A PKN menedzsment múlt heti nyilatkozatát követően - miszerint csökkentek a MOL-lal történő megegyezés esélyei - igen érdekes vélemények láttak napvilágot a lengyel sajtóban. Ezen vélemények ismét a gazdasági irracionalitás határait súrolják. Közeledik a határidő a tárgyalások lezárására, s feltehetően a PKN még nem kapta meg a számára kedvező ajánlatot a MOL-tól, így jönnek a jól bevált PR eszközök a közvéleményen keresztül történő puhításra. A PKN azonban ezúttal zsákutcában van, az idő ezúttal ugyanis komoly külső korlátként jelentkezik; ha nem sikerül egy szövetség alapjait lefektetni május 1. előtt, úgy az EU-tagságot követően ez lényegesen nehezebb lesz.
1., A PKN kezd visszaszorulni a dél-lengyel területeken - támadást kéne intéznie a Slovnaft ellen Szlovákiában, hogy a MOL Csoporthoz tartozó cég hazai pozícióit védje inkább - idézi a Gazeta Wyborcza-t a VG.
A Slovnaft finomítójából a dél-lengyel területek tökéletesen kiszolgálhatók, s a szlovák cég a benzinkút hálózatát ennek következtében folyamatosan fejleszti is ezen a területen. A PKN finomítóinak földrajzi elhelyezkedése miatt ugyanezen terület a magasabb szállítási költségek (és feltehetően az alacsonyabb feldolgozási hatékonyság) miatt drágábban szolgálható ki, így a PKN pozíció romlottak.
Nézzük azt a tézist, hogy a PKN-nek támadást kéne indítani a Slovnaft pozíciói ellen Szlovákiában.
A felvetés hihetetlenül irreális, hiszen ha a dél-lengyel területeket magasabb áron tudja csak kiszolgálni a PKN, akkor a szlovák piacot ennél csak lényegesen rosszabb árpozícióval érhetné el (vagy tudatosan átlag alatti megtérülést, esetleg veszteséget vállal fel, ami a PKN jelenlegi helyeztében kizárható). A finomítói feldogozott termékek jellemzően 4-500 km-es körzetben szállíthatók gazdaságosan. A szállítási távolság növelésével egyenes arányban romlik a profitabilitás. A szlovák piacon történő megjelenés ráadásul egy jelentős beruházás után lenne csak megvalósítható (vagy meglévő hálózat vásárlása, vagy zöldmezős építkezés). Veszteséges pozícióra mindezt bevállalni meglehetősen érdekes felvetés.
Az ÁPV eladta a részvényeit így közvetlen részvénycsere nem lehetséges, a PKN-nek saját, fejlesztésre szánt forrásait kéne MOL részvények vásárlására fordítani.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Abszolút nonszensz. Egyrészt a MOL rendelkezik 4% saját részvénnyel. Másrészt ha az állami tulajdonban lévő pakettek cserélnek gazdát, akkor nem kereszt tulajdonlás alakul ki, hanem az állami tulajdonlás formája változik (a PKN-nek nem a Nafta Polska, hanem az ÁPV lenne résztulajdonosa)....
Sem Lengyelországban, sem Magyarországon nem látunk arra esélyt, hogy az állami csomagot - a privatizációs bevételről lemondva - felajánlják a cégeknek, hogy azok egymással egy részvénycserét lebonyolíthassanak.
A kereszttulajdonlás fokozatos kialakításához a MOL számára az első lépéshez a 4% részvény elegendő lehet, s a folyamatosan megtermelt cash flow révén a későbbiekben tovább vásárolhat (akár állami pakettből is). Ha az állami pakettet már eladták, akkor piacon, vagy kevésbé szerencsés helyzetben tőkeemelésen keresztül. Fordítva szintén így működne.

Életveszélyes munkahelyek Magyarországon: itt történik a legtöbb baleset, egyre aggasztóbb a helyzet
Tavaly 75 ember halt meg munkahelyi balesetben, ez 20 százalékos növekedés - olvasható a MASZSZ közleményében.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


