehetnek a cégvezetők
Rohamléptekben változik a munkaerőpiac: ma már nemcsak a tehetségekért, hanem az alkalmas munkavállalókért is kiélezett verseny zajlik. Magyarországon évente közel 30 ezer fővel kevesebben lépnek be a munkaerőpiacra, mint ahányan nyugdíjba mennek vagy külföldre távoznak. A vállalatoknak fel kell készülniük az állandósuló munkaerőhiányra. Radikálisan új szemléletre van szükségük ahhoz, hogy sikeresen alkalmazkodjanak a megváltozott feltételekhez.
A munkavállalók megszerzésénél csak a megtartásuk jelent nagyobb kihívást. Csikós-Nagy Katalin és Tóth Nikolett Megtartás című új könyve éppen ezekre a problémákra kínál megoldást, részletesen bemutatva, hogyan segítheti az emberközpontú vezetés a cégeket abban, hogy alkalmazkodjanak a munkaerőpiac új valóságához.
Sokan úgy vélik, hogy a magasabb fizetés megoldja a fluktuáció problémáját, de ez csupán tüneti kezelés. A szerzők szerint a leggyakoribb ok, amiért a munkavállalók elhagyják a cégeket, nem a fizetés, hanem a vezetőjükhöz fűződő kapcsolat minősége. A dolgozók elégedettsége és lojalitása 70 százalékban a közvetlen vezetőjük viselkedésén múlik. Ha a vezető nem hiteles, nem kommunikál átláthatóan, emberségesen, és nem tartja be az ígéreteit, a munkavállalók elveszítik a bizalmukat, és elhagyják a munkahelyet – még akkor is, ha egyébként a juttatások megfelelőek.
A munkavállalói elégedettséghez és a sikeres megtartáshoz elengedhetetlen a vezetők hitelessége és emberséges bánásmódja. Azok a vezetők, akik képesek felismerni saját erősségeiket és gyengeségeiket, jobban megértik és támogatják csapataikat. Ez az első lépés. A vezetők érzelmi intelligenciájának és empátiájának fejlesztése közvetlenül hat a munkavállalók lojalitására, és csökkenti a fluktuációt. A könyv vezetőknek szól, mert elsősorban ők tehetnek a munkavállalók megtartásáért
– hangsúlyozza Csikós-Nagy Katalin, fluktuációkezelés-szakértő, a könyv szerzője.
Generációs kihívások a munkahelyeken
A generációk közötti feszültségek jelentős problémát okoznak a mai munkahelyeken. Az Y és Z generációk új elvárásai – mint a rugalmasság, az azonnali visszajelzés vagy a technológiai támogatás igénye – gyakran ütköznek az idősebb generációk hagyományosabb munkastílusával. Az előítéletek, például a fiatalabb generációk lustaságának vagy követelőző magatartásának feltételezése, tovább súlyosbítják a helyzetet, elidegenítve a fiatalabb munkavállalókat, ami csökkenti elkötelezettségüket.
Tóth Nikolett pszichológus, HR-tanácsadó, a könyv társszerzője szerint azonban a generációs különbségek nem problémát, hanem lehetőséget jelentenek. A vezetőknek pozitív elvárásokkal és tudatos támogatással kell kezelniük ezeket a különbségeket. A Pygmalion-hatás elve, amely szerint az elvárások hatással vannak a teljesítményre, jól alkalmazható itt is: ha a vezetők a fiatalabb generációk potenciáljára összpontosítanak, az hosszú távon növeli a csapat együttműködését és elégedettségét. A nyitott kommunikáció, folyamatos visszajelzések és tudatos mentorálás erősíthetik a különböző generációk közötti együttműködést.
A megtartás képlete
A munkavállalók megtartásának titka az érzelmi kötődés kialakítása. A dolgozói elégedettség négy alapvető pilléren nyugszik. Először is, a versenyképes bérezés és a megfelelő munkakörnyezet alapvető elvárások. Másodszor, a pozitív munkavállalói élmények – mint az elismerés és fejlődési lehetőségek – nélkülözhetetlenek. Harmadszor, a munkavállalók fizikai és mentális jóllétének támogatása, valamint a munka–magánélet egyensúlyának biztosítása alapvető szükséglet. Végül, az érzelmi kötődés kialakítása a legfontosabb: ha a dolgozók érzelmileg kötődnek munkahelyükhöz és vezetőikhez, sokkal nagyobb valószínűséggel maradnak hosszú távon elkötelezettek.
A munkavállalók megtartásának valódi kulcsa az érzelmi kötődés kialakítása, amely a versenyképes juttatások mellett egyre inkább előtérbe helyezi az olyan tényezőket, mint a munkahelyi közösség, a támogatás, és hogy a dolgozók fontosnak és értékesnek érezzék magukat.
Az a dolgozó, aki érzelmileg kötődik a munkahelyéhez, és érzi, hogy értékelik, nagyobb valószínűséggel marad hosszú távon a cégnél
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
– állítja Tóth Nikolett.
Mikroélmények: apró tettek, nagy eredmények
Nemcsak a látványos események, mint az előléptetések vagy bónuszok befolyásolják a munkavállalói élményt, hanem az apró, mindennapi élmények is. Egy gyors visszajelzés, egy barátságos gesztus vagy időben érkező elismerés gyakran nagyobb hatással van a dolgozók elkötelezettségére, mint bármilyen pénzbeli ösztönző, főleg, ha rendszeresen érkezik. A könyv hangsúlyozza, hogy ezek a mikroélmények nemcsak az egyéni elégedettséget növelik, hanem a vállalati kultúra szerves részévé válva erősítik a szervezeti elköteleződést.
A munkavállalói élmény már a belépés előtti pillanatokban elkezdődik, és kihat a karrier minden szakaszára. „Az igazság pillanatai” – a beillesztés, az elismerés, az időben történő visszajelzés – mind kulcsfontosságúak a hosszú távú lojalitás fenntartásában. Ezek a mindennapi pozitív élmények adják azt az érzelmi alapot, amelyen a lojalitás és elégedettség nyugszik.
A csapat ereje: a közösség mint megtartó erő
A Megtartás című könyv egyedi módon mutatja be a munkahelyi közösség és csapatszellem megtartó erejét, amit a szerzők X-faktornak neveznek. Ez az érzelmi kötődés és közösségi élmény gyakran erősebb megtartó tényező, mint a pénzbeli juttatások. A szerzők szerint a csapat kohéziója, a támogató légkör és az együttműködés mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a munkavállalók hosszú távon is elkötelezettek maradjanak.
Azokban a csapatokban, ahol a támogatás és összetartás erős, a munkavállalók nemcsak szakmailag, hanem emberileg is értékesnek érzik magukat. Ez az X-faktor hosszú távon felülírhatja a pénzügyi ösztönzők hatását. Az ilyen közösségi kohéziót építő vállalatok versenyelőnyhöz jutnak a munkaerő megtartásában.
A csapat ereje az egyik legerősebb megtartó tényező. Ha valaki jól érzi magát a közösségben, kevésbé hajlamos váltani
– mondja Csikós-Nagy Katalin.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


