A kollektív szerződés a munkavállalók egyik legkomolyabb érdekérvényesítő eszköze, a munkajogi előírásokon és a konkrét munkaszerződésen túlmenő jogokat is garantálhat a dolgozóknak. A végkielégítésről, a prémiumról, felmondási időről vagy a béren kívüli juttatásokról ebben lehet a törvénynél kedvezőbb feltételekkel megállapodni.
Egy olyan időszakban, amikor minden hazai hírösszeállításban első helyen a közlekedési helyzettel kapcsolatos információk szerepelnek, az emberek figyelme is erőteljesebben irányul a közlekedésben dolgozók fizetési viszonyaira és átlagjövedelmeire. Ezért is különösen érdekes a Workania állásportál által működtetett Merces fizetési felmérés kutatóinak a legutóbbi összehasonlító elemzése, melyben szakmák szerint, régiós bontásban és korcsoportok szerint is megvizsgálták a buszvezetők átlagfizetéseit, sőt összevetették a szlovákiai és cseh kollégáik bérszínvonalával is.
A buszsofőrök országos 168.400 Ft bruttó átlagfizetése valóban lényegesen alacsonyabb Magyarországon: Szlovákiában ez az átlag 187.900 Ft, Csehországban pedig meghaladja a 207.000 forintot.
Hazánkban még mindig jobban megéri mozdonyt vezetni, mint autóbuszt. Az eltérés a két szakma átlagfizetései között valóban jelentős: a Magyarországon dolgozó mozdonyvezetők havi átlagjövedelme eléri a 272.700 forintot, azaz egy átlagos mozdonyvezető több mint százezer forinttal keres többet havonta, mint egy a jelenleg sztrájkoló buszsofőr.
Nem kárpótolja a BKV a hoppon maradt utasokatKattints!
Érdekes megállapítása a kutatásnak az is, hogy a mozdonyvezetők szinte pontosan ugyanannyit keresnek Csehországban (272.300), mint Magyarországon. Ugyanakkor a hazai vasúti dolgozók lényegesen jobb fizetési körülményeket tudtak elérni, mint szlovákiai kollégáik, ahol a havi átlag jövedelem az ottani mozdonyvezetők esetében mindössze 193.300 forint.
Kamionsofőrként is lényegesen jobban lehet keresni hazánkban, mint buszvezetőként: a 198.300 forintos országos fizetési átlag valóban csábító lehet a jelenlegi bérharcokat folytató BKV dolgozók számára. Az azonban elgondolkodtató, hogy a fővárosban és Pest megyében az autóbuszokat vezetők mennyivel többet kapnak kézhez, mint a többi megyében dolgozó kollégáik. A 194.500 forintos fővárosi és a 196.900-as pest megyei bruttófizetés jelentősen meghaladja az országos átlagot.
A Merces kutatói szerint 2010 elején a legalacsonyabb buszvezetői bruttó átlagfizetés Nógrád megyében van (mindössze 130.300 Ft), de lenne okuk az elégedetlenségre a Hajdú-Bihar megyei buszvezetőknek is (135.000 Ft).
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A Merces munkatársai megállapították, hogy a kevesebb, mint egy év rutinnal rendelkezők bruttó átlagfizetése a 143.000 Ft körüli sávban mozog, míg a legalább 3 év szakmai tapasztalatot a hazai úttalan utakon 171.700 forinttal díjazzák.
Folytatódik a sztrájk és a tárgyalások - Kattints!
Aki legalább tíz éve kitartott az autóbusz vezetése mellett, annak az átlagos fizetése havonta 176.400, ami alig-alig haladja meg a hazai országos szakmai átlagot.
A béren felüli juttatások területein az autóbusz-vezetők 35%-a nyugdíjbiztosítási hozzájárulásra, 28%-uk a munkába járás költségének megtérítésére, 23%-uk pedig foglalkozás-egészségügyi ellátásra számíthat. A mozdonyvezetők körében a leggyakoribb juttatás az ingyenes italellátás a munkahelyen (45%).
A Merces kutatásából az is kiderült, hogy a magyarországi buszvezetők 2008 és 2009 első negyedévében számíthattak a legalacsonyabb átlagfizetésre, átlagosan 159 ezer forintra. Az elmúlt év végén ez a szám 171 ezer forint volt.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


