20 °C Budapest

Durva bérkülönbségek a BKV-nál: ki kaszál a legtöbbet?

2016. március 22. 11:00

Nemrég a 4-es 6-oson találkoztunk egy álláshirdetéssel, amiben a BKV munkatársakat keres. A hirdetésen felbuzdulva a Pénzcentrum utánajárt, mennyit kereshetnek a járművezetők a BKV-nál. Mint kiderült, igen nagy különbség van az egyes bérek között.

Ma Magyarországon a legtöbb területen alapvetően munkaerőhiány van, így a munkáltatók minden lehetőséget igyekeznek megragadni, hogy megfelelő munkaerőt toborozzanak. Bár a BKV-nál jelenleg létszámleépítés folyik, bizonyos munkakörökbe ők is keresnek embereket. A 4-es 6-os villamosokon például nemrég ezzel az álláshirdetéssel lehetett találkozni:

Ennek kapcsán a Pénzcentrum utánajárt, mekkora a munkaerőhiány a BKV-nál, és mennyit lehet keresni buszsofőrként, vagy villamosvezetőként.

Munkaerőhiány helyett létszámleépítés

Az álláshirdetés ellenére a BKV megkeresésünkre elmondta, hogy náluk nem jellemző a munkaerőhiány, sőt, jelenleg csoportos létszámleépítés zajlik a társaságnál. A létszámleépítés azonban nem érint minden területet, így a hiányzó munkakörökbe munkavállalókat keresnek. Elsősorban a csoportos leépítésben érintettek köréből igyekeznek válogatni, de mint a hirdetés is mutatja, új emberekre is szükségük van.

Mint az a hirdetésből is kiderül,  elegendő lehet az általános iskolai végzettség a keresett munkakörre való jelentkezéshez. A munkába lépéshez egy 8-9 hónapos tanfolyamon kell részt venni, aminek az ideje alatt a járművezető tanulói bért kap. A tanfolyamért cserébe nem kell fizetni, a költséget csak a tanulmányi szerződésben meghatározottak szerinti szerződésszegési esetekben kell visszafizetnie a jelentkezőnek.

Mennyire van lehetőség az előrelépésre, a karrierépítésre?
A vasúti területeken a járművezetéssel szerzett munkatapasztalat és a tanfolyami képzések alapján ezen munkakörből kerülnek ki a forgalom előkészítésével, szervezésével, irányításával foglalkozó munkatársak. A legjobb járművezetők közül kerülnek ki a gyakorlati oktatók is. A gyakorlati tapasztalatuk nagymértékben segíti ennek a területnek, a mindennap változó munkaerőigényeknek, illetve az ehhez szükséges műszaki feltételek összehangolását. Az autóbuszvezetők esetében korlátozottan lehet előrelépésről, karrierépítésről beszélni, hiszen minden autóbusz-járművezető tekintetében állandóak a feladatok és a követelmények. Ennek ellenére előrelépési lehetőség lehet: területvezető, diszpécser, esetlegesen valamilyen forgalmi munkakör.

A nagy kérdés: mennyit lehet keresni a BKV-nál?

Az egyes járművezetők fizetése között nagy különbségek is lehetnek, hiszen nincs két azonos jellemzővel bíró feladat a járművezetők között. A járművezetői tevékenységek bérkülönbségét több tényező befolyásolja, ezek közül a legfontosabbak:

  • járműtípus és viszonylat sajátosságai,
  • vezetési gyakorlat, szakmai tapasztalat
  • a járművezetési útvonal /pl.: körúti villamos, vagy peremkerületi/
A buszsofőrök kereseténél például a járművezetői alapórabér átlaga 1263 forint óránként,

a tényleges értéke viszont jellemzően kortól, illetve hivatásos járművezetéssel töltött időtől függ. A fizetés meghatározásánál további tényezők még:

  • a járművezető munkavégzési szokásai, hajlandósága: azaz vállal-e délutános, vagy éjszakai munkát, vállal-e csuklós autóbusz vezetést
  • a járművezető beosztása, azaz dolgozik-e osztott műszakban, vagy csak állandó délelőttös, délutános illetve éjszakai műszakot vállal
  • a járművezetők által vállalt többletfeladatok mértéke, azaz hajlandó-e túlórázni, illetve a pihenőnapján munkát végezni

Összegezve, az autóbuszvezetők bérezése független a járműtípusoktól (kivéve a szóló illetve csuklós busz közötti, vontatási pótlékban megjelenő különbséget), és

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

átlagos bruttó 220 ezer és 350 ezer forint között mozog.

Ezzel a fizetéssel a BKV-s járművezetők között a buszsofőrök kereshetik a legtöbbet, ugyanis 2015. január-december közötti adatok alapján a havi átlag jövedelme egy

  • HÉV járművezetőnek 290 ezer forint
  • metró járművezetőnek 254 ezer forint
  • villamos járművezetőnek pedig 312 ezer forint

amit ágazatonként, évenként eltérő mértékű túlmunkavégzés mellett érhetnek el.

Béren kívüli juttatásokat is kapnak a dolgozók

Ezen felül a cafeteria rendszer keretében béren kívüli juttatásokat is kaphatnak a dolgozók. A cafeteria keret éves összege idén bruttó 164 ezer forint, melynek felosztásakor tíz cafeteria elem közül választhatnak az arra jogosultak. A cafeteria rendszeren túl

  • minden főállású, teljes és részmunkaidős (minimum 4 órás) munkavállaló és 2 közös háztartásban élő családtagja,
  • nyugdíjba vonult munkavállaló és annak 1 közös háztartásban élő családtagja,
  • valamint a szakmai gyakorlatot végző szakmunkástanulók

a BKV Zrt. menetrendszerinti járatainak teljes hosszán díjtalan utazásra jogosító igazolványt kapnak.

Vidéken valamivel kevesebbet keresnek a járművezetők, bár a jövedelem itt is függ többek között a ledolgozott órák vagy túlórák számától, a pótlékoktól, illetve az üzemanyag megtakarítástól. Debrecenben átlagban egy autóbuszvezető 238 ezer forintot, egy trolibuszvezető 217 ezret, egy villamosvezető pedig 216 ezret visz haza havonta - tájékoztatta a Pénzcentrumot a Debreceni Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság. A cafetéria juttatás viszont magasabb, az évi cafeteria keret bruttó 250 ezer forint fejenként, melyet Kollektív Szerződésben meghatározott szabadon választható juttatási elemekre lehet felhasználni.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2025.07.06 22:11
Második bőr a "Suits"-ról (is)... Nem igaz, nem csak ebből. A “24”-ből sok évvel ezelőtt ez az egy m...
laskainelli  |  2025.07.06 17:46
Egy biztonságos, érzelmileg támogató párkapcsolat szinte szárnyakat adhat. Amikor két ember odafigye...
kovacstunde  |  2025.07.05 08:00
Hosszú évek óta Angliában bébiszitterként dolgozó kliensem panaszolta; hogy kisiskolás unokáját a me...
hrdoktor  |  2025.06.25 07:16
A nyaralás a nyári allergiában szenvedők panaszait enyhítheti, de ha nem vigyáznak, súlyosbíthatja i...
coachco  |  2025.06.15 23:13
Egy mélyen bevésődött fiatalkori helyszínre visszatérni negyvenegy év után, hát, mit is mondjak......
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 7. hétfő
Apollónia
28. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?