2004. év elejétől a teljes anyagot már csak előfizetőinknek tudjuk ingyenesen rendelkezésre bocsátani, de egy rövid összefoglalót minden héten közlünk. Államháztartás: fekete lyuk? A közelmúltban megjelent előzetes adatok szerint a helyi önkormányzatok nélküli államháztartási hiány februárban 122,7 mrd Ft-ot tett ki. Habár ez az adat jóval kedvezőbb, mint amivel a PM számolt (170,9 mrd Ft),
2004. év elejétől a teljes anyagot már csak előfizetőinknek tudjuk ingyenesen rendelkezésre bocsátani, de egy rövid összefoglalót minden héten közlünk.
Államháztartás: fekete lyuk?
A közelmúltban megjelent előzetes adatok szerint a helyi önkormányzatok nélküli államháztartási hiány februárban 122,7 mrd Ft-ot tett ki. Habár ez az adat jóval kedvezőbb, mint amivel a PM számolt (170,9 mrd Ft), az első kéthavi kumulált hiány így is 341,3 mrd Ft-ra rúgott (az éves előirányzat 28,9 %-a), ami az időarányos teljesítés majd’ duplája. Az eddig felhalmozott hiány bő kétharmada a központi költségvetésben (246,7 mrd Ft), egyharmada a társadalombiztosítási alapoknál keletkezett (115,8 mrd Ft), míg az elkülönített alapok egyenlege szufficites volt (20,7 mrd Ft). A két meghatározó alrendszer, a központi költségvetés és a társadalombiztosítás hiánya egyaránt jóval meghaladja az időarányos mértéket, ami nagyrészt az év elején felmerült egyszeri tételek, az alrendszerek közötti finanszírozás ütemezésének és szezonális tényezők következménye. A januárban megvalósított egyszeri kifizetések a következő területeken jelentkeztek (zárójelben a területhez kapcsolódó, időarányos részen felüli többletkiadás értéke):
- autópálya-építés (50 mrd Ft)
- Grippen vadászgépek bérleti díjának törlesztése (15 mrd Ft)
- agrártámogatások (25 mrd Ft)
Az időarányosnál jóval nagyobb kumulált hiányt előidéző másik fontos tényezője az, hogy a társadalombiztosítás alrendszeren belül a Nyugdíjbiztosítási Alap központi költségvetési támogatása negyedévenként esedékes. Ebből adódóan a nyugdíjalap az első két hónap folyamán 52 mrd Ft-os átmeneti hiányt könyvelhetett el. Végül szezonális tényezők járultak hozzá az időarányosnál nagyobb hiány kialakulásához, úgy mint a 13. havi fizetések áthúzódó elszámolása, az önkormányzatoknak átengedett SZJA szokásosnál nagyobb összege, valamint általában az adóbevételek alacsonyabb teljesülése (csak a lakosság befizetései teljesültek időarányos mértékben). Ha a fent említett tényezőkkel korrigáljuk a február végi hiányt, akkor közelebb kerülünk az időarányos mértékhez.
2004. Januári fizetési mérleg: folytatódik a kedvező tendencia
Várakozásunknak megfelelően a januári folyó fizetési mérleg továbbra is tük-rözi a 2003. második felében megindult javuló tendenciát. 2004. első hónapjá-ban a hiány 163 millió eurót tett ki és így közel 40 millió euróval kedvezőbb, mint az egy évvel korábbi adat. A kedvező adat eredményeként a forint erő-södött. Ennek és a szintén a vártnál kedvezőbb inflációs adatoknak köszönhe-tően a közös európai valuta már közelített 252 forintos kurzushoz.
A fizetési mérleg adatok szerint a hazai vállalatok továbbra is intenzíven ter-jeszkednek külföldön, hiszen az első hónapban Magyarország ismét nettó tő-keexportőr volt, az egyenleg így -110 millió euró volt januárban.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Általános forgalmi adó az unióban - várható kihívások a csatlakozás után
Jelenleg zajlik a parlamentben a pénzügyi tárgyú törvények jogharmonizációs módosításáról szóló törvényjavaslat tárgyalása, amely érinti az adózás rendjéről szóló rendelkezéseket is. Ez a törvényjavaslat eleget tesz az áfával kapcsolatos jogharmonizációs követelmények soron következő elvárásainak.
Az általános forgalmi adózás szabályozási rendszerében már nem várhatóak jelentős változások a csatlakozás után - nem változnak az adókulcsok, és a legtöbb adminisztratív rendelkezés is megszületett mostanáig. Május után azonban mégis többféle kihívással szembesül a forgalmi adók kapcsán a magyar gazdaság, államháztartás és a vállalati szféra. Ez az írás megvizsgálja a legfőbb kihívásokat, melyek az adminisztratív alkalmazkodási költségekből és a határokon túli adóoptimalizáló fogyasztásból (bevásárlóturizmus) fakadnak, és ennek kapcsán röviden elemzi az unióban a forgalmi adók rendszerének nagyobb harmonizálásával kapcsolatos dilemmákat.
A Heti Monitor heti rendszerességgel megjelentetett háttérelemzéseket, értékeléseket tartalmaz a meghatározó hazai és európai makrogazdasági folyamatokról, gazdaságpolitikai döntésekről, amelyek közvetve vagy közvetlenül befolyást gyakorolhatnak a gazdasági szereplők életére és tevékenységére.
A Heti Monitor alkalmanként négy, átlagosan 2-3 oldalas háttérelemzést tartalmaz a hazai gazdasági szereplőket érintő gazdasági folyamatokról és gazdaságpolitikai döntésekről. A Heti Monitorban elemzett legfontosabb témák a növekedési és kereskedelmi kilátások, a kamatok és az infláció változása, a keresztárfolyamok alakulása, a monetáris és fiskális folyamatok, a jelentősebb ágazati folyamatok és a gazdaságpolitikai döntések következményei.
Amennyiben kiadványunk felkeltette érdeklődését és szeretné megrendelni, a megrendelőlapot itt találja.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.