Ez az év sem telt el pénzügyminiszter-csere és költségvetési botrányok nélkül. A tavalyi év végén elfogadott költségvetési törvény megvalósulása az eredeti elképzelésektől lényegesen eltér, a kormány a választási felkészülésben nem félt megnyitni a pénzcsapokat. A trükkök idén sem hiányoztak, a "sikeres" év végéhez jól jött a Budapest Airport eladása. 600 mrd-os félrelövés nem kis teljesítmény...
1,022.4 mrd Ft-os pénzforgalmi hiánnyal fogadta el tavaly az országgyűlés a 2005-ös költségvetést. A részletek nélkül egy kiemelést tennénk, ebben akkor még 318.7 mrd Ft adósságszolgálattal és állami, kincstári vagyonnal kapcsolatos befizetés szerepelt. Ha ugyanezt a sort megnézzük a novemberi tájékoztatóban, akkor az egész évi becslés erre vonatkozóan már 619.3 mrd Ft. Mit mutat ez? A pénzügyminiszter szerint minden rendben van, a költségvetési hiány a törvénynek megfelelően alakul. Igen ám, de legalább 300 mrd Ft-tal magasabb lenne a hiány, ha nem történt volna addicionális vagyonértékesítés. Ez nem túl jó hír. Úgy tűnik az idei büdzsé is alaposan elcsúszott. De menjünk tovább!
A másik fontos vonatkozás, hogy az uniós módszertan szerinti deficit (ESA-95), mely a pénzforgalomnál élethűbb képet ad a költségvetés helyzetéről (eredményszemlélet, néhány más elszámolási sajátosság) még nagyobb "korrekción" esett át. Az eredeti célkitűzés a GDP 4.7%-a volt ami nagyságrendileg megegyezik a pénzforgalomnál szereplő mennyiséggel (1,000 mrd Ft körüli). A Pénzügyminisztérium az év első felében ennél kisebb hiányt is elérhetőnek tartott, ehhez képest az év végi várakozás már valahol 7.4% körül van (ha az autópályaépítés költségeit el kell számolni kiadásként, akkor pedig 8% felett). A különbség 600 mrd Ft!!!
Az alábbi táblázatban a változásokat kívántuk kicsit szemléletesen összefoglalni:
Összességében tehát egy újabb jelentősen félretervezett évet tudhatunk magunk mögött pénzügyminiszter-cserével, uniós figyelmeztetésekkel, adósságleminősítéssel. A tanulságokat azonban úgy tűnik nem sikerült levonni. A várt reformok nem indultak el, a 2006-os választások nem szűkítik a pénzcsapokat. A gazdaságpolitika irányító intézményei még olyan egyszerűnek tűnő kérdésekben sem tudtak közös nevezőre kerülni, hogy jövőre csökken vagy nő a hiány. Euró 2006, 2008, 2010, 2012, 2014 ...

Életveszélyes munkahelyek Magyarországon: itt történik a legtöbb baleset, egyre aggasztóbb a helyzet
Tavaly 75 ember halt meg munkahelyi balesetben, ez 20 százalékos növekedés - olvasható a MASZSZ közleményében.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Az energiatárolás ideje eljött – Az Ön cége készen áll rá? (x)
Az energiatárolás ma már nem opció, hanem versenyelőny. A PV Napenergia szakértelemmel és jogosultsággal segít megvalósítani.
-
A zsalupiac, mint a nagyberuházások trendmutatója (x)
A nagyberuházásokon használt zsaluk forgalma jól mutatja a piaci trendeket. A Meva dunakeszi regionális logisztikai központja a nyugat-európai kivitelezőket is kiszolgálja.
-
Ipar Napjai és Automotive Hungary – Mindenki egy helyen (x)
Hazánk legnagyobb ipari eseménye vár minden szakembert: ipari innovációk, költséghatékony megoldások, üzleti lehetőségek, networking, KKV-kat segítő pályázatok.
Portfolio Gen Z Fest 2025


