25 °C Budapest

Internetes pártháború - táncolj Feri!

Pénzcentrum
2006. március 2. 12:00

Nemrég történt egy kisebb affér netügyileg, állítólag fiatal demokarata hackerek törtek fel MSZP-s honlapot. Megvan a magyar politikatörténet első internetes botránya. A még mindig gyér magyarországi internetfelhasználás mellett azért kezd gyökeret ereszteni a netpolitizálás. A miniszterelnök úr hideg téli estéken már blogozik is. De hadilábon állnak-e a pártok saját házuk táján? Berakták-e az elkötelezett keménymaghoz tartozó szavazók a Kedvencek közé az párthonlapot? Minden polgárikörös kezdőlapja a www.orbanviktor.hu? Megeshet.

Kissé elcsépelt klisének számít a mai világban: az internet a jövő kulcsa - a politika világában is. Amely politikai erő nem akklimatizálódik ahhoz, hogy az interneten is jelen legyen, kampányoljon, az jelentős számú szavazattól eshet el. Kishazánkban árnyaltabb a helyzet, nem eresztett még annyira mélyen gyökeret az internetkultúra, hogy a pártok kampányuk nagy részét a netre összpontosítsák. Értelemszerűen még mindig nagyobb közönséget érnek el egy-egy utcai plakáttal vagy TV spottal. Ám fejlődés tapasztalható e téren, akár 2002-es választásokhoz képest is, mindegyik oldal sűrűbb hálót sző... Mindez annak ellenére, hogy az osztrák Fessel-Gfk felmérése szerint Magyarországon a 15 éven felüli népesség mindösszesen alig 24%-a csatlakozik havonta legalább egyszer a világhálóra. Ezt a képet még módosítja, hogy ennél a számnál lényegesen kevesebben szörföznek napi rendszerességgel. Ergo: meglehetősen szűk az internetfelhasználók köre, ám annál nagyobb valószínűséggel belőhető, kihez is ér el majd a pártok virtuális keze.

Kezdődjék a digitális hadviselés!

Célpontban: a fiatalok, városiak, értelmiségiek, jólszituáltak. Ezek a viszonylag kislétszámú internetes "közösségek" azonban remekül felhasználhatóak gerillamarketing céljából. Imhol a példa, Gyurcsány Ferenc táncol. Egy eldugottabb kis honlapra tették fel eredetileg a videót, napok alatt elterjedt, küldözgették egymásnak a szörfözők, felfigyelt rá először a netes majd a nyomtatott sajtó is, országos ügy lett. Körbeplakátolni az országot egy dávidibolyás kalapnyi pénz, felrakni a videót a netre, semmibe sem kerül. Ügyes. Ez is mutatja: a nem is oly távoli jövőben meglehetősen fontos lesz, ki tud jobb "lopakodó kampányt" generálni az interneten.

Viszonylagos nóvumnak számít az internetes napló üzemeltetése is politikusok körében (bár már korábban is akadtak SZDSZ-es bloggerek), a legnagyobb durranás most Gyurcsány Ferenc személyes blogja, melyet meglepő módon nem egy külön site-on vagy a szocialisták honlapján, hanem az amoba.hu-n üzemeltet.

MSZP: blog, piros kockák, VV Szabi

És akkor állj, Amőba. Az Alapítvány a Modern Baloldalért elnevezésű "cyberúttörőszövetség" nem titkoltan arra hívatott, hogy fiatalosan összefogja a baloldali érzelmű fiatalokat (a honlap szerint csak egy "csipetnyi baloldali elkötelezettség" szükséges a részvételhez). Lehet regisztrálni, a gép eloszt, kisebb közösségek jönnek létre, aktuális politikai gordiuszi csomók átnyisszantása a cél, és ha ügyes az ember, már rögtön ott lehet az MSZP vezéregyéniségei között, mint VV Szabi... Ez persze erős túlzás, de az nyilvánvaló, hogy ezzel próbálja meg elérni a nagyobbik kormánypárt az eleddig "jobbosnak" elkönyvelt ifjúságot. Ahogy a honlap játékszabályai között is olvashatjuk "Az AMÕBA célja, hogy motiválja a fiatalokat a politikai életben való részvételre. Megnyissa előttük a politikai karrier lehetőségét". Ez logikus is, hiszen a rendszeres egérmozgatók között jóval több a fiatalabb páciens, mint idősebb.

A legtöbb párthonlap is mostanság újult meg, váltott arculatot, az mszp.hu a kampányhoz igazodva piros kockákban úszik, és az aktuális szlogent sulykolja a kedves felhasználó fejébe ("igen, megcsináltuk") . Mindig érdemes félszemmel ránézni az ajánlott honlapokra is, a magyar szociáldemokrácia zászlóshajójának tartott formáció site-járól elkalandozhatunk valamely délceg szocialista politikus, a pártalapítvány, vagy az Amőba honlapjára, de link vezet az összes nagyobb ballib sajtóorgánumhoz is. Az MSZP-nek e-Pártja is van, ez igazából az Innovációs és Informatikai Tagozatot jelöli, a belépéshez nem szükséges a párttagság (akkor mire jó?).

Természetesen a negatív kampány árnyéka a világhálóra is rávetül, a baloldal pár hete-hónapja a szelkakas.info.hu -val igyekezett bizonyítani Orbán Viktor pálfordulásait és Janus-arcúságát, mostanság pedig a Fiatal Baloldal (www.fib.hu) révén a betonfejű, konzervatív politika hátulütőivel ismerteti meg az ország fiatalságát a www.konzervjovo.hu website-on.

Fidesz: barkácsáruház és multimédia

Ám fiatal demokratákat sem Cro-magnon-ból szalajtották, van a nagyobbik ellenzéki pártnak is (a szocialistákéhoz hasonlóan éppen most...) megújult honlapja (www.fidesz.hu), melynek külleme kissé hasonlít egy barkácsáruház reklámújságához , de hát lehet, hogy ez a menő. Olyannyira, hogy alkalomadtán élőben követhetők a politikai nagygyűlések (bár ez csak szélessávúaknak ajánlott, ami tovább szűkíti a fentebb már említett kislétszámú netezők körét) műholdas közvetítéssel, a régebbi videók pedig a multimédiás részlegben sorjáznak. És bár e-Párt még nincs, de on-line lehet jelentkezni a Változás 2006 csapatába. Érdekes megoldás egyébként, hogy a szövetségnek, a frakciónak és az EP-képviselőcsoportnak külön-külön honlapja van, illetve a társszervezetek önálló honlapjaira is elnavigál minket a narancsos-site.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

SZDSZ: dizájnos interaktivitás, Kovács Pisti baráti kör

A webes megjelenés mezőnyéből kiemelkedik az SZDSZ , a valóban "dizájnos" honlapjuk kifejezetten interaktivitásra készteti az ügető nethuszárt. A liberális párt már régóta szondázza közönségét különböző kérdőívekkel ( a jól bevált "liberális válasz-szocialista válasz-konzervatív válasz", ugye emlékeznek) a www.azenorszagom.hu honlapon, de fellelhető pártrádió is, illetve a televízióban eleddig csak ritkán bemutatott kampányfilmek (melyek közül én személy szerint a hazugságvizsgálósra hívnám fel a kedves olvasók figyelmét). Elkülönül a párthonlaptól a www.kovacspisti.com, melyet kizárólag az aktuális kampánynak szenteltek, pártoló tagnak beléphetünk a Kovács Pisti Baráti Körbe is (ez lenne az e-párt előképe?). A blog elmaradhatatlan, de hát ez ma már így természetes.

A szabad demokraták amúgy meglehetősen sokat, közel 11 millió forintot áldoztak online hirdetési felületek vásárlására, tehát nem csak a saját, szűkebb pátriájukban építkeztek , hanem próbálták erre felhívni a figyelmet más honlapokon is.

MDF: hiányzik a hab a tortáról

Mindezzel szemben az MDF portálja nem nyújt semmi extrát, bár az ugyancsak aközelmúltban újrameszelt honlap igényes küllemű, bemutatja a pártot, programját és hasonló nyalánkságokat, valahogy hiányzik a hab a tortáról . A parlamenten kívüli pártok (MIÉP-Jobbik Harmadik Út, Munkáspárt, Centrum) sem a neten rendeznek kampánydömpinget, feltehetően biztosnak érzik már az 5%-ot...

Postai papírfecnik helyett banner és elektronikus körlevél

A fenti körkép azért érzékelteti: a két nagy párt illetve az SZDSZ elhúzott a többiektől digit-téren, de még náluk is van pótolnivaló . Mert bár biztosra mondható, hogy a közelgő választásokat nem az interneten fogják megnyerni, ám a világháló használatának rohamos terjedésével rövid időn belül fontosabbá válhat egy-egy jól előkészített webkampány, folyamatosan előugró banner-roham, vagy a "pártoló tagságot" összetartó elektronikus körlevél, mint a postaládából rögvest a szemetesben landoló, helyi képviselőjelölt mosolyával tűzdelt papírfecni...

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2025.04.30 12:04
Kétségtelen tény, hogy az elektronikus eszközök rengeteget könnyítenek életünkön, és legtöbbünk szám...
vezetoi-coaching  |  2025.04.29 09:14
Királyházi Henriett mai postja: “Naponta nyomjuk a showműsort a Lomkedinen. Madách Falansztere már...
kovacstunde  |  2025.04.27 09:00
Sokhelyen, sokféle iskolákban tanítják a raport létrehozásának lehetőségét, amely a két fél egymásra...
laskainelli  |  2025.04.19 15:46
Ismerős lehet neked is az az összezavaró érzés, amikor egy döntés előtt állsz, de bárhogy is próbálo...
perfekt  |  2025.04.07 09:47
Bemutatkozik Kovács Zsuzsanna, a Perfekt egyik meghatározó képzési referense, aki nap mint nap segít...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 4. vasárnap
Mónika, Flórián
18. hét
Május 4.
Anyák napja
Május 4.
A tűzoltók napja
Május 4.
Star Wars Nap
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33