Mégis elszámolható a nyugdíjreform - változik a Stabilitási Paktum, könnyebb belépés az euró-zónába
12 órás maratoni tárgyalást követően megszületett tegnap az Európai Unió pénzügyminiszterei között a megállapodás arról, hogy milyen formában kerüljön sor a Stabilitási és Növekedési Egyezmény (SNE) reformjára. Az erről szóló dokumentumot holnap az EU vezetői is megtárgyalják. A pénzügyminiszterek megállapodtak arról, hogy az "Európa újraegyesítése" címszó alatt az államháztartási deficit számítása során nem kell figyelembe venni az ezzel kapcsolatban felmerült költségeket. Bár a német újraegyesítés nem került nevesítésre, ez a kitétel elsősorban mégis erre vonatkozik. Az EUobserver utal rá, hogy a nyugdíjreformmal kapcsolatos hiánynövekedéssel is korrigálni lehet majd az államháztartási hiányt, mellyel eddig csak átmeneti jelleggel Lengyelország, Magyarország, Svédország és Dánia élt. A döntés így döntően befolyásolja az új tagállamok - így hazánk - csatlakozási feltételeit az Európai Gazdasági és Monetáris Unióhoz.
Az unióban már hosszú hónapok óta éles vitákat szült a sokak által túlzottan merevnek tartott SNE, így többen (főként a 3%-os megengedett plafonnál rendre nagyobb államháztartási hiányt produkáló országok) annak felpuhítása mellett szálltak síkra, míg a voltak tagállamok, amelyek szigorúan ragaszkodtak a szabályok jelenlegi formában való betartásához.
Jean-Claude Juncker, luxemburgi miniszterelnök és pénzügyminiszter, az EU soros elnöke, a megállapodásokat követően kifejtete: “nem lesz komolyabb vita az állam- és kormányfők között" a most elért egyezségről. Juncker korábban a keményebb vonalasok közé tartozott.
Az EUobserver híradása szerint a főbb változások az alábbi pontokban foglalhatóak össze:
- a hiány mértéke korrigálható az Európa újregyesítéséhez kapcsolódó költésgekkel (ez elsősorban Németország számára lehet kedvező)
- a hiány korrigálható az innovációkra és kutatás-fejlesztésre szánt kiadásokkal
- korrekció a nemzetközi szolidaritást erősítő kiadásokkal
- korrekció az európai célokat elősegítő intézkedések kiadásaival
- a korábbi egy év helyett a tagállamoknak 2 év áll rendelkezésre, hogy a 3% feletti tartományból az alá csökkentsék a hiányt, ez az időszak nem várt kedvezőtlen gazdasági körülmények között - melyek a költségvetésre is érdemi hatással vannak - újabb 2 évvel meghosszabbítható; a döntések meghozatalának időigénye miatt egy államnak így gyakorlatilag 5 éve van arra, hogy a hiányt korrigálja komolyabb szankciók veszélye nélkül
- a módosítás mellett rövid időszakra átléphető a 3%-os küszöb, de csak átmenetileg: ez azokra az országokra igaz, ahol a bruttó adósság GDP arányos mértéke jóval 60% alatti
- a magánnyugdíjpénztári befizetéseket figyelembe veszik a deficit számításánál, mely elsősorban hazánknak és az új államok közül a magánnyugdíjpénztári pillért már alkalmazóknak kedvez (a rendelkezések értelmében 5 éven át csökkenő mértékben); korábban az Eurostat 2007 márciusáig engedte, hogy a deficitet az "elmaradó" (a magánnyugdíjpénztárakhoz befolyó) bevételekkel korrigálni lehessen
A döntések tehát mindenképpen érdeminek tekinthetők, és meghatározóak a közös pénz elterjedése, alkalmazása szempontjából. A fent említett kivételek egy sokkal életszerűbb helyzetet eredményezhetnek a korábbi rendszernél, ugyanakkor komoly aggodalmakat is felvethetnek. A kivételekkel a kreatív könyvelési gyakorlat egyre jelentősebbé válhat, a hivatalosan nem deficitnövelő elemek jelentősre duzzadhatnak annak ellenére, hogy közgazdaságilag épp a hiányban kellene szerepelniük. Többen figyelmeztettek már, hogy ez az euró értékállóságát is érdemben veszélyeztetheti. Magyarország számára a legfontosabb vonatkozás, hogy kb. a GDP 1%pontjával "enyhül" a változás következtében a teljesítendő cél (kb. ekkora a kiesés a magánnyugdíjpénztári befizetések miatt). Az euró-zónába való belépés korábban célként meghatározott időpontja ezzel sokkal reálisabb lehet, ezzel a hozamok a korábban vártnál jobban csökkenhetnek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


