Már tudjuk, mennyi lesz a minimálbér 2025-ben, mennyi lesz a minimálbér emelés 2025 évére vonatkozóan, mennyit nő a bruttó és a nettó minimálbér 2025 során.
Ahogy az egészen világon, úgy Magyarországon is egyre nagyobb teret hódít magának az e-sport, azaz a versenyszerűen űzött videojátékozás. Ez pedig az jelenti, hogy egyre több profi csapat és olyan játékos jelenik meg a legnépszerűbb játékok égisze alatt, akik már pénzt is keresnek azzal, hogy a számítógép előtt ülnek és játszanak. Ennek apropóján egy sportpszichológust, egy magyar akadémia vezetőjét, valamint egy profi játékost kérdeztünk arról, mit látnak, milyen irányba mutatnak a lehetőségek hazánkban.
A világon, és egyébként Magyarországon is egyre nagyobb népszerűségnek örvend az e-sport, azaz a versenyszerűen űzött videojátékozás. A - manapság még sokszor idegenkedve fogadott - tevékenység renoméját azonban erősíti az a tény, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) 2017 novemberében valódi sporttevékenységnek ismerte el az e-sportot. Ebből kifolyólag nem is annyira meglepő, hogy a Nemzetközi E-sport Szövetség (IeSF) főtitkára alig két hete jelentette be, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytatnak arról, hogy a 2024-es olimpián bemutató sportágként jelen legyen a versenyszerűen űzött videojátékozás Párizsban.
Ha a széleskörű közvélemény egyelőre nem is, a pénz és a bevételek mindenképpen a videojátékozás mellett szólnak. Az e-sport világpiaci bevétele ugyanis mára igencsak nagyra duzzadt, és becslések szerint 2021-re a 2017-es bevételekhez képest akár két és félszeresére is nőhet.
Ez pedig a becslések szerint 1650 milliárd dollárt jelentene 2021-re, ami majdnem 13-szorosa a 2012-es bevételeknek. Jól látható tehát, hogy növekedés belátható időn belül nem hogy lassulna, de továbbra is folyamatosan és nagymértékben nő.
Tényleg sport-e az e-sport?
Bár a NOB állásfoglalásával a zsebben azt hihetnénk, hogy a kérdés eldöntetett, még mindig nagyon sok a szkeptikus hang a digitális sportolással kapcsolatban. Éppen ezért megkerestük Baky Dánielt, a magyar kajak-kenu válogatott sportpszichológusát, hogy mennyiben tekinthető sportnak az e-sport, valamint, hogy milyen hasonlóságokat mutat más sportágakkal összehasonlítva:
A szakember fontosnak tartotta kiemelni, hogy bár ez idáig még nem dolgozott e-sportolóval, szerinte csak idő kérdése, mikor jelennek meg nála ezek a fiatalok. A játékkal járó kognitív mintázatokat, és nyomást tekintve ugyanis a versenyszerű videojátékozás leginkább a víváshoz, különböző küzdősportokhoz, illetve a sakkhoz hasonlítható.
Ami mindezek között nehezíti az e-sportolók dolgát, hogy ők az egyhelyben ülés miatt a felgyülemlett stresszt és adrenalint nem tudják átirányítani fizikai mozdulatokba, éppen ezért még inkább ott kell lenniük fejben, és kezelni a helyzetet egy ültő helyükben.
- magyarázta Baky Dániel. Az elvárások pedig annál nagyobbak, minél magasabb szintre jut el valaki. Ezenfelül az e-sportolók minden rezzenése látszódik a digitális térben, hiszen ők minden ott csinálnak, ráadásul a játékosok azonnali és mindenre kiterjedő visszajelzést is kapnak saját teljesítményükről, ami a megfelelő értelmezés hiányában könnyen további negatív hatást is gyakorolhat a teljesítményükre.
- mondta el a Pénzcentrum Baky Dániel sportpszichológus, aki természetesen hozzátette, hogy ez nem egyedüli kritériuma a sikernek, az ugyanis rengeteg egyéb összetevőtől is függ, mint például a stratégiai érzék, a bonyolult dolgok átlátása vagy az akaratérvényesítés.
A szárnybontogató magyarok
Töretlen népszerűsége ellenére az e-sportban forgó legnagyobb pénzek csupán néhány országra koncentrálódnak, ilyen például az Egyesült Államok, Kína, Dél-Korea, Németország, Oroszország és néhány észak-európai ország. Ezekben az országokban azonban mára annyira erőssé vált maga az e-sport, mint brand, hogy Amerikában a legnagyobb NBA és NFL tulajdonosok vásárolnak föl klubokat, míg Európában olyan nagy múltú focicsapatok, mint például a Schalke 04 indítanak saját videojátékos gárdát.
- mondta el a Pénzcentrum megkeresésére Mezei Péter, a Lenovo Legion Honvéd Esport Akadémia vezetője, aki hozzátette, hogy bár Magyarországon a klubok ettől persze messze járnak, már itthon is vannak olyan szervezetek, akik
"Ez, ha úgy vesszük egy fiatal játékosnak, aki jellemzően még tanul és többnyire otthon él, elég jó kereset, úgy meg pláne, ha például egy klasszikus diákmelóhoz hasonlítjuk" - hívta fel a figyelmet Mezei Péter. A felkészüléshez biztosított forrás pedig ha kell, azt jelenti, hogy úgynevezett játékos (gamer) házakba költöztetik a csapatot, ahol a tagok (jellemzően 16 és 26 közötti fiatalok) minden idejüket együtt töltve 6-8-10 órákat játszanak, elemeznek és készülnek, úgy hogy az ételek, italok miatt egyáltalán nem kell aggódniuk. Ez persze nem kevés pénzébe van a csapatoknak, úgyhogy a forrásokat valahonnan elő kell teremteni. Ezeket az elit esetében természetesen különböző szponzorok és befektetők állják, amiket idehaza azért még elég nehézkes szerezni.
- tette hozzá Mezei Péter. Az akadémia vezetője azt is elmondta lapunknak, hogy szerinte nem kell foglalkozni - a jellemezően az idősebb generációból kikerülő - szkeptikusokkal, hiszen az e-sport tőlük függetlenül már most is világhódító útját járja, és nem valószínű, hogy ez belátható időn belül megtorpanna. Az olimpiai sportággá válás lehetőségéről pedig azt vallja az akadémia vezető, hogy az idő előrehaladtával, sokkal inkább az olimpiának lesz szüksége az e-sportra, mintsem fordítva:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mindezek fényében érdemes tehát tekinteni a jelenlegi magyarországi helyzetre, ami bár egyelőre jócskán elmaradt az elitbajnokságokétól, egyre több kezdeményezés kap szárnyra.
A siker kovácsai
Fontos leszögezni, hogy a mesés vagyonokat tényleg csak a világ legjobb játékosai tudják leszakítani, ami azt jelenteni, hogy a legnépszerűbb játékok legjobb 20-30 csapata maximum. Erre a szintre Magyarországról eddig két játékos ért fel, egyikük a League of Legends (LOL - "Vizicsacsi"), másikuk pedig a Counter-Strike (CS - "DeadFox") égisze alatt. Mindkettőjükre igaz egyébként, hogy jelenleg nagyhírű, külföldi csapatoknál játszanak.
A pároson kívül is vannak azonban olyanok, akik már magyar csapat tagjaiként is képesek pénzt keresni azzal, hogy játszanak. Közéjük tartozik Tóth "kußu" Viktor is, aki jelenleg a RIFT Esports (LOL) játékosa, ami már egy olyan klub, amelyik a versenyek előtt össze tudja hozni játékosait a korábban már említetett játékos házba, ahol együtt készülnek a versenyre. A gosugamers e-sport csapat rangsoroló portál szerint Kubuék, magyar csapatként 248. a világranglistán és eddig 46 173 dollárt, azaz majd 12 millió forintot játszottak össze. Kubut egyébként az Esport1 szakportál 2017-ben a legjobb öt magyar LOL játékos közé választotta.
- mesélte a kezdetekről a Pénzcentrumnak Tóth Viktor. A fiatal játékos, aki egyelőre csak fél profinak tekinti magát napi rendszerességgel 5-8 órát (néha kevesebbet, néha többet) játszik. Elmondása szerint szülei eleinte kicsit ellenezték a dolgot, de azért támogatták is. A játékostól például csak annyit kértek, hogy ne menjen az egész a suli rovására, de Kubu szerint persze, azért valamelyest csak ráment.
Viktor egyébként 12-13 évesen kezdett játszani, és az első benyomása az volt a számítógépes játékról, amivel akkoriban kezdett, hogy
Az elhivatottságnak mára meg is lett az eredménye, hiszen Kubu egy világviszonylatban is jegyzett csapatban játszik, és még bőven van ideje fejlődni. A karrierje beindulása azonban neki sem volt egyszerű, erre így emlékezett vissza:
A játékos szerint a másik nagy nehézségeket a barátokról és a bulikról való "lemondás" jelenti a sportoló életében.
- üzeni Tóth "kußu" Viktor a kételkedőknek. A játékos olyannyira nem csak kattintgat bele a nagyvilágba, hogy jelenleg olyan keresetet kap havonta a teljesítményért, ami saját elmondása szerint, ahhoz képest, hogy mennyire fiatal és még odahaza lakik, nagyon is jól néz ki, főleg úgy, hogy azt csinálja, amit szeret.
Nem minden a pénz
Arra a kérdésre, hogy mennyire számít maga a számítógép, az egér, a billentyűzet mind a Honvéd Akadémia vezetője, mind pedig Kubu is egyöntetűen azt a választ adtak, hogy a hihetetlen magasságokban cirkáló perifériák értéke nem feltétlenül ér annyit, amennyi a cédulára van írva. Mezei Péter szerint persze szükséges egy jó felszerelés, de a célnak megfelelő egeret 10 és 20 ezer forint között is be lehet szerezni, míg a 60 és 10 ezer forintos billentyűzet között ember legyen a talpán, aki érzi az árban jelenlevő különbséget. Tóth Viktor szerint pedig az arány körül-belül 5-95, amiben öt százalék múlik a felszerelésen és 95 a játékoson.
- hívta fel a figyelmet Mezei Péter. Ezzel együtt az e-sportnak megvan az az előnye, hogy mivel legnagyobb részben az online térben játszódik, szinte mindenkinek kivétel nélkül megvan a lehetősége, hogy elinduljon a profivá válás útján. A profi e-sporttal tehát megdőlni látszik az a sztereotípia miszerint a számítógéppel játszók többnyire elhízott, antiszociális gyerekek, akiknek sokkal inkább lenne az utcán a helyük, mint a szobában gubbasztva egész nap. Ezt az elgondolást erősíti az is, hogy az általunk megkérdezett összes szakértő a jó teljesítmény érdekében elengedhetetlen tartotta a fizikai erőnlét és állóképesség fejlesztését, aminek természetesen a táplálkozás és a testedzések is szerves részét képzik.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.