Tovább nyomoztunk az Ecom Testvérek ügyében, akik több százezer forintért hirdetik a szinte biztos meggazdagodást jelentő tanfolyamukat.
Nemrég történt egy kisebb affér netügyileg, állítólag fiatal demokarata hackerek törtek fel MSZP-s honlapot. Megvan a magyar politikatörténet első internetes botránya. A még mindig gyér magyarországi internetfelhasználás mellett azért kezd gyökeret ereszteni a netpolitizálás. A miniszterelnök úr hideg téli estéken már blogozik is. De hadilábon állnak-e a pártok saját házuk táján? Berakták-e az elkötelezett keménymaghoz tartozó szavazók a Kedvencek közé az párthonlapot? Minden polgárikörös kezdőlapja a www.orbanviktor.hu? Megeshet.
Kissé elcsépelt klisének számít a mai világban: az internet a jövő kulcsa - a politika világában is. Amely politikai erő nem akklimatizálódik ahhoz, hogy az interneten is jelen legyen, kampányoljon, az jelentős számú szavazattól eshet el. Kishazánkban árnyaltabb a helyzet, nem eresztett még annyira mélyen gyökeret az internetkultúra, hogy a pártok kampányuk nagy részét a netre összpontosítsák. Értelemszerűen még mindig nagyobb közönséget érnek el egy-egy utcai plakáttal vagy TV spottal. Ám fejlődés tapasztalható e téren, akár 2002-es választásokhoz képest is, mindegyik oldal sűrűbb hálót sző... Mindez annak ellenére, hogy az osztrák Fessel-Gfk felmérése szerint Magyarországon a 15 éven felüli népesség mindösszesen alig 24%-a csatlakozik havonta legalább egyszer a világhálóra. Ezt a képet még módosítja, hogy ennél a számnál lényegesen kevesebben szörföznek napi rendszerességgel. Ergo: meglehetősen szűk az internetfelhasználók köre, ám annál nagyobb valószínűséggel belőhető, kihez is ér el majd a pártok virtuális keze.
Kezdődjék a digitális hadviselés!
Célpontban: a fiatalok, városiak, értelmiségiek, jólszituáltak. Ezek a viszonylag kislétszámú internetes "közösségek" azonban remekül felhasználhatóak gerillamarketing céljából. Imhol a példa, Gyurcsány Ferenc táncol. Egy eldugottabb kis honlapra tették fel eredetileg a videót, napok alatt elterjedt, küldözgették egymásnak a szörfözők, felfigyelt rá először a netes majd a nyomtatott sajtó is, országos ügy lett. Körbeplakátolni az országot egy dávidibolyás kalapnyi pénz, felrakni a videót a netre, semmibe sem kerül. Ügyes. Ez is mutatja: a nem is oly távoli jövőben meglehetősen fontos lesz, ki tud jobb "lopakodó kampányt" generálni az interneten.
Viszonylagos nóvumnak számít az internetes napló üzemeltetése is politikusok körében (bár már korábban is akadtak SZDSZ-es bloggerek), a legnagyobb durranás most Gyurcsány Ferenc személyes blogja, melyet meglepő módon nem egy külön site-on vagy a szocialisták honlapján, hanem az amoba.hu-n üzemeltet.
MSZP: blog, piros kockák, VV Szabi
És akkor állj, Amőba. Az Alapítvány a Modern Baloldalért elnevezésű "cyberúttörőszövetség" nem titkoltan arra hívatott, hogy fiatalosan összefogja a baloldali érzelmű fiatalokat (a honlap szerint csak egy "csipetnyi baloldali elkötelezettség" szükséges a részvételhez). Lehet regisztrálni, a gép eloszt, kisebb közösségek jönnek létre, aktuális politikai gordiuszi csomók átnyisszantása a cél, és ha ügyes az ember, már rögtön ott lehet az MSZP vezéregyéniségei között, mint VV Szabi... Ez persze erős túlzás, de az nyilvánvaló, hogy ezzel próbálja meg elérni a nagyobbik kormánypárt az eleddig "jobbosnak" elkönyvelt ifjúságot. Ahogy a honlap játékszabályai között is olvashatjuk "Az AMÕBA célja, hogy motiválja a fiatalokat a politikai életben való részvételre. Megnyissa előttük a politikai karrier lehetőségét". Ez logikus is, hiszen a rendszeres egérmozgatók között jóval több a fiatalabb páciens, mint idősebb.
A legtöbb párthonlap is mostanság újult meg, váltott arculatot, az mszp.hu a kampányhoz igazodva piros kockákban úszik, és az aktuális szlogent sulykolja a kedves felhasználó fejébe ("igen, megcsináltuk") . Mindig érdemes félszemmel ránézni az ajánlott honlapokra is, a magyar szociáldemokrácia zászlóshajójának tartott formáció site-járól elkalandozhatunk valamely délceg szocialista politikus, a pártalapítvány, vagy az Amőba honlapjára, de link vezet az összes nagyobb ballib sajtóorgánumhoz is. Az MSZP-nek e-Pártja is van, ez igazából az Innovációs és Informatikai Tagozatot jelöli, a belépéshez nem szükséges a párttagság (akkor mire jó?).
Természetesen a negatív kampány árnyéka a világhálóra is rávetül, a baloldal pár hete-hónapja a szelkakas.info.hu -val igyekezett bizonyítani Orbán Viktor pálfordulásait és Janus-arcúságát, mostanság pedig a Fiatal Baloldal (www.fib.hu) révén a betonfejű, konzervatív politika hátulütőivel ismerteti meg az ország fiatalságát a www.konzervjovo.hu website-on.
Fidesz: barkácsáruház és multimédia
Ám fiatal demokratákat sem Cro-magnon-ból szalajtották, van a nagyobbik ellenzéki pártnak is (a szocialistákéhoz hasonlóan éppen most...) megújult honlapja (www.fidesz.hu), melynek külleme kissé hasonlít egy barkácsáruház reklámújságához , de hát lehet, hogy ez a menő. Olyannyira, hogy alkalomadtán élőben követhetők a politikai nagygyűlések (bár ez csak szélessávúaknak ajánlott, ami tovább szűkíti a fentebb már említett kislétszámú netezők körét) műholdas közvetítéssel, a régebbi videók pedig a multimédiás részlegben sorjáznak. És bár e-Párt még nincs, de on-line lehet jelentkezni a Változás 2006 csapatába. Érdekes megoldás egyébként, hogy a szövetségnek, a frakciónak és az EP-képviselőcsoportnak külön-külön honlapja van, illetve a társszervezetek önálló honlapjaira is elnavigál minket a narancsos-site.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
SZDSZ: dizájnos interaktivitás, Kovács Pisti baráti kör
A webes megjelenés mezőnyéből kiemelkedik az SZDSZ , a valóban "dizájnos" honlapjuk kifejezetten interaktivitásra készteti az ügető nethuszárt. A liberális párt már régóta szondázza közönségét különböző kérdőívekkel ( a jól bevált "liberális válasz-szocialista válasz-konzervatív válasz", ugye emlékeznek) a www.azenorszagom.hu honlapon, de fellelhető pártrádió is, illetve a televízióban eleddig csak ritkán bemutatott kampányfilmek (melyek közül én személy szerint a hazugságvizsgálósra hívnám fel a kedves olvasók figyelmét). Elkülönül a párthonlaptól a www.kovacspisti.com, melyet kizárólag az aktuális kampánynak szenteltek, pártoló tagnak beléphetünk a Kovács Pisti Baráti Körbe is (ez lenne az e-párt előképe?). A blog elmaradhatatlan, de hát ez ma már így természetes.
A szabad demokraták amúgy meglehetősen sokat, közel 11 millió forintot áldoztak online hirdetési felületek vásárlására, tehát nem csak a saját, szűkebb pátriájukban építkeztek , hanem próbálták erre felhívni a figyelmet más honlapokon is.
MDF: hiányzik a hab a tortáról
Mindezzel szemben az MDF portálja nem nyújt semmi extrát, bár az ugyancsak aközelmúltban újrameszelt honlap igényes küllemű, bemutatja a pártot, programját és hasonló nyalánkságokat, valahogy hiányzik a hab a tortáról . A parlamenten kívüli pártok (MIÉP-Jobbik Harmadik Út, Munkáspárt, Centrum) sem a neten rendeznek kampánydömpinget, feltehetően biztosnak érzik már az 5%-ot...
Postai papírfecnik helyett banner és elektronikus körlevél
A fenti körkép azért érzékelteti: a két nagy párt illetve az SZDSZ elhúzott a többiektől digit-téren, de még náluk is van pótolnivaló . Mert bár biztosra mondható, hogy a közelgő választásokat nem az interneten fogják megnyerni, ám a világháló használatának rohamos terjedésével rövid időn belül fontosabbá válhat egy-egy jól előkészített webkampány, folyamatosan előugró banner-roham, vagy a "pártoló tagságot" összetartó elektronikus körlevél, mint a postaládából rögvest a szemetesben landoló, helyi képviselőjelölt mosolyával tűzdelt papírfecni...
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.