A belföldi és export árváltozást is magába foglaló termelőiár-index az előző hónaphoz viszonyítva 0.3%-kal nőtt, és 3.5%-kal haladta meg a 12 hónappal korábbi szintet - közölte a KSH. Amíg a belföldi árnövekedés meghaladja a 9%-ot, addig az exportban 1%-ot meghaladó a visszaesés. Az olajárak növekedése továbbra is árfelhajtó hatást okoz, az erős forint miatt a forintban számított exportárak többsége azonban nyomott.
Belföld: Dráguló vegyipari termékek, jelentős árnövekedés a vas- és acéliparban
Az ipar belföldi értékesítésének árszintje októberben 2004. szeptemberhez mérten 0.6%-kal, 2003 októberéhez viszonyítva 9.2%-kal emelkedett. Az árnövekedés mértéke megegyezett az első 9 hónapban mért átlagos értékekkel. Az exportértékesítés termelői árai októberben az előző hónaphoz viszonyítva nem változtak. A belföldi értékesítésen belül a legmagasabb havi áremelkedést (4.3%) ismét a kőolaj-feldolgozás területén mérték. A kőolaj és olajtermékek világpiaci ára az ismert politikai és gazdasági okokból tovább nőtt. Hatására a hazai vegyipari ágazatok árszintje átlagosan 2.3%-kal lett magasabb.
A belföldi értékesítés több mint egynegyedét képviselő élelmiszer-ágazatban az árak 0.4%-kal emelkedtek. Az árnövekedésben elsősorban a hús- (2.3%) és tejfeldolgozásban (0.8%) bekövetkező áremelések hatottak. Emellett, a korábbi hónapokhoz hasonlóan, folytatódott a malomipari termékek akciós árakon történő értékesítése (-2.6%).
Az energiaintenzív kohászati ágazatokban tovább mérséklődött az áremelkedési ütem. Az árnövekedés a korábbiakhoz hasonlóan főként az alapanyagokat -elsősorban a vas-, acél-, vasötvözet-alapanyagokat (1.2%), valamint a nemvasfém-alapanyagokat (alumínium és réz) - előállító ágazatokat jellemezte.
A feldolgozóipar átlagosan 0.8%-os árnövekedésétől elmaradva 0.2%-kal emelkedett a belföldi értékesítés közel 30%-át képviselő szabályozott áras villamosenergia-, gáz-, gőz- vízellátás árszintje. Az emelkedést nagyobb részt a Budapesti Távhőszolgáltató Rt.-nek a lakossági fogyasztók körében átlagosan 7% körüli, a nem háztartási fogyasztók körében 12%-os áremelése okozta
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A feldolgozóipari ágazatokban a szeptemberi tendenciához hasonlóan változatlanul a kőolaj-feldolgozás (37.2%), és a fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártásának (26.1%) árszintje a legmagasabb az előző év októberéhez viszonyítva. A legerősebb 12 havi árnövekedést továbbra is a kohászati alágazatok mutatták: a vas-, acél-, vasötvözet-alapanyagok (57.2%), valamint csőgyártás (44.8%). Az árnövekedés világpiaci hatásokra vezethető vissza, a kínai import növekedése jelentősen feltornázta az árakat.
Külföld: A forint fogja vissza az árnövekedést
A forintban mért exportértékesítési árak októberi alakulását 12 havi összehasonlításban tekintve (1.1%-os csökkenés) jelentős mértékben továbbra is a forintárfolyam alakulása határozta meg. A forint októberi árfolyama 2003 októberével összevetve az euróval szemben 3.4%-kal, a dollárral szemben 9.6%-kal erősödött. Az export 70%-át kitevő gépipari ágazatok kiviteli árai forintban kifejezve az előző év októberéhez mérten közel 4%-kal estek.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


