3 °C Budapest

Mit jelenthet az autósoknak a kormány új mentőcsomagja?

Pénzcentrum
2014. február 7. 14:01

Még a jelzáloghitelesek "megmentésében" sem jutott dűlőre a kormány, máris az autóhitelesek megsegítésén gondolkodik. Lázár János bizonyos feltételek mellett lehetővé tenné, hogy az autósok devizatartozásának egy részét elengedjék. Ma 150 ezer lakossági ügyfél rendelkezik devizaalapú gépjármű-hitellel a hitelintézeteknél, együttes tartozásuk 210 milliárd forint, aminek 18%-a esett eddig jelentős késedelembe. Mivel azonban a gépjárműhitelek egy részét lízingcégek nyújtották, nagyjából 300-400 milliárd forintnyi devizahitel sorsa foroghat most kockán. Bár valószínűleg csak választási fogásról van szó, rossz az üzenet a pénzügyi szektor és az autópiac számára is. Az alábbiakban körüljárjuk a legfontosabb szempontokat.

Mit mondott Lázár?

Konkrétumok elhangzása nélkül a devizaalapú autóhitellel rendelkező ügyfelek megsegítéséről beszélt tegnap Lázár János államtitkár. Szavaiból kiderült, hogy az alábbiak miatt kellene szerinte megsegíteni őket a választások után:

  • Gyakran munkaeszközként használják az autót,
  • Az évek alatt akár már kétszer megfizették gépkocsijuk árát, de a tőketartozásuk alig csökkent.


Mi az alapprobléma?

Nem tudjuk, hányan használják munkaeszközként autójukat, az azonban valószínűsíthető, hogy az autóhitelesek többségének tartozása ma magasabb a gépjármű értékénél az alábbi okok miatt:

  • A gépjárművek értékcsökkenése jellemzően gyorsabb a törlesztés üteménél (szemben pl. az ingatlanokéval)
  • A frankárfolyam elszállása miatt a fennálló devizatartozás forintértéke legalább másfélszerese az árfolyamváltozás nélküli értéknek.


Bár a felvett hitelösszeg jóval kisebb, mint például a lakáshiteleknél, a autóhitelek relatív pozíciója tehát (legalábbis a hosszú, pl. 10 évre eladósodóké) nagyobb mértékben romlott, mint a lakáshiteleké. Az alábbi táblázatban egy 2 millió forintos, 2006 végén 10 évre felvett, 12%-os (állandó) kamatozású frankalapú autóhitelen érzékeltetjük a problémát.

Mint látható, hiába fizetett ki eddig a 2 milliós hitelre 3,2 millió forintnyi törlesztőrészletet az adós, még mindig 1,4 millió forintnyi tartozással rendelkezik, miközben az autó értéke minden bizonnyal már jóval ez alatt van. A frankárfolyam változása nélkül 864 ezer forinttal tartozna most. Amennyiben tehát az autóhiteles most visszaadhatná autóját a bankjának, esetleg értékesítené a piaci áron, még mindig maradna tartozása. A problémát egyszerre súlyosbítja, hogy a válság előtt hosszú (8 év feletti) futamidő és alacsony (akár csak 10%-os) önerős mellett is vettek fel autóhiteleket.

Hányan vannak?

Hogy Magyarországon hányan vannak a fenti példához hasonló cipőben, nem tudjuk. Azt azonban igen, hogy jelenleg 251 ezer autóhitel-szerződés van ma a bankoknál, ebből 150 ezer devizahitel. Nagyjából 150 ezer banki autóhiteles lehet tehát Magyarországon, szemben a 491 ezer devizaalapú jelzáloghitellel rendelkező ügyféllel. Míg az autóhitelesek (kivéve ha ingatlanfedezettel vették fel) nem vehettek részt eddig állami mentőcsomagban, a jelzáloghiteleseken többek között a végtörlesztéssel és az árfolyamgáttal segített a kormány.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


Mivel az autóhitelek jellemzően kisebb összegűek a jelzáloghiteleknél, az összeg szerinti részarányuk kisebb a hitelintézetek hitelállományán belül, mint a darabszám szerinti. A lakossági hitelek összegének mindössze közel 4%-át alkotják.

A bankok 311 milliárd forintnyi lakossági autóhitelt tartottak számon szeptember végén az MNB adatai szerint, ebből 210 milliárd forint volt devizahitel, ami 67,5%-os arányt jelent.

A hitelintézetek devizaalapú autóhitelein belül ma közel 18% a nem teljesítő hitelek aránya. Egyelőre nem tudni, a kormány külön megoldással kezelné-e ezeket a hiteleket a jól fizetőktől.

Mit okozhat Lázár bejelentése?

Lázár János devizahitelekkel kapcsolatos jelzéseit nem engedheti el füle mellett a pénzügyi szektor: 2011 szeptemberében (akkor még a Fidesz frakcióvezetőjeként) ő volt az, aki a végtörlesztést is bejelentette, ami végül több mint 260 milliárdos veszteséget okozott a bankszektornak. Szerencsére erről még nincs szó, a hitel egy részének elengedéséről mondott szavai azonban arra engednek következtetni, hogy bizonyos esetekben ezúttal is a tőkekövetelés leírására kellene sort keríteniük a bankoknak, lízingcégeknek. Ez egyértelműen negatív üzenet lenne mind a pénzügyi szektor, mind a piac számára, pontos összegszerű hatásai azonban egyelőre már csak azért sem megbecsülhetők, mert nem ismerjük a kormányzati terveket.

Jelentős gépjármű-piaci vonatkozása is van a történetnek. Amennyiben valósággá válik a felvetés, miszerint az autójuk visszaadásával "lenullázhatják" fennálló tartozásukat a devizahitelt felvett járműhasználók, jelentős mennyiségű 5-10 éves használtautó jelenne meg a piacon, gyakorlatilag egyszerre. Ez egyetlen szempontot kivéve csak negatív hatással járna. Ez az egy nem más, mint hogy bővülne a hazai használtautó kínálat, mely az utóbbi időben jelentősen beszűkült, és ezért is érkezett 2013-ban mintegy 70 ezer - jellemzően 10 évnél idősebb - használtautó az országba. A több (tíz)ezer - sok esetben nem teljesen a gyári előírások szerint karbantartott - használtautó jelentős ármérséklő hatást gyakorolna a piacra, ami sem a többi eladónak, sem a finanszírozást végző társaságoknak nem lenne előnyös. Az így hozzájuk visszakerült járművek normál piaci értéke is jellemzően kevesebb, mint annak a kinnlevőségnek az értéke, aminek a - részbeni - fedezetéül szolgált, tehát ezen rögtön veszteségük keletkezik, a piacra egyszerre kikerülő nagymennyiségű használtautó tovább csökkenti a potenciális bevételt, ezzel is fokozva a veszteség mértékét. Ezen a külföldre történő értékesítés sem segít, ugyanis annak további járulékos - logisztikai, adminisztrációs, stb. - költségei vannak.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 19:23
Bár a jelek arra utaltak, hogy Ördög Nóráék lesznek a műsorvezetői, valójában Kasza Tibor kapta a fe...
Kiszámoló  |  2024. november 21. 18:39
Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankká...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?