Egy üres iroda látványa

Brutál felmondási hullám indult Magyarországon: egyre nagyobb a baj a munkahelyeken

2024. június 24. 18:04

A hazai családi vállalatok körében egyre nagyobb figyelem hárul a munkatársak megtartására és ösztönzésére. Egy beszélgetés alkalmával azt járták körül a szakértők, hogy milyen eszközökkel lehet erősíteni a dolgozók felé a bizalmat, elköteleződést. Ilyen az aszinkron – szinkron munkavégzés egyensúlyának megteremtése, ami plusz költségek nélkül is hatékonyabb munkát eredményezhet.

A meglévő munkatársak megtartása és ösztönzése egyre nagyobb kihívást jelent a családi vállalatoknál. Elmondásuk alapján jelenleg a fluktuáció mértéke 10-20 százalék között jellemző, és egyre több figyelmet kell fordítani a munkavállalók elkötelezettségére is” – tájékoztatott Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője a legutóbbi K&H családi vállalatok klubon, amelyen a szakértők azt járták körbe, hogy milyen eszközökkel lehet erősíteni a dolgozók felé a bizalmat és biztosítani hosszú távú megtartásukat.

Nagy-Józsa Dorottya, az Y2Y Hungary szervezetfejlesztő cég ügyvezetője szerint a koronavírus-járvány óta eltelt 4 évben elvesztettük az aszinkron – szinkron munkavégzés egyensúlyát, vagyis amikor nyugodt körülmények között, magunk dolgozunk, illetve amikor a megbeszélések és az irodai munka során a kollégákkal közösen.

Akár otthon, akár az irodában dolgozunk, fontos, hogy meglegyen az önálló, fókuszált munkavégzés lehetősége. Mára azonban elmosódtak a határvonalak, mindig elérhetőek vagyunk – online megbeszélésben ülünk otthon is, bármikor ránk írnak chaten vagy odajönnek hozzánk az irodában egy gyors kérdésre, ötletre, segítségre. Ez pedig hosszú távon ronthatja a hatékonyságot. A könnyű, azonnali elérhetőség és a nyitott iroda koncepció megtartása mellett ezért érdemes odafigyelünk arra, hogy mikor van valóban szükség az elérhetőségre, és mikor érdemes hagyni az egyéni tevékenységet. A jó hír, hogy ebben úgy lehet elérni komoly változásokat, eredményeket, hogy még plusz költséget sem jelent.

 

Tippek, hogy egyensúlyba hozzuk a munkavégzést

  • Megfontolandó a cégek számára, hogy legyenek olyan napok, hetek is, amikorra nem szervezünk megbeszélést. A „nincs meeting” időszakok ugyanis segíthetnek abban, hogy a valóban szükséges időpontban legyenek csúcsformában a kollégák.
  • A saját kameraképünk viszontlátása, egyfajta feszültséget kelthet, így ennek csökkentése hatékonyabbá, fókuszáltabbá teheti az online megbeszéléseket. Időnként ezért érdemes lehet elengednünk a kamera használatát vagy ne tegyük kötelezővé.
  • Érdemes lehet magunknak aszinkron időszakot vagy napot kijelölni – vagyis amikor „nem vagyunk elérhetők” a kollégák számára, hanem a saját feladatunkra tudunk megszakítás nélkül koncentrálni. Ilyenkor természetesen előre jelezzük feléjük, hogy ebben a pár órában egy bizonyos feladatunkra szeretnénk összpontosítani – így számukra is világos lesz, hogy mikor és miért vagyunk csendben.
  • Teremtsünk egyensúlyt az open-door-policy-ban: Sokáig az volt jellemző a cégeknél, hogy a vezetők, csapatvezetők egy külön irodában, zárt ajtók mögött, a kollégák számára szinte elérhetetlenül ültek. Mára az open-door-policy világában bárki bármikor megkeresheti a kollégáját, felettesét. Szükség van azonban olyan időre, amikor nem zavarhatnak meg, sem személyesen, sem online. Ezzel valójában nem a kollégákat zárjuk ki, hanem a saját hatékonyságunkat növeljük. 
  • Növeljük a megbeszélések hatékonyságát! A 60 perces megbeszélések helyett tervezzünk 30 perceseket, a kisebb egyeztetésekre pedig akár 15 percest, hogy növeljük a hatékonyságot.
  • Alakítsunk ki „könyvtár” zónát, vagyis olyan helyet, ahol nem lehet beszélni, csak csendben dolgozni.
  • Havi egyszer tartsunk „hogy vagy?” találkozót a szokásos státusz helyett, hogy a munkamegbeszélések valóban röviden és a feladatok egyeztetésére fókuszáltan folyjanak, ugyanakkor legyen lehetőség a munkával kapcsolatos érzésekről is beszélni.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
laskainelli  |  2025.05.25 09:17
Sok kapcsolat nem a szerelem hiánya miatt megy tönkre, hanem azért, mert a félrecsúszott, rossz mint...
vezetoi-coaching  |  2025.05.25 08:19
Nem a nyavalygó postok, mindenesetre... Amikor majd körbeér... amikorra mindenki felmond, aki ezt sz...
kovacstunde  |  2025.05.24 08:00
Tanácsadóként a harmadik nagy gazdasági válságidőszakot élem meg. Mindegyiknek más volt a kiindulópo...
hrdoktor  |  2025.05.23 11:42
Olyan dolgok miatt is fájhat a fejünk, amikre elsőre nem is gondolnánk. De vajon mik ezek és hogyan...
perfekt  |  2025.05.19 12:13
Az év végi zárás a vállalkozások számára nem csupán adminisztratív feladat, hanem a pénzügyi átlátha...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 28. szerda
Emil, Csanád
22. hét
Május 28.
A Kihívás Napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 28. 21:13